Takata var et japansk delebilselskap, og i 1988 utvidet de
porteføljen til også å gjelde kollisjonsputer. Det endte dårlig, svært dårlig.
skal ha vært utstyrt med kollisjonsputer fra selskapet.
tikke inn, og flere av ulykkene hvor de ikke hadde løst ut riktig fikk verst tenkelig
utgang ‒ dødsfall. Flere titalls bilmerker og over 50 millioner biler er så
langt tilbakekalt, og stadig oppdages det nye, eldre biler som har Takata-kollisjonsputer
som kan være defekte. Takata slo seg konkurs i 2017. To av bilmerkene som hadde kollisjonsputer fra dette
selskapet var Toyota og Honda. Og de sliter nå med nye problemer rundt kollisjonsputene. Toyota sa tirsdag at de må tilbakekalle 3,4 millioner biler
på grunn av potensielle problemer, og disse bilene skal være produsert mellom
2011 og 2019. Feilen kan involvere så mange som 12 millioner biler, og så langt er feilen avdekt på blant annet Corolla-modeller.
med bilens sensorer, og skal hjelpe til å utløse kollisjonsputene og
beltestrammerne. Problemet er at støy kan innvirke på de elektroniske
signalene, noe som kan føre til at verken kollisjonsputene eller beltestrammerne
løser ut riktig. Det er et selskap som heter ZF TRW som har levert denne løsningen,
og Takata har altså ikke skyld i dette. Honda på sin side tilbakekaller 2,7 millioner biler i USA og
Canada, og disse har nok en gang problematiske Takata-puter som har en feil knyttet
til delen som blåser opp airbagene.
tidligere har vært problematisk, men også her er det altså problemer knyttet
til ventilen som skal blåse opp putene. Hondas problemer inkluderer kun eldre modeller fra før 2004,
og foreløpig er det kun biler i Nord-Amerika som er tilbakekalt. Hvilke spesifikke Toyota-biler som må tilbakekalles er ikke
klart, men Toyota sier at eiere vil bli kontaktet innen midten av mars. Les også:
- Ingen over, ingen ved siden av
- Tesla granskes av amerikanske trafikkmyndigheter
- SsangYong Korando, en god allrounder