Polestar bærer sitt ansvar når det kommer til sportslige biler. Dette var nemlig avdelingen som sto for de råeste Volvo-modellene og ikke minst racingsatstingen til svenskene, så disse har fart i blodet.
Dette DNA’et kommer til syne i begge modellene Polestar til nå har kommer med, den unike GT-hybriden Polestar 1 med over 600 hk og Polestar 2 med over 400 hk.
-->
Mer eksakt var Polestar 2 mulig å få med 408 hk gjennom versjonen Long range Dual motor, men det var ikke Polestar fornøyd med. Vi skriver var, for antall hk har nå steget betraktelig.
Mens bilmerkene vanligvis fokuserer på nye tjenester, finjusteringer og feilretting når det kommer til trådløse programvare-oppdateringer (OTA), har Polestar denne gang fokusert på kraft og fart.
De har rett og slett tunet Polestar 2 Long range Dual motor gjennom programmering, og dermed er det mulig for eierne å hente ned flere hk og mer Nm gjennom luften.
‒ Oppgraderingen viser hvordan et bilselskap kan endre relasjonen til sine kunder gjennom tilkoblet teknologi, forklarer Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
‒ Kjøreopplevelsen i Polestar 2 er noe vi er veldig stolte av. Det er allerede en morsom bil å kjøre, men med denne oppgraderingen kan vi tilby enda mer til våre kunder som kanskje er ute etter litt ekstra spenning.
Nå kommer ikke oppdateringen som en stor overraskelse, for allerede under Goodwood Festival of Speed i sommer viste svenskene fram en Polestar 2 med 476 hk og 600 Nm. Det er 68 hk og 20 Nm mer enn den originale versjonen.
Dette har åpenbart Polestar klart gjennom programmering, og sent i november åpnet de for nedlasting av en ny pakke som inneholder disse justeringene. Til nå har over 400 kunder lastet denne programvaren ned, opplyser Polestar.
En Polestar 2 Long range Dual motor med 408 hk og 580 Nm klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder, og med 476 hk og 600 Nm går sprinttiden ytterligere ned. Polestar sier selv at 0-100 km/t nå går på 4,4 sekunder, så den blir ganske mye sprekere.
Den ekstra kraften og dreiemomentet er tilgjengelig som en «boost» mellom 70 og 130 km/t, noe som resulterer i enda raskere akselerasjon i mellomhastighet. Akselerering fra 80 til 120 km/t tar nå 2,2 sekunder, et halvt sekund raskere enn i standardbilen, melder Polestar.
Produsenten sier at oppdateringen er tilgjengelig for kunder i utvalgte europeiske markeder gjennom Polestar Extras i nettbutikken, og er altså en såkalt Over-The-Air (OTA)-oppdatering.
Polestar har allerede OTA-oppdatert Polestar 2 et par ganger, og nye tjenester som har kommet til er blant annet en digital nøkkel og bedre forvarmingen av batteriet.
Neste bil ut for det svenske merket blir Polestar 3, og med denne kaster de seg også over SUV-markedet. Den kan du lese mer om i en av lenkene rett under.