Bilprodusentene gjør seg nå klare til framtiden, og den er trådløs også i bilverden. For det er to viktige ting som det nå fokuseres på, nemlig null trafikkdrepte og selvkjørende biler.
Begge deler er avhengig av at bilene er koblet til omverden via trådløs kommunikasjon, for i en slik framtid må bilene både kommunisere med hverandre og andre eksterne kilder som skal gjøre kjøringen enda mer sikker.
-->
Men bilprodusentene er fortsatt litt skeptiske til å åpne opp for dette, for det innebærer altså å dele informasjon med andre. Et annet element er at bilene må kunne snakke samme språk, så produsentene må enes om felles standarder som kobler bilsystemene sammen.
Alt dette inngår i noe kalt CASE som bilprodusentene styrer etter, og dette er en forkortelse av Connected, Autonomous/Automated, Shared og Electric.
I et forsøk på å framskynde CASE går nå en rekke japanske produsenter sammen for å utvikle felles tekniske spesifikasjoner for neste generasjons kommunikasjonssystemer, og på den måten promotere bruken av dette gjennom oppkoblede tjenester som kan koble sammen både biler og samfunn.
Og det er noen av de største merkene som nå finner sammen.
Toyota har allerede allianser både med Suzuki og Subaru, og giganten eier også merket Daihatsu. De fire er alle med på det nye prosjektet, og får også selskap av Mazda. Heller ikke dette er en ukjent partner for Toyota, og blant annet etablerte de to i 2018 et felles selskap i USA som skal produsere biler til det amerikanske markedet.
Den nyetablerte gruppen består altså av fem av de sju mestselgende bilmerkene i Japan i fjor (Honda og Nissan var de to andre), så det er virkelig noen japanske tungvektere som nå finner sammen.
Den store fordelen med dette er at i stedet for at alle skal lage sine egne svindyre løsninger innenfor CASE-feltet, kan nå disse fem sammen utvikle ting innenfor områder som skytjenester, big data, IoT (Internet of Things) og kunstig intelligens (AI).
Gruppen sier at Suzuki, Subaru, Daihatsu og Mazda nå skal integrerer systemer de selv har utviklet i basisteknologi fra Toyota, og at de sammen skal bygge systemer for neste generasjons tilkoblede biler som kan kommunisere både med hverandre og andre eksterne kilder.
Resultatet skal ifølge kvintetten stabilisere kommunikasjonskvaliteten mellom kjøretøy og sentrale kommunikasjonssentre, og tilby mer praktiske og raskere tilkoblede tjenester.
På samme tid tar det selvsagt ned både ressursbruken til den hver enkelte og de totale kostandene, og en felles teknologi vil også forenkle senere oppdateringer.
De melder også at om at andre er velkommen inn, så vi får se om gruppen vokser i tiden framover.
At fem merker går sammen om å utvikle noe felles er ikke noe nytt i den moderne bilindustrien, og et annet eksempel på hvordan bilmerkene nå finner hverandre finner vi på ladesiden.
E’en i CASE står altså for elektrifisering, og de aller fleste store bilmerkene har nå på gang en voldsom satsing på elbiler. Og for at kundene faktisk skal velge disse framfor tradisjonelle biler må de kunne lades enkelt og helst raskt, og i Europa har nå en rekke produsenter funnet sammen i lynladeprosjektet kalt Ionity.
Her er BMW som inkluderer Mini, Ford, Hyundai-gruppen med både Hyundai og Kia, Mercedes som også eier Smart og Volkswagen-gruppen med representantene Audi og Porsche. Denne gruppen inkluderer også bilmerkene Volkswagen, Skoda og Seat, så plusser vi på alle disse får vi et dusin ganske så store bilmerker som er involvert i det samme prosjektet.
Så ja, det er helt klart nye tider også i bilindustrien, og eventuelle stridsøkser er for lengst begravet. Nå handler det om samarbeid.
Les også: