HjemElbilerEn rallyversjon av Volkswagen ID.4

En rallyversjon av Volkswagen ID.4

Nå får Volkswagens nyeste elbil kjørt seg i et 1.836 kilometer langt Baja-rally. Se bilder.

Folkebil-merket har som kjent på gang en formidabel satsing rundt elbiler, og for å overbevise folk i land som er litt mer elbilskeptisk enn Norge har de hanket inn diverse ambassadører. Dette har de også gjort i USA, hvor en av de som skal framsnakke ID.4 og andre elbiler er en ganske så kjent person i bilverden.

- Annonse -

Også i Norge er det mange som drar kjensel på Tanner Foust, for denne racerføreren er kjent både fra den amerikanske versjonen av Top Gear og som en konkurrent til både Sverre Isachsen i Global RallyCross og Petter Solberg i rallycross-VM.

Foust sier åpenbart aldri nei til en utfordring, for i tillegg til dette har han deltatt i rally og andre konkurranser og vært stuntsjåfør i en rekke storfilmer ‒ inkludert Fast & Furious-serien og Oscar-filmen Ford vs Ferrari.

Nå deltar han på rallyet Mexican 1000, et løp som er 1.836 kilometer langt ‒ hvorav hele 1.437 kilometer kjøres på grus og annet ikke-asfalt-underlag. Det er med andre ord litt av en prøvelse, og det blir nok ikke enklere når Foust faktisk skal kjøre en Volkswagen ID.4.

Tanner Foust Racing har nemlig sammen med Volkswagen bestilt en rallypreppet ID.4 fra Rhys Millen Racing, og vi snakker faktisk om en bil med et originalt drivverk og bakhjulstrekk.

- Annonse -

Det betyr at Foust, for han ratter denne selvsagt selv, må klare seg med 201 hk og batteripakken på 82 kWh.

‒ Det er spennende å være en del av en ambisiøs utfordring som dette som presser grensene for elektriske kjøretøy, sier Foust.

‒ Vi har lært mye om egenskapene til Volkswagens elbil-maskinvare i et miljø som er tøft for alle kjøretøy, og den fungerer godt over forventningene.

Bilen er altså original når det kommer til drivverk, men på andre områder minner det ikke så mye om bilen du kan kjøpe hos forhandleren. Rallytugaven har fått ekstra beskyttelse for batteriet, interiøret er plukket fra hverandre og det er satt inn veltebur, dempere og understell har fått rallybehandling og det er selvsagt satt på noen nye hjul. Ut med 19-tommerne, og på med 18-tommere kledd med grusdekk med profilen 255/70.

- Annonse -

Men det er faktisk stort sett det som er gjort med bilen.

‒ Det krever stor tillit og mange forberedelser å stille opp med en slik masseproduserende bil til start til et løp som dette, spesielt et elektrisk som ID.4, sier Rhys Millen.

‒ Vi har blitt positivt overrasket over hvor godt ID.4 håndterer terrenget.

Et problem kan dog bli rekkevidden. ID.4 har en oppgitt rekkevidde på 517 kilometer, og teamet til Foust har da også tatt med en bærbar 50 kW lader som kan brukes til å fylle batteriet. Men ettersom covid-19-restrikasjoner gjør at bilene skal kjøre sløyfer, håper Foust at de kan gjennomføre 98 prosent av alle strekningene uten å måtte dra fram hurtigladeren.

Med seg får Foust Emme Hall, en kjent amerikansk journalist og terrengfører. Hun har testet ID.4, og oppsiktsvekkende nok mener hun at bilen funker best i standard kjøremodus og med B-nivået for regenerering for strøm til batteriet.

Foust selv funderer hvordan han skal angripe rallyet med elbilen, for rekkevidden kompliserer ting.

‒ Vi jobbet tett med Volkswagen-ingeniører for å finne riktig kjørestil for forskjellige typer terreng som kunne gi balansen mellom hastighet og batteriforbruk, sier Foust.

‒ Vi er fortsatt på et tidlig stadie for å konkurrere med elbiler, men vi har allerede flere ideer om hva vi vil gjøre neste år, sier Foust.

Og at det er en ganske lang vei viser også de første resultatene. Løpet startet søndag, og Foust er foreløpig på 83. plass av 90 som fortsatt er med.

Rhys Millen er også med, man han ratter en spesiallaget buggy med en diger V6 fra Ford med 600 hk under panseret. Og den funker litt bedre til dette formålet, for å si det forsiktig. Millen er foreløpig nummer to, sånn cirka 2,5 timer foran Foust i sin ID.4.

Men akkurat denne gang er det viktigste for Foust å faktisk delta, ikke vinne.

Her er bilder av grunnen til akkurat det, rallyversjonen av Volkswagen ID.4:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her