- Annonse -
HjemElbilerHer er BMW’s nye elbil

Her er BMW’s nye elbil

SUV-modellen iX3 er nok en milepæl for BMW, for med denne elbilen kan de snart tilby X3-familien både som bensin- eller dieselbil, ladbar hybrid og som en helelektrisk bil.

De som har levert en tippekupong vet at det er smart å gardere kamper, og BMW går nå for en sikker helgardering med nye iX3. Modellen gjør nemlig at den kompakte SUV-familien X3 nå dekker alle de tre populære områdene ‒ forbrenningsmotor, hybrid og et helelektrisk drivverk.

- Annonse -

Akkurat dette er ikke en overraskende nyhet, for BMW har for lengst vist fram en konseptmodell av iX3.

‒ Helt nye BMW iX3 har svært mye til felles med konseptmodellen som er vist tidligere, påpeker Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

‒ Resultatet er en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og solid rekkevidde uten et stort batteri. Nå kan vi endelig avsløre detaljene som mange har ventet på, samtidig som vi åpner for bestilling.

Vi har altså hatt en god idé om hvordan iX3 faktisk kommer til å se ut, for allerede tilbake i 2018 var konseptmodellen av iX3 på en aldri så liten Norges-turné.

- Annonse -

To år senere kan de endelig vise fram en umaskert produksjonsmodell.

Det tyske merket har et lite forsprang på de fleste av rivalene når det kommer til elbiler, ettersom de var tidlig ute med elbil-modellen i3. Det betyr at de også har videreutviklet den elektriske drivlinjen i mange år allerede, og faktisk har de kommet så langt at BMW iX3 får den 5. generasjonen.

Det betyr at den elektriske motoren er satt sammen uten bruk av sjeldne mineraler, og tar dermed bærekraften opp ytterligere et nivå.

BMW har plassert motoren på bakakselen, og skal ifølge tyskerne være mer effektiv enn de fleste andre. Den byr på 286 hestekrefter med et dreiemoment på 400 Nm, noe som gjør den kapabel til å klare 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Toppfarten er satt til 180 km/t, og selvsagt kommer den også med 1-pedalsløsningen som i3 også byr på.

- Annonse -

Men det aller viktigste er jo rekkevidden, og BMW iX3 blir ganske så konkurransedyktig. Et batteri med en bruttokapasitet på 80 kWh gjør at den ruller 459 kilometer før ladekabelen må fram, og da går det også unna. iX3 åpner for lynlading på 150 kW, og når i så fall 80 prosent på 34 minutter. Ifølge BMW betyr dette 100 kilometer med rekkevidde ved 10 minutters lading.

Mange lader selvsagt hjemme, og via 11 kW lading fylles batteriet helt opp i løpet av natten ‒ 7,5 timer.

En ulempe med elbiler er vekten, og batteripakken til iX3 veier 529 kilo. Totalt veier dermed iX3 2.185 kilo, mens tørrvekten til den nye X3 med firehjulsdrift for eksempel er på 1.930 kilo.

Det er også et par andre ting som skiller iX3 og X3, både for å optimalisere de aerodynamiske egenskapene og for å skille de to søstrene litt.

BMW iX3 får blant annet en særegen lukket grill, renere linjer i støtfangerne, en litt annen diffusor bak og luftspjeld bak forhjulene.

Interiøret er ganske så gjenkjennelig fra X3, men iX3 kommer med «i»-logo både på rattet, girspaken, start-stopp-knappen og andre elementer, så du vet helt klart hvilken av X3-versjonene du sitter i.

Bakerst er bagasjerommet 40 liter mindre enn de fossile søstrene, og byr på 510 liter. Der bak er det også et eget lagringsrom for ladekabler og andre spesifikke elbil-ting.

BMW går heldigvis ikke helt banas med utstyrslisten, slik at det bør være ganske enkelt å finne den riktige versjonen du er på jakt etter.

– Vi har god erfaring med å tilby BMW i3 med ferdige utstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsningen til BMW iX3. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt, sier Tegneby.

Han har allerede klar prisene for de tre versjonene (rekkevidden i parentes):

  • BMW iX3 Charged (459 km): 559.000 kr
  • BMW iX3 Charged Plus (453 km): 615.000 kr
  • BMW iX3 Fully Charged (450 km): 631.800 kr

BMW iX3 kommer selvsagt med det meste av kjøreassistenter og teknologi som BMW har tilgjengelig, og selv utgangsversjonen kan by på ting som BMW Live Cockpit Professional og navigasjonssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, trådløs mobillader og LED- frontlykter. Den er også klar for Apple Car Play og Andriod Auto.

Elbilen er også godkjent for hengerfeste, men de som vil ha dette må gå for enten Charged Plus eller Fully Charged-versjonen.

iX3 skal produseres i Kina, og samlebåndet der starter opp i september. De første bilene går til Kina, før produksjonen til Norge og andre utvalgte markeder står for tur senere i år.

– Når vi nå åpner for bestilling, vil de første produksjonsplassene tildeles reservasjonsholderne til BMW iX3. Deretter vil nye kunder få tildelt produksjonsplass i tur og orden. Som et resultat av korona-situasjonen og de utfordringene det også gir for den globale bilfrakten, vil de første norske kundene få sin BMW iX3 i første kvartal 2021, sier Tegneby.

Her er bilder av det som kan bli en veldig populær bil her i Norge, den helelektriske SUV-modell BMW iX3.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her