Toyota har ikke akkurat vært veldig hissige på å avsløre detaljer rundt den første elektriske SUV-modellen basert på en svært så fleksibel plattform kalt e-TNGA, men de har nøyd seg med å si at den kommer i løpet av første halvdel av 2020-tallet.
Det kan bety så sent som i 2024, men det spørs om Toyota kan vente så lenge for å møte den stadig økende konkurransen i elbil-segmentet ‒ og da spesielt elektriske SUV-modeller.
-->
Toyota melder uansett at de skal vise fram konseptet av en mellomstor batteri-elektriske SUV under den kommende Shanghai Motor Show i april, men det betyr ikke nødvendigvis at bilen er nær markedslansering.
Slike konsepter kan ta flere år før de faktisk er på plass, men vi regner med at Toyota vil komme med litt mer detaljerte planer for elbilen under avdukingen.
Konseptet er altså satt sammen på e-TNGA, en arkitektur som er laget slik at det er noen nøkkelelementer er standard og andre kan byttes ut avhengig av biltype. Dette gjør at Toyota og Subaru som også skal bruke plattformen kan lage biler som varierer i både bredde, lengde, akselavstand og høyde.
Et resultat av dette befinner seg under denne duken, og er som vi kan se en mer høyreist modell:
Den fleksible plattformen gjør det mulig å lage biler med drift på forhjulene, bakhjulene eller firehjulsdrift, mens et bredt spekter av batteri- og elmotorytelser skal passe til ulike kjøretøytyper og bruksområder.
Den kommende elbilen hører hjemme i det populære C-segmentet, og ettersom den både er elektrisk og høyreist haker den av de fleste boksene for de aller mest populære bilene i dagens marked.
Men det er ikke den eneste nyheten Toyota kan by på.
De har også på gang en helt ny modell foreløpig kalt X prologue, og dette er ventet å bli en arvtaker til den lille bybilen Aygo. Men heller ikke her er Toyota spandabel med informasjonen, og det eneste de har bekreftet er når de blir avduket. Og det er ikke lenge til, for det skjer allerede 17. mars.
Noen har sett på bildet over og konkludert med at dette er en ren elbil siden de ikke ser en grill, mens andre har slått fast at denne absolutt ikke kommer med elektrifisert drivlinje. Så hva som skjuler seg bak fronten er ikke så godt å si, men vi kan iallfall slå fast at vi ikke ser den blå T-logobakgrunnen som de mer elektrifiserte bilene til Toyota er utstyrt med.
Aygo er allerede godt kjent med X-navnet, hvor det spesielle X-fronten til bilen har gitt den navnet Aygo X. Så X prologue blir en prolog til den lille bybilen, men hva det eksakt betyr får vi altså vite om kort tid.
Slik ser Aygo X ut: