- Annonse -
HjemElbilerTeslas «Autopilot» i tysk trøbbel

Teslas «Autopilot» i tysk trøbbel

En tysk domstol har bestemt at Tesla ikke lenger får lov å si at bilene er selvkjørende eller at de kommer med «autopilot».

Tesla har i flere år fått kritikk for å bruke ordet «Autopilot» på sitt førerassist-system, og grunnen er at mange knytter dette begrepet til at bilene er fullstendig selvkjørende. Og det er misvisende.

- Annonse -

Det har vært en rekke ulykker som har involvert Tesla-biler som kjører på Autopilot, og senest tirsdag denne uka krasjet en Model S inn i en politibil(!) som hadde stoppet på veiskulderen i Arizona. Denne bilen kjørte ifølge politiet på Autopilot.

Flere grupper, også amerikanske, har reagert på at Tesla bruker benevnelsen, og i fjor fikk den tyske forbrukervaktbikkja Wettbewerbszentrale nok. Disse skal ifølge dem selv passe på at det er like konkurransevilkår i tysk næringsliv, og som vi vet er tysk bilindustri en særdeles viktig del av den tyske økonomien.

De reagerte på at Tesla reklamerte med Model 3 kommer med «Autopilot inkludert», «har et potensial for fullstendig selvkjøring» og «innen året, selvkjøring i urbane strøk», og tok elbilmerket til retten.

Nå har domstolen bestemt at Tesla ikke lenger kan reklamere med de tre tingene, ettersom dommerne mener at dette er villende reklame.

- Annonse -

Tesla-sjef Elon Musk er lite imponert over dommen, som kan ankes. Han sier Tesla kun har døpt systemet etter autopilot-uttrykket i flyindustrien, og lurer på om tyskerne skal gjøre noe med navet «autobahn».

Han gjør kanskje ikke seg selv en tjeneste med å dra inn autobahn, ettersom auto jo betyr biler og bahn betyr vei. Deler man opp ordet autopilot betyr det automatisk pilot.

Den tyske domstolen i München får støtte av kanskje de fremste ekserptene i Europa, britiske Thatcham Research.

Disse er partnere til kollisjonstest-senteret Euro NCAP, og forsker på ny teknologi knyttet til sikkerhet. De har jobbet sammen med internasjonale myndigheter for å komme opp med retningslinjer for selvkjørende biler, og i september i fjor kom de med 12 retningslinjer som myndighetene kan styre etter når det åpnes for selvkjørende biler.

- Annonse -

For slike systemer er fortsatt ikke lov i noen europeiske land.

Thatcham støtter den tyske beslutning.

‒ Vi har lenge advart om fallgruvene til Autopilot-systemet. Den tilsynelatende kompetente teknologien kan oppmuntre bilistene til å overlate for mye kontroll til bilen, og miste kontrollen bak rattet, sier Matthew Avery, forskningssjef i Thatcham Research.

‒ Dette er en progressiv prosess som begynner når bilistene blir markedsført for «en selvkjørende opplevelse». Autopilot er ikke et selvkjørende system. Den er der for å gi sjåføren hjelp, ikke for å bli en usynlig sjåfør.

Han reagerer altså ikke på selve førerassistent-systemet, men navnet Tesla har gitt det.

‒ Hvor mange ganger har filmer skildret en flykaptein som kobler helt ut når autopilot blir slått på ‒ tilbakelent i stolen, tar en kopp kaffe eller til og med forlater cockpiten helt? spør han.

Men det er ikke kun navnet på systemet han reagerer på.

‒ Teslas markedsføring antyder ofte at bilen er i stand til «full selvkjøring». Nylig mottok noen britiske kunder en e-post som sa: «Våre registrer indikerer at du ikke har oppgradert Model S til full selvkjøringsevne. Du kan nå oppgradere til en redusert pris på 2.200 £».

Senest tirsdag krasjet altså en Tesla i Autopilot-modus med en politibil, og det har vært en rekke slike ulykker. En brite mistet lappen i 18 måneder etter at han skrudde på Autopilot og kløv inn i baksetet på motorveien, og i 2018 mistet en fører livet da han krasjet med han spilte et videospill bak rattet.

‒ Resultatene av at føreren stoler for mye på Autopilot-systemet kan være katastrofale. Rapporter om ulykker med Autopilot engasjert har blitt altfor vanlig. Mange er dødelige, men vi vet ikke om førere bare «tok en sjanse» eller enda verre, bokstavelig talt trodde på at Autopilot-systemet var fullt i stand til å kjøre bilen selv, sier Avery.

‒ Når det markedsføres og brukes på en fornuftig måte, vil systemer som dette til syvende og sist komme trafikksikkerheten til gode. Men uten et sikkerhets-først-prinsipp som er nedfelt i ny teknologi-adopsjon, vil veiene våre imidlertid bli farligere og det vil ta lengre tid før vi kan høste samfunnsfordelene som nye systemer har potensiale å gi.

Thatcham er i ferd med å gjennomføre en omfattende test av førerassistent-systemer, og resultatene av disse kommer senere i år. Her tar de også høyde for hvor aggressivt bilprodusentene markedsfører sine systemer.

‒ Selv om saken i Tyskland fokuserte på Teslas Autopilot, mener vi at den bør tjene som et skarpt blinkende varsellys mot villedende markedsføring fra alle bilprodusenter. Om de tar denne advarselen seriøst, kan vi se fram til en framtid der disse spennende teknologiene virkelig kan levere det de lover, sier Avery.

Tidligere denne måneden sa Tesla-sjef Elon Musk at de ikke er langt unna å gjøre bilene fullstendig autonome, det vil si at bilene kan kjøre av seg selv under de fleste forhold.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her