Feirer at E-Type er 60 år med et dusin «nye» biler

Alle bilmerker med ikoniske modeller burde gjort som Jaguar. For det britiske merket klinker like godt til med 12 «nye» E-Type nå som ikonet runder 60 år.


Det er mange jubilanter i disse dager, for den viktigste europeiske bilutstillingen arrangeres alltid i mars.

Tilbake i mars 1961 kunne de besøkende for aller første gang stifte bekjent med en bil som skulle bli en skikkelig legende, for Jaguar hadde dratt med seg selveste E-Type til Sveits. Vel, det var så vidt de rakk utstillingen.

For de jobbet med utgaven som skulle vises fram helt til dagen før det hele braket løs, og for at PR-sjef Bob Berry skulle rekke fram måtte han holde «full gass» bak rattet på en opalgrå 3.8-liters coupé med registreringsnummeret «9600 HP». Han rakk det med et par minutter.

Bilen ble avduket 15. mars, og tilbakemeldingen var så overveldende at Jaguar sporenstreks fikk sendt nok en E-Type over fra England.

Ingeniøren Norman Dewis fikk beskjed om å «slippe alt» og komme seg til Genève med en E-Type i en fei.

Han hoppet inn en toppløs britisk racing-grønn 3.8-liter med registreringsnummer «77 RW», og fulgte deretter oppskriften til Berry. Full gass, altså.

Og det var et sjakktrekk. Jaguar klarte å gi alle journalistene som desperat ville teste bilene muligheten til nettopp det, og de var fra seg av begeistring.

PR-sjef Berry var nok også ganske så fornøyd, spesielt når han kunne se hva dette resulterte i.

Hele stjernehimmelen ville nemlig kjøpe en Jaguar E-Type, og dette inkluderte datidens aller største kjendiser som Steve McQueen, Brigitte Bardot, Frank Sinatra, George Harrison, Tony Curtis og Britt Ekland.

Modellen var faktisk så vakker at den som tredje bil i historien ble stilt ut på Museum of Modern Art i New York City i 1966, og den er dermed et ekte kunstverk.

Og lager man et mesterverk må man også feire når det runder 60 år, og det gjør altså Jaguar til gangs.

Jaguar Classic presenterer like godt 12 nye biler i en samling fornuftig nok kalt 60 Collection. Her er det seks coupé og seks roadster som gjelder, og bilene kommer parvis.

De som har lest nøye la kanskje merke til at vi la noen benevnelser mellom gåsetegn, og det er en god grunn til det.

For seks av bilene heter nemlig «9600 HP» og er lakkert i «Flat Out Grey», mens de seks andre heter «77 RW» og kommer i fargen «Drop Everything Green». Ja, en morsom hyllest av de to bilene og de to sjåførene.

Nå har ikke Jaguar Classic bygd disse 12 bilene helt fra grunnen, men det er restaurerte utgaver av tidligere biler. Så de er nye, men ikke splitter nye.

Den klassiske avdelingen har også spandert på litt ny teknologi, og satt inn et infotainment-system som inkluderer navigasjon og bluetooth. Andre oppdateringer inkluderer et nytt eksosanlegg, en ny 5-trinns manuell girkasse som sender kreftene fra den 265 hk sterke 3.8-liters motoren til noen nye felger og dekk og videre ned i asfalten.

Pris vet vi rett og slett ikke, men det spiller mindre rolle. De 12 bilene var ganske så sikkert solgt allerede før restaureringen tok til.

Så vi får nøye oss med bilder, og her er 2021-utgavene av 60-åringen som skapte furore på Genève Motor Show i mars 1961.

Les også:

Les mer om:

Nyheter