Ifølge Wikipedia kom den første induktive ladingen av et
batteri allerede i 1894, og ja, løsningen var laget for å lade opp de
elektriske bilene den gang. Men som vi vet døde elbilene da forbrenningsmotoren gjorde sitt
inntog på begynnelsen av 1900-tallet, og med disse forsvant også den trådløse
ladingen.
og den store bekymringen den gang var et stadig voksende hull i ozonlaget som
hindrer at farlig stråling når jorda. De store byene fikk også et annet problem, nemlig smog.
Denne giftige skyen la seg som et teppe over byene, og luftkvaliteten var
faretruende dårlig for millioner av mennesker rundt om på kloden. Og ja,
fortsatt er. California tok ansvar, og innførte de første lovene som
regulerte eksosutslipp, og dermed var det klart for en renessanse for elbilene. I samme delstat dukket det også opp induktiv lading for
busser på 1980-tallet, og de 10 siste årene har det blitt dannet flere
organisasjoner og grupper som har jobbet med trådløs lading. Resultatet har vi
blant annet sett for mobiltelfonene, som nå kan lades uten at man trenger å
putte en ladekabel i dem. Men noe av det nærmeste vi har kommet trådløs lading av
elbiler er sikkerhetsbilene i formel E, men 21. mars 2019 sendte det store nyhetsbyrået
Reuters ut en spennende nyhet som nådde alle verdenshjørner. Trådløs lading av elbiler var endelig på vei, og det var et
land som førte an. Ja, du gjettet riktig. Det var Norge, og mer eksakt Oslo.
hvor en rekke aktører har gått sammen for å utvikle morgendagens lading av
elbilene. Dette er et samarbeid mellom nordiske drosjeoperatøren Cabonline
(NorgesTaxi AS), den store ladepunktoperatør Fortum Recharge, den amerikanske
teknologiutvikleren Momentum Dynamics og selvsagt Oslo kommune. Nå melder Jaguar Land Rover at de skal samarbeide om dette, og dermed tar verdens første trådløse elbillading ytterligere ett skritt nærmere å bli en realitet. Haken, iallfall for elbilistene i Oslo, er at dette i første
omgang skal være en trådløs lade-infrastruktur for de elektriske drosjene i
hovedstaden. Prosjektet er en pioner for helelektrisk næringskjøretøy, men implementerer
også en ladeinfrastruktur som kan benyttes nesten hvor som helst i verden. Dette vil dermed ifølge Jaguar Land Rover kunne bidra til
rask lading for alle elektriske kjøretøy, så ambisjonene strekker seg langt
utover det å kun lade opp drosjer.
til et ladepunkt for å lades, noe som er langt fra ideelt for drosjer. Fortum
Recharge har jaktet en mer effektiv måte å lade elektriske drosjer i Oslo, og dermed
begynte snøballen å rulle. Induktiv lading gjør at drosjene ikke trenger å bli tatt ut
av ruten under arbeidstiden, noe som igjen åpner for at flere vil vurdere utslippsfrie
drosjer. Ladeplatene som har 50- til 70 kW hver blir installert i
bakken på holdeplasser rundt om i Oslo, og åpner dermed for å lade opp de
elektriske drosjene når de står parkert og venter på oppdrag. Ja, smått genialt. Ladeplatene trenger altså ikke noe form for fysisk kontakt
med bilene, og drosjene kan lades opp gjennom hele dagen. De fleste store bilprodusentene kjører nå etter planer som
skal sørge for å ta ned utslippene, og Jaguar Land Rover har sin kalt Destination
Zero. Oslo ElectriCity-samarbeidet blir en viktig del av denne ambisjonen for
det britiske merket. Produsenten ser at den energieffektive trådløse
ladeplattformen vil være kritisk for drosjenæringen i Oslo, byen som selv har
store ambisjoner rundt det å redusere utslipp. Den blir nå verdens første hovedstad som kommer til å by på
trådløs lading av drosjene, og forhåpentlig er infrastrukturen på plass innen
2024. Og takket være Reuters vet hele verden dette. Les også: