Her er BMW’s nye elbil

SUV-modellen iX3 er nok en milepæl for BMW, for med denne elbilen kan de snart tilby X3-familien både som bensin- eller dieselbil, ladbar hybrid og som en helelektrisk bil.


De som har levert en tippekupong vet at det er smart å gardere kamper, og BMW går nå for en sikker helgardering med nye iX3. Modellen gjør nemlig at den kompakte SUV-familien X3 nå dekker alle de tre populære områdene ‒ forbrenningsmotor, hybrid og et helelektrisk drivverk.

Akkurat dette er ikke en overraskende nyhet, for BMW har for lengst vist fram en konseptmodell av iX3.

‒ Helt nye BMW iX3 har svært mye til felles med konseptmodellen som er vist tidligere, påpeker Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

‒ Resultatet er en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og solid rekkevidde uten et stort batteri. Nå kan vi endelig avsløre detaljene som mange har ventet på, samtidig som vi åpner for bestilling.

Vi har altså hatt en god idé om hvordan iX3 faktisk kommer til å se ut, for allerede tilbake i 2018 var konseptmodellen av iX3 på en aldri så liten Norges-turné.

To år senere kan de endelig vise fram en umaskert produksjonsmodell.

Det tyske merket har et lite forsprang på de fleste av rivalene når det kommer til elbiler, ettersom de var tidlig ute med elbil-modellen i3. Det betyr at de også har videreutviklet den elektriske drivlinjen i mange år allerede, og faktisk har de kommet så langt at BMW iX3 får den 5. generasjonen.

Det betyr at den elektriske motoren er satt sammen uten bruk av sjeldne mineraler, og tar dermed bærekraften opp ytterligere et nivå.

BMW har plassert motoren på bakakselen, og skal ifølge tyskerne være mer effektiv enn de fleste andre. Den byr på 286 hestekrefter med et dreiemoment på 400 Nm, noe som gjør den kapabel til å klare 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Toppfarten er satt til 180 km/t, og selvsagt kommer den også med 1-pedalsløsningen som i3 også byr på.

Men det aller viktigste er jo rekkevidden, og BMW iX3 blir ganske så konkurransedyktig. Et batteri med en bruttokapasitet på 80 kWh gjør at den ruller 459 kilometer før ladekabelen må fram, og da går det også unna. iX3 åpner for lynlading på 150 kW, og når i så fall 80 prosent på 34 minutter. Ifølge BMW betyr dette 100 kilometer med rekkevidde ved 10 minutters lading.

Mange lader selvsagt hjemme, og via 11 kW lading fylles batteriet helt opp i løpet av natten ‒ 7,5 timer.

En ulempe med elbiler er vekten, og batteripakken til iX3 veier 529 kilo. Totalt veier dermed iX3 2.185 kilo, mens tørrvekten til den nye X3 med firehjulsdrift for eksempel er på 1.930 kilo.

Det er også et par andre ting som skiller iX3 og X3, både for å optimalisere de aerodynamiske egenskapene og for å skille de to søstrene litt.

BMW iX3 får blant annet en særegen lukket grill, renere linjer i støtfangerne, en litt annen diffusor bak og luftspjeld bak forhjulene.

Interiøret er ganske så gjenkjennelig fra X3, men iX3 kommer med «i»-logo både på rattet, girspaken, start-stopp-knappen og andre elementer, så du vet helt klart hvilken av X3-versjonene du sitter i.

Bakerst er bagasjerommet 40 liter mindre enn de fossile søstrene, og byr på 510 liter. Der bak er det også et eget lagringsrom for ladekabler og andre spesifikke elbil-ting.

BMW går heldigvis ikke helt banas med utstyrslisten, slik at det bør være ganske enkelt å finne den riktige versjonen du er på jakt etter.

– Vi har god erfaring med å tilby BMW i3 med ferdige utstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsningen til BMW iX3. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt, sier Tegneby.

Han har allerede klar prisene for de tre versjonene (rekkevidden i parentes):

  • BMW iX3 Charged (459 km): 559.000 kr
  • BMW iX3 Charged Plus (453 km): 615.000 kr
  • BMW iX3 Fully Charged (450 km): 631.800 kr

BMW iX3 kommer selvsagt med det meste av kjøreassistenter og teknologi som BMW har tilgjengelig, og selv utgangsversjonen kan by på ting som BMW Live Cockpit Professional og navigasjonssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, trådløs mobillader og LED- frontlykter. Den er også klar for Apple Car Play og Andriod Auto.

Elbilen er også godkjent for hengerfeste, men de som vil ha dette må gå for enten Charged Plus eller Fully Charged-versjonen.

iX3 skal produseres i Kina, og samlebåndet der starter opp i september. De første bilene går til Kina, før produksjonen til Norge og andre utvalgte markeder står for tur senere i år.

– Når vi nå åpner for bestilling, vil de første produksjonsplassene tildeles reservasjonsholderne til BMW iX3. Deretter vil nye kunder få tildelt produksjonsplass i tur og orden. Som et resultat av korona-situasjonen og de utfordringene det også gir for den globale bilfrakten, vil de første norske kundene få sin BMW iX3 i første kvartal 2021, sier Tegneby.

Her er bilder av det som kan bli en veldig populær bil her i Norge, den helelektriske SUV-modell BMW iX3.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter