Tine har kjøretøy som går på kumøkk, og Ford er ikke så mye dårligere.
Nå åpner de for biler som kan bruke den fornybareplantebaserte dieselen som er laget av vegetabilsk matoljeavfall.
som er lagd av fossilfritt avfall kan vi tilby kjøretøy som vil forbedre
luftkvaliteten, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar
Berg. ‒ Det vil også redusere utslippene dramatisk. For oss som
den største produsenten av nyttekjøretøy i Europa er dette en svært god nyhet, legger
sjefen til. Den fornybare dieselen er kalt hydrert vegetabilsk olje
(HVO), og sammenlignet med den tradisjonelle dieselen er det voldsomme reduksjoner
rundt klimagassutslippene. Faktisk 90 prosent. HVO-kjøretøy slipper også ut mindre NOX og andre partikler
enn andre dieselkjøretøy fordi drivstoffet verken inneholder svovel eller
oksygen. Det sentrale elementet er altså matavfall, og mer konkret matolje.
Flere selskaper samler allerede inn slikt avfall fra restauranter, storkjøkken
og skoler, og EU har også på gang et prosjekt for å øke innsamlingen blant
annet ved å samle inn matolje fra private husholdninger. Dette vil gjøre det mulig å øke produksjonen ytterligere.
Ford godkjent bruk av HVO. Dette gjelder på modellene 2-tonns Transit, Transit Custom
og 9-seteren Tourneo Custom.
men HVO som skal benyttes må være i henhold til europeisk standard EN15940,
melder Ford Norge. Les også: