SsangYong Korando, en god allrounder

Vi har testet fjerde generasjon SsangYong Korando, en moderne og stilig crossover med et strammere og lekrere utseende.


Jeg skal innrømme det først som sist, jeg har ikke alltid
hatt helt sansen for det designfolkene hos SsangYong har levert for en del år
tilbake, men nå begynner de å lage biler som tiltaler meg designmessig.

Prøv å google tidligere versjoner av SsangYong Korando, så
ser du hva jeg mener når jeg sier at fjerde generasjon virkelig er strammet opp
designmessig. Den har rett og slett blitt direkte trivelig å se på!

For deg som bare er på jakt etter elbil, jada, denne kommer
også som elbil i 2021.

Man kan få SsangYong Korando med en 1.5-liters bensinmotor
på 163 hk, som leverer 280 Nm.

Vi testet dieselen, en 1.6-liter med 136 hk og 324 Nm.

SsangYong Korando får du med automatgir også kan du velge
mellom 2WD eller 4WD.

Korando leveres bare med øverste utstyrsnivå – Ultimate.

Vi testet 2WD som uansett motorvalg koster fra 458.800 kroner.

Som 4WD starter prisen på 528.800 uavhengig av motorvalg.

Eneste du kan få ekstra er vinterdekk, metallic lakk og
hengerfeste.

Når det gjelder hengerfeste så skal bensinmotoren og
dieselmotoren med manuelt gir kunne trekke 1500 kg, mens dieselen som har
automatgir skal kunne trekke 2000 kg dersom du velger å kjøpe med hengerfeste.

Vi mener SsangYong Korando er best på å frakte folk, for her
sitter 2 voksne og 3 barn meget godt.

Oppvarmede og ventilerte skinnseter med elektrisk justering
for førersetet. Det eneste jeg kunne ønske meg ekstra er mulighet for å
forlenge sitteputen og minne på innstillingene til førersetet.

Et moderne og ryddig førermiljø i nye Korando, med godt ratt
som har varme som man slår på med en knapp på rattet. Adaptiv cruisekontroll
som man også styrer fra rattet. Her var det rett og slett lett å trives!

Moderne instrumenter som du styrer visningen av fra rattet,
og det er såpass mange ulike visninger at det ikke er bilde av alle her.

Men det kan jo være kjekt å få vist kartet mellom
instrumentene dersom den andre store skjermen i midtkonsollen brukes til
underholdningsformål.

Dersom man går inn på menyen for diverse innstillinger så
forandrer turteller og speedometer totalt utseende for å gi mer plass til
informasjonen i midten.

Stor og fin trykkfølsom infotainmentskjerm som det ikke så
lett blir fingermerker på, det satte jeg pris på.

Fint klimaanlegg også, enkelt å bruke og lett å forstå.

Klart og tydelig ryggekamera som må betegnes som godt, men
som ikke har så mange valgmuligheter eller funksjoner.

Rundt girspaken er det noen knapper, for eksempel kan hill
descent control være kjekk om du skal ned en bratt bakke.

Den runde vribryteren bakom giret har noe mer funksjonalitet
når du har 4WD, men hva i all verden som er poenget med noe som heter sport i
en komfortabel bil som ikke har sportslige motorer skjønner jeg meg ikke helt
på.

En nærmere kikk på rattet som jeg synes er godt organisert
og har gode knapper å bruke.

Til venstre for rattet er det en del knapper, og jeg stusset
en stund på knappen som har ledning og støpsel, for denne bilen kan jo ikke
lades?

Men den knappen handler om de som er i baksetet, så jeg
kommer tilbake til den.

Fine bakseter med ISOFIX i yttersetene, og gulvklumpen er
ganske bred slik at den som har midtsetet kan bruke den til bena sine.

Husker du knappen med ledning og støpsel? Vel, bak er det
ikke USB eller 12V som man er vant med fra andre biler, men et vanlig
strømuttak, og det må man da slå på fra førerplassen for at de som sitter bak
skal kunne få lade der. Man må vri litt for at man skal få plugget inn støpsel
(se piler).

Når jeg satte meg i baksetet bakom et forsete som var stilt
inn på meg selv så fikk jeg svært god kneplass.

Hodeplassen går også inn i kategorien meget god, og det bør
kanskje også nevnes at bakseteryggen kan man justere vinkelen på.

Bagasjerommet har dobbelt gulv, der det øvre gulvet som gir
flat innlasting består av 2 plater, her er den bakre platen ikke med på bildet.

Tar man bort begge de øvre plater får man 551 liters
bagasjerom, men ikke veldig praktisk til for eksempel et hundebur med dør.
Vanlig bagasje har man masse plass til. Baksetet er delt 40/60 uten skiluke.

De to øverste platene kan man sette opp slik som dette, og
da får man 2 adskilte rom som er ganske kjekt om man har en del handleposer.

Slik ser bagasjerommet ut til vanlig når de to øvre platene
er på plass, og innlastingen går rett inn, men da er det noe begrensa med plass
man har til rådighet naturlig nok. Bra at bagasjerommet er utstyrt med 12V
uttak.

Savnet synlige fester for sikkerhetsnett i taket i kupeen,
men mulig dette er noe som kan ettermonteres?

Jeg vil tro at Korando vil kunne dekke transportbehovet til
svært mange familier, enten man vil ha 2WD eller 4WD, bensin eller diesel.

Elbilversjonen av Korando vet vi ikke så mye mer om enda,
bortsett fra at den kommer i 2021.

Om jeg hadde truffet designsjefen til SsangYong måtte jeg
nok tatt vedkommende i hånda og gratulert med den fine retningen de har vandret
i når det gjelder både utvendig design og innvendig opplevelse av denne bilen.

Det er ikke så ofte jeg tenker: «Hva? er dette virkelig en…»
men jeg innrømmer at det tenkte jeg da jeg så denne første gang.

Dette var det nærmeste vi kom vinter på Sørlandet under
testperioden, men dette melisdrysset er ikke nok til å utfordre noe som beveger
seg på fire hjul når det gjelder fremkommelighet.

Når det er sagt mistenker jeg at også 2WD versjonen av
Korando har fin fremkommelighet, men har du skikkelig krevende vei er de ekstra
kronene for 4WD vel verdt tryggheten om at du kommer helt fram.

Sjekk ut mange flere tester hos Nybiltester