Toyota det mest verdifulle bilmerket

Nok en gang er Toyota kåret til det mest verdifulle produsenteni bilindustrien, og hele 14 merker er inne på den globale topp-100-listen. Ognei, Tesla er ikke en av dem.


Interbrand heter selskapet som hvert år kårer de 100 mest verdifulle selskapene i verden, og nå er årets liste offentliggjort.

På topp er det ingen forandringer fra i fjor, og tre
teknologikjemper troner øverst.

Apple er verdens mest verdifulle selskap med en stipulert verdi
på solide 2.151 milliarder kroner, Google er nummer to med en verdi på 1.540
milliarder kroner og Amazon tredje størst med en verdi på 1.150 milliarder
kroner.

Det fjerde selskapet som skiller seg ut med å bikke grensen
på 100 milliarder dollar er Microsoft, som omregnet med dagens kronekurs
akkurat er verd 1.000 milliarder kroner.

Men det er også to bilmerker blant de 10 øverste, og nok en
gang er det Toyota som er det aller mest verdifulle bilmerket ‒ som i
2017 og 2018.

Det japanske merket økte verdien med 5 prosent fra i fjor, og er nå verdt 516 milliarder kroner. Det holdt til en 7. plass på den globale listen, og ganske tett på giganter som Coca-Cola og Samsung på plassene foran.

Som i fjor puster Mercedes den japanske kjempen i
ryggen med en verdi på 466 milliarder kroner, noe som ga tyskerne en 8. plass
totalt. Også stjernemerket økte med 5 prosent.

‒ Vi er stolte over å være på 8. plass på «Best Global
Brands 2019» nok en gang, og dette er en fantastisk prestasjon av hele
Mercedes-Benz-teamet. Og da mener jeg hver og en som bidrar til suksessen, sier
en stolt Bettina Fetzer, leder av markedsavdeling til Mercedes’ personbiler.

Deres tyske rival BMW nærmer seg stadig topp-10, og klatret
fra 13.- til 11. plass i år med enn verdi på 380 milliarder kroner ‒ en økning
på 1 prosent.

Så er det et lite sprang ned til det neste bilmerket, som er Honda på 21. plass. Det japanske merket har fått en stipulert verdi på
224 milliarder kroner, opp 3 prosent ‒ men faktisk ned én plass på totallisten.

Ford er neste bilmerke og er på 35. plass med 131
milliarder kroner, en oppgang på 2 prosent.

De er fulgt av Hyundai på 36. plass med 130
milliarder kroner, og i likhet med Toyota og Mercedes er dette en oppgang på 5
prosent.

Det tredje mest verdifulle tyske merket er Volkswagen på 40. plass med en verdi på 118 milliarder kroner, opp hele 6 prosent.

Like bak følger konsernkameratene Audi på 42. plass
med 116 milliarder kroner, en oppgang i verdien på 4 prosent fra 2018.

Nok et merke som er eid av Volkswagen-gruppen følger på 50.
plass, og Porsche økte verdien med formidable 9 prosent til 107
milliarder kroner. Det holdt til å klatre to plasser på den enormt prestisjetunge
listen.

Men de som har den prosentvise aller største oppgangen
finner vi i Italia, og det er selveste Ferrari. Ifølge Interbrand har
verdien til den steilende hesten økt med utrolige 12 prosent i år, og de er nå
verdsatt til 59 milliarder kroner og det 77. mest verdifulle i verden.

Det har dessverre ikke gått like bra for Kia, som har
tapt seg -7 prosent i 2019. De har dermed falt fra 71. plass ned til 78. plass,
og er verdt 59 milliarder kroner de og.

Britisk bilindustri markerer seg også på den tunge listen,
og på 85. plass finner vi Land Rover med en verdi på 53 milliarder. Men
som Kia må de tåle en nedgang, og for Land Rovers del er den på -6 prosent.

Det 14. og siste bilmerket vi finner på listen er BMW-eide Mini,
og de er på 90. plass med en verdi på 50 milliarder kroner ‒ opp solide 5
prosent.

Dermed er det ett merke som har forsvunnet ut av oversikten «alle»
vil være på, og nei, vi snakker fortsatt ikke om Tesa.

Subaru klamret seg nemlig akkurat fast på en 100.
plass i 2018, men i år har de dessverre røket ut.

Så hva med Tesla?

Jo, de klarte å slå seg inn i 2017, og da på en 100. plass
med en verdi på 32 milliarder kroner. Men de falt ut av listen i fjor, og har ikke
maktet å gjøre comeback i år.

Og om noen lurer, nei, det er ingen norske selskaper med i
dette selskapet.

Men vi finner noen skandinaviske, og Sverige er inne på listen
med Ikea på 26. plass, H&M på 30. plass og Spotify på 92. plass.

Våre danske naboer er representert med Lego på 75. plass, og
byggeklossene er faktisk verd 63 milliarder kroner. Ikke verst for noen
plastdingser!

Her er Interbrand oversikt for bil- og MC-produsentene:

7
Toyota
516 milliarder kroner
8
Mercedes
466 milliarder kroner
11
BMW
380 milliarder kroner
21
Honda
224 milliarder kroner
35
Ford
131 milliarder kroner
36
Hyundai
130 milliarder kroner
40
Volkswagen
118 milliarder kroner
42
Audi
116 milliarder kroner
50
Porsche
107 milliarder kroner
52
Nissan
105 milliarder kroner
77
Ferrari
59 milliarder kroner
78
Kia
59 milliarder kroner
85
Land Rover
53 milliarder kroner
90
Mini
50 milliarder kroner
99
Harley-Davidson 44 milliarder kroner

Les
også:

-->

Les mer om:

Nyheter