- Annonse -
HjemNyheterFørere som ikke kan flette-reglene skaper kø

Førere som ikke kan flette-reglene skaper kø

NAF er oppgitt. Mange bilister skjønner nemlig ikke hvordan man skal kjøre når det er fletting, og det skaper unødige kø.

At mange trafikanter ikke kan flette-reglene med det resultatet at de selv oppfører seg som en tulling bak rattet og skaper mer kø, opplevde vi selv i fjor sommer. Det var en fredag, og en tollkontroll gjorde at bilistene måtte fra to til en fil.

- Annonse -

Vi var i venstre felt, og ettersom det var mye trafikk gjorde vi akkurat som man skal. Vi holdt oss i venstre fil helt til vi kom til punktet der veibanene fysiske gikk fra to til en fil.

Det likte sjåføren av en rød Ford Mondeo i høyre feltet foran oss svært dårlig.

Han, eller muligens henne, for vi så aldri hvem som satt bak rattet, la seg like godt midt mellom de to filene. Dermed kom vi ikke forbi, og måtte ligge bak den idiotiske føreren i flere hundre meter før vi kom fram til selve flettingen.

Resultatet var at den RL-registrerte stasjonsvognen skapte mer kø, men vedkommende var sikkert fornøyd med seg selv. Han, eller henne, slapp nemlig ingen biler i venstre felt forbi seg.

- Annonse -

Men vedkommende som satt bak rattet på denne bilen bør oppdatere seg på reglene.

‒ Svært mange gjør feilen at de begynner å legge seg inn i høyre felt for tidlig. Det skaper faktisk mer kø, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

For reglene er ganske så enkle. Det er gjensidig vikeplikt, og begge feltene skal fylles opp helt fram til punktet der hvor den fysiske flettingen er.

‒ Kjør helt fram i begge filer, og flett når du kommer til skiltet. Mange irriterer seg over at andre bilister suser forbi i venstrefeltet, men trafikken flyter faktisk bedre dersom man utnytter begge felt, understreker Ryste.

- Annonse -

Det er ventet mange bilister rundt om på de norske veiene denne sommeren, men dette er ikke bare høysesongen for feriebilistene. Det er også den mest hektiske perioden for veiarbeid, og mer av den berømte flettingen.

NAF gleder seg over at det jobbes på veiene, og mener at ulempene og kø er en lav pris å betale.

‒ Det er bedre å oppleve litt forsinkelser noen uker enn å måtte kjøre på en vei som ødelegger kjøretøy og gjør reisen utrygg i mange år. Med dagens nivå på bevilgninger til vedlikehold skal man være heldig om man opplever utbedringer i sommer, sier Ryste.

NAF melder nemlig om et voldsomt forfall på veinettet, og dette er estimert til å koste 50 milliarder kroner på riksveiene og opp til 80 milliarder på fylkesveiene.

På toppen av dette er det beregnet at det trengs opp mot 70 milliarder for å sikre de farligste strekningene mot ras og skred. Totalt utgjør de tre områdene formidable 210 milliarder kroner.

Bilistene må altså være tålmodig når det er veiarbeid, men NAF mener også at entreprenørene må ta hensyn til trafikkflyten og å gi trafikantene enkel og riktig informasjon. På mange plasser blir ikke fareskilt eller nedsatt fartsgrense tatt ned etter at arbeidet er ferdig, og dette kan undergrave respekten for varslinger i områder med veiarbeid.

‒ Som bilist har du et ansvar for å gjøre veiarbeidernes arbeidssituasjon trygg. Selv om det kan forsinke deg litt på reisen akkurat mens det står på, ønsker vi i NAF oss en opptrapping i vedlikeholdet. For å sikre god flyt er det derfor viktig at folk er kjent med reglene og tar hensyn underveis, sier Ryste.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her