Mercedes løfter motorsporten over til gatene

Mercedes-AMG har et nytt fartsmonster på gang, og den kommer også til Norge.


Det er verken Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg eller Bugatti som lager verdens raskeste biler. Kongen er faktisk det mer luksuriøse tyske merket Mercedes, som har regjert sporten med de aller raskeste bilene i en årrekke nå.

De seks siste VM-titlene i formel 1 har havnet hos Mercedes, som også har hanket inn de seks siste konstruktørtitlene i samme slengen. De har altså vunnet rubbel og bit i verdens ypperste motorsport, og har dermed de aller raskeste bilene denne planten kan by på.

Nå kan ikke disse kjøres på vanlige veier, men nå byr merket iallfall på en splitter ny modell som løfter litt teknologi fra motorsporten og over til de som har lov til å kjøre på åpne veier.

De har nemlig klar en ny «Black Series», disse ekstra potente utgavene av allerede raske biler.

Den første slike, en SLK 55 AMG Black Series, kom i 2006, og siden har Mercedes-AMG kommet fire andre utgaver. CLK 63 AMG Black Series i 2007, SL 65 AMG Black Series i 2008, C 63 AMG Black Series i 2011 og SLS AMG Black Series i 2013.

Og nå er det altså klart for det sjette medlemmet i den kraftfulle familien, en helt ny Mercedes-AMG GT Black Series som byr på tidenes sterkeste AMG V8-biturbo.

Bilen på bildet under er, kanskje litt skuffende, ikke svart, men en sølvpil med svarte trekk som bør skremme alle som vil tøffe seg i lyskryssene.

‒ Black Series-modeller er eksklusive sjeldenheter for personbiler, og viderefører en tradisjon som ble etablert i 2006, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

‒ Ytelsen, utseendet og kjøredynamikken i den nye GT Black Series er uten sidestykke, men er ikke utviklet for å samle støv i samlernes garasjer. Disse modellene er svært populære i det norske markedet, og vi kan allerede bekrefte at et fåtall norske kunder vil få gleden av å oppleve dette fartsmonsteret.

Hjertet i monsteret er den velkjente 4-liters V8 biturbo AMG-motoren, og i Mercedes-AMG GT Black Series byr den på 730 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.000-6.000 r/min. De friske kreftene stammer fra nye kamaksler og eksosmanifolder som er tilpasset den nye tenningsrekkefølgen, og som forbedrer gassresponsen ytterligere.

De har også forbedret aerodynamikken.

Designerne har hentet løsninger fra racerbilene AMG GT3 og AMG GT4, og aerodynamikken skal ifølge Mercedes sørge for en smidig håndtering, samt økt presisjon og kjøredynamikk.

For at bilen skal få nok nedkjølende ladeluft og bremsekjølingen har de utstyrt bilen med større luftinntakene som stammer direkte fra AMG GT3, og det nye designspråket skal føre til både mer effektiv kjøling og mindre luftmotstand.

Dette er altså en bil for både gatene og racerbanen, og det har også Mercedes-AMG tatt høyde for. Så de har gitt Mercedes-AMG GT Black Series en frontspoiler i karbonfiber som manuelt kan stilles inn på to måter, Street og Race.

Om den fremre diffusoren er i Race-stilling, kan også marktrykket på bakakselen økes ytterligere med det nye bakre spoiler-konseptet.

Og med en enda mer presis styring og bedre retningsstabilitet bør bilen fungere nesten som formel 1-bilen til Lewis Hamilton på racerbanen.

Vel, bare nesten.

0-200 km/t gjøres unna på under 9 sekunder, noe som er imponerende. Men det er ingenting i forhold til formel 1-bilene, som klarer denne øvelsen dobbelt så raskt. Så helt Hamilton er du ikke i en Mercedes-AMG GT Black Series.

0-100 km/t går unna på 3,2 sekunder, mens toppfarten er satt til 325 km/t.

Prisene er, heldigvis, ikke klare, men du må nok levere inn en lottokupong og krysse fingrene om du vil føle deg litt som Lewis Hamilton i formel 1.

Her er flere bilder:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter