- Annonse -
HjemNyheterFørere som ikke kan flette-reglene skaper kø

Førere som ikke kan flette-reglene skaper kø

NAF er oppgitt. Mange bilister skjønner nemlig ikke hvordan man skal kjøre når det er fletting, og det skaper unødige kø.

At mange trafikanter ikke kan flette-reglene med det resultatet at de selv oppfører seg som en tulling bak rattet og skaper mer kø, opplevde vi selv i fjor sommer. Det var en fredag, og en tollkontroll gjorde at bilistene måtte fra to til en fil.

- Annonse -

Vi var i venstre felt, og ettersom det var mye trafikk gjorde vi akkurat som man skal. Vi holdt oss i venstre fil helt til vi kom til punktet der veibanene fysiske gikk fra to til en fil.

Det likte sjåføren av en rød Ford Mondeo i høyre feltet foran oss svært dårlig.

Han, eller muligens henne, for vi så aldri hvem som satt bak rattet, la seg like godt midt mellom de to filene. Dermed kom vi ikke forbi, og måtte ligge bak den idiotiske føreren i flere hundre meter før vi kom fram til selve flettingen.

Resultatet var at den RL-registrerte stasjonsvognen skapte mer kø, men vedkommende var sikkert fornøyd med seg selv. Han, eller henne, slapp nemlig ingen biler i venstre felt forbi seg.

- Annonse -

Men vedkommende som satt bak rattet på denne bilen bør oppdatere seg på reglene.

‒ Svært mange gjør feilen at de begynner å legge seg inn i høyre felt for tidlig. Det skaper faktisk mer kø, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

For reglene er ganske så enkle. Det er gjensidig vikeplikt, og begge feltene skal fylles opp helt fram til punktet der hvor den fysiske flettingen er.

‒ Kjør helt fram i begge filer, og flett når du kommer til skiltet. Mange irriterer seg over at andre bilister suser forbi i venstrefeltet, men trafikken flyter faktisk bedre dersom man utnytter begge felt, understreker Ryste.

- Annonse -

Det er ventet mange bilister rundt om på de norske veiene denne sommeren, men dette er ikke bare høysesongen for feriebilistene. Det er også den mest hektiske perioden for veiarbeid, og mer av den berømte flettingen.

NAF gleder seg over at det jobbes på veiene, og mener at ulempene og kø er en lav pris å betale.

‒ Det er bedre å oppleve litt forsinkelser noen uker enn å måtte kjøre på en vei som ødelegger kjøretøy og gjør reisen utrygg i mange år. Med dagens nivå på bevilgninger til vedlikehold skal man være heldig om man opplever utbedringer i sommer, sier Ryste.

NAF melder nemlig om et voldsomt forfall på veinettet, og dette er estimert til å koste 50 milliarder kroner på riksveiene og opp til 80 milliarder på fylkesveiene.

På toppen av dette er det beregnet at det trengs opp mot 70 milliarder for å sikre de farligste strekningene mot ras og skred. Totalt utgjør de tre områdene formidable 210 milliarder kroner.

Bilistene må altså være tålmodig når det er veiarbeid, men NAF mener også at entreprenørene må ta hensyn til trafikkflyten og å gi trafikantene enkel og riktig informasjon. På mange plasser blir ikke fareskilt eller nedsatt fartsgrense tatt ned etter at arbeidet er ferdig, og dette kan undergrave respekten for varslinger i områder med veiarbeid.

‒ Som bilist har du et ansvar for å gjøre veiarbeidernes arbeidssituasjon trygg. Selv om det kan forsinke deg litt på reisen akkurat mens det står på, ønsker vi i NAF oss en opptrapping i vedlikeholdet. For å sikre god flyt er det derfor viktig at folk er kjent med reglene og tar hensyn underveis, sier Ryste.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her