Transporter er verdens lengstlevende nyttekjøretøy

For 70 år siden rullet den første Volkswagen Transporter ut av samlebåndet, og bilen er dermed verdens lengstlevende nyttekjøretøy.


På samme tid som Volkswagen ga gass rundt Bobla planla de
også en varebil, og i 1949, samme år som Bobla gikk inn i serieproduksjon,
kunne de vise fram en håndlaget prototype som skulle bli et ikon nesten på
linje med den kommende folkebilen.

Siden den gang har Volkswagen produsert modellen kjent under
så mange navn, Transporter, Bulli, Kombi, Volkswagen Bus eller rett og slett en
minibuss.

-->
Den het opprinnelig Type 2, mens Bobla het Type 1. Ja,
ganske så logisk.

Siden den aller første rullet ut av samlebåndet i Wolfsburg 8. mars 1950 har over 13 millioner eksemplarer blitt solgt, og Transporter er uansett biltype en av verdens mest solgte biler. Bobla, en av verdens aller mest solgte, har for eksempel solgt blitt solgt i rundt 23 millioner eksemplarer.

13 millioner er svært så imponerende for et nyttekjøretøy, og i motsetning til Bobla er Transporteren fortsatt høyst levende og er inne i sin 6. generasjon. Det er imponerende.

Her ser vi at de bydde på flere versjoner nesten helt fra start av.

Men la oss ta alle generasjonene kronologisk, og det som sagt seks av dem.

T1: 1950 til 1967

Type 2 ble altså vist fram som en håndbygget varebil-prototype i 1949, og da den ble lansert var Transporter T1 en varebil, passasjerbil og en 8-seter buss. Motoren, plassert bak, og girkassen kom fra Bobla, og den hadde en maksimal nyttelast på 750 kilo.

Og den var jo bare helt skjønn!

I 1951 ble den ikoniske «Samba»-modellen avduket med gjennomgående
vinduer og et sammenleggbart soltak, og et år senere ble også en
pick-up-versjon avduket.

Produksjonen ble flyttet fra Wolfsburg til Hannover i 1956, og
noen ble til og med produsert i Brasil.

I 1967 var det solgt rundt 1,9 millioner T1 med sin delte frontrute,
noe som gjorde den til en global suksess.

T2: 1967 til 1979

T1 ble raskt et ikon i flower-power-tiden, og T2 hadde mye å
leve opp til.

Den 2. generasjonen fikk en front og grill. Skyvedør var nå standard, og pop-opp-taket for camper-versjonen ble raskt en hit blant de turglade.

Og hold på hatten ‒ for i 1972 kom den faktisk som en elbil
også. Jepp, glem e-Golf, e-Up eller ID. 3 for den saks skyld, det var
Transporteren som var den første helelektriske bilen til Volkswagen.

Elektro Transporter bydde på digre blybatterier, og pakken veide solide 850 kilo ‒ mer enn en Boble på den tiden! Til sammen var matchvekten til en Elektro Transporter på hele 2,2 tonn, og det ble totalt laget 120 slike biler.

Gjennom årene ble det satt sammen 2,14 millioner T2 på
Hannover-fabrikken før det var slutt i 1979, men produksjonen pågikk mye lenger.
Faktisk ga ikke Volkswagen-fabrikken i Sao Paulo seg før i 2013, og denne har
den soleklare rekorden for den lengste produksjonsperioden.

T3: 1979 til 1992

T3 tok den berømte modellen inn i moderne tid med et bredere karosseri, større passasjer- og lasterom og forbedret sikkerhet. En ny mer kompakt motor, tilgjengelig i diesel, ble introdusert for å øke romsligheten, mens et nytt chassis skulle gi den mer per personbilpreget kjøreegenskaper.

I 1985 ble en rekke teknologiske nyvinninger lagt til:
katalysatorer, turboladere og firehjulstrekk, og versjonene California og
Caravelle ble populære.

Totalt ble det laget 1,3 millioner T3-er i Hannover.

T4: 1990 til 2003

Denne generasjonen markerte også et stort sprang, i og med
at motoren ble flyttet fram og den fikk forhjulsdrift for første gang.

Dette ga den også et nytt design, lengre front, ny fjæring, mer variert motorvalg og enda bedre kjøreegenskaper.

Nytt var også at Transporteren nå var tilgjengelig i to
akselavstander for første gang.

Etter en midtlivsoppdatering i 1996 ble T4 avviklet i 2003, og
det var da solgt rundt 1,9 millioner eksemplarer over hele serien ‒ inkludert Caravelle,
Multivan og California.

T5: 2003 til 2015

Her sto designet i sentrum, både utvendig og innvendig. VW fokusert blant annet på interiøret og førerens arbeidsplass med T5, i tillegg til at det kom til en rekke bensin- og dieselmotorer og et firehjulsdriftssystem.

California ble bygget i Hannover for første gang, mens
Caravelle og Multivan fortsatte å være populære valg sammen med en rekke mer
eller mindre spesialmodeller.

Totalt ble det produsert 1,65 millioner T5-er.

T6: 2015 til 2019 ‒ T6.1: 2019-

Nye motorer, intelligente førerassistansesystemer, nytt infotainment og en ny front har gjort sitt til at Transporteren fortsatt er en moderne bil. Todelt lakk er et nikk til den opprinnelige modellen.

I 2019 kom den som oppdatert utgave, og da tok den også
steget inn i den digitale tidsalderen med et nytt dashbord, en rekke teknologi-
og tilkoblingsoppdateringer samt et nytt styringssystem og ytterligere
effektive og enda renere turbodieseler.

ID. Buzz: 2021?

Hvor lenge Transporten får leve vet muligens ingen, men den blir
nok ikke pensjonist med det aller første.

Uansett så er det på tide å ta opp tråden fra Elektro Transporter i 1972, og Volkswagen har da også på gang en elektrisk slektning av Bulli ‒ ID. Buzz.

En av de første plassene denne ble vist fram i var faktisk i
Norge, og Volkswagen har tidligere meldt at den snart skal inn i produksjon.

Og som vi ser ut av konseptet over så kan vi iallfall ikke klage på at den ikke tar arven sin på alvor, for her smelter de sammen fortiden og framtiden.

Men det er garantert mange som hadde foretrukket den til høyre på bilde, ikonet over alle ikoner og modellen som nekter å dø.

Les også:

Les mer om:

Nyheter