Det er litt morsomt å se hvordan motsetningene i samfunnet
fungerer. Når en elbil tar fyr jubler mange bensinskaller, og når en
hydrogenstasjon står i brann jubler mange elbil-entusiaster. Ja, det er smålig
og selvsagt helt unødvendig å fryde seg over andres ulykke. Ikke minst når vi vet at de alle tre trekker i samme
retning, nemlig mot et renere samfunn.
teknologier som kan bidra til utslippskutt i transportsektoren. Det er fordi vi
vet at ingen enkelt teknologi kan løse utfordringene alene, påpeker Espen
Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge. Norge har satt seg som mål at alle nye personbiler og lette
varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025, mens alle varebiler, tre
fjerdedeler av langdistansebussene og halvparten av de tunge godsbilene skal være
utslippsfri i 2030. Og batteridrift må selvsagt ta hovedansvaret om vi skal være
i nærheten av disse målene, spesielt blant personbilene. Men elbilene har også noen ulemper som foreløpig gjør de mindre
ettertraktet på andre områder, i og med at de bruker ganske lang tid på å lade
og har kortere rekkevidder enn for eksempel dieselbiler. Det betyr at et elektrisk drivverk med batteridrift ikke
egner seg like godt i store deler av transportsektoren, som i drosjenæringen eller
langtransport. Til dette passer hydrogendrevne kjøretøy bedre, ettersom de omtrent
har de samme egenskapene som dieselbilene når det kommer til drivstoffylling og
rekkevidde. Regjeringen innser også dette, og vil også prøve å legge til
rette til hydrogen i transportnæringen.
hydrogen, men skal Norge nå klimamålene må hydrogen inn som en løsning i hele
transportsektoren. Da er det en stor svakhet å utelate personbilene, sier Olsen. Allerede tilbake i 2006 ble den første hydrogenstasjonen
åpnet i Norge, og den daværende regjeringen lovet en satsing på slik infrastruktur.
Den har uteblitt. Noe av dette skyldes selvsagt en internasjonal satsing på
elbiler, og det bygges nå infrastruktur for hurtiglading over hele Vest-Europa. Hydrogensatsingen har dermed kommet helt i skyggen, og en
kjempe som Daimler har for eksempel bestemt for å sette hydrogenutviklingen av
personbiler på pause og istedenfor satse på hydrogenlastebiler sammen med Volvo.
merker har også sagt at de vil fortsette sine prosjekter rundt hydrogenbiler. Men da må det i så fall en infrastruktur på plass. ‒ Norge har ikke råd til å være hydrogensinke. Når det
satses på hydrogen, må det også satses på personbilene. Norge må gjøre som
andre europeiske land og støtte storstilt utbygging av fyllestasjoner. Vi er et
langstrakt land der folk har vidt forskjellige behov. Hydrogen vil kunne gi
mange flere nordmenn et nullutslippsalternativ, sier Olsen. Men Toyota kjemper muligens i motbakke. Mange lader nå bilene
hjemme eller når de er på jobb, rekkeviddene blir stadig bedre og konkurransen
blir stadig tøffere med det resultat at elbilene blir billigere og mer
tilgjengelig for større grupper av befolkningen. I tillegg har myndighetene rundt om i verden også sett at
elbilene faktisk er enda mer klimavennlig enn hydrogenbilene, spesielt om de
lades med grønn kraft som vi har her i Norge. Men vi får aldri vite om hydrogenbiler var et potensiale vi skuslet vekk om de aldri får en reell mulighet til å vise seg fram. Og vi vet jo allerede at en slik teknologi passer for tungtransporten. ‒ Vi må bryte det ventemønsteret som holder hydrogen tilbake
nå. De som vil bruke hydrogenkjøretøy venter på gassen og infrastrukturen, de
som kan levere gassen venter på brukerne og infrastrukturen. Det må denne
strategien legge opp til å endre, sier Olsen. Det er altså en ond sirkel, men Toyota sier at det er flere aktører som nå står i kø for å bryte denne og starte jobben med å bygge opp en infrastruktur. ‒ Vi er glade for at regjeringen ønsker å satse på hydrogen,
men advarer mot å glemme personbilene, igjen. Politikerne må kjenne sin
besøkelsestid. Alt ligger til rette for en stor, nasjonal satsing på hydrogen
som kan bidra til utslipp for hele transportsektoren – også for de som ikke ser
at elbil er et godt nok alternativ. ‒ De som går over til hydrogen trenger ikke endre
kjøremønster og fylling tar bare noen minutter. Dette gjør at hydrogen er et
suverent alternativ for bilister flest i distriktene, sier Espen Olsen. Les også:
- Vi har testet en helelektrisk Mini
- Bilen som tok formel 1 til gatene
- Forslaget som kan gi distriktene hurtigladere