Annonse
Hjem Elbiler Skodas elbil får også slepekrok

Skodas elbil får også slepekrok

Elbil-konseptet Skoda Vision iV vil hake av de fleste boksene for en skikkelig hverdagsbil når den kommer neste år, inkludert slepekrok.

Man kan si at den moderne tidsregningen for Skoda startet i 2010. Da overtok Winfried Vahland sjefsstolen, og de bestemte seg for å sette et skikkelig hårete mål.

De skulle doble salget til 1,5 millioner biler i 2018, og allerede i 2015 begynte tsjekkerne også å vri fokus over mot framtidige elbiler.

Siden har de introdusert modeller som Rapid, Citigo og ikke minst de tre SUV-modellene Kodiaq, Karoq og Kamiq.

Salget har økt for hvert år, og selv om de kom til kort for 2018-målet ble det likevel et rekordår med 1.253.700 biler.

Saken fortsetter under Annonsen

Skoda er som kjent eid av Volkswagen-gruppen, og de nyter selvsagt godt av nye løsninger og moderne teknologi som de mange bilmerkene i den tyske gruppen kommer med.

Og selv om salgsoppgangen først og fremst kan spores tilbake til et stadig økende salg i Kina, har Skoda også truffet ganske så bra med relativt rimelige og familievennlige biler.

En Kamiq er for eksempel ganske så lik T-Roc i størrelse, men SUV-modellen med Skoda-merket starter nesten 60.000 kroner under den med Volkswagen-merket.

Skoda kom altså med sin første elbilstrategi i 2015, og har nylig åpnet salget rundt den aller første elbilmodellen ‒ bybilen Citigo-e.

Men de har også en på gang i familie-segmentet, et konsept foreløpig kalt Vision iV.

Denne blir som blant annet Volkswagen ID. 3 satt sammen på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og er en helelektrisk SUV.

Vision iV bør passe godt i Norge, ettersom denne høyreiste modellen også har firehjulstrekk, fem seter, ganske bra rekkevidde og kommer med slepekrok.

Det siste er ikke en selvfølgelig når det kommer til elbiler.

– Elbilmarkedet mangler et helt vesentlig alternativ: De store, trygge, fullelektriske bilene med lang rekkevidde og ikke minst en pris som er attraktiv for en vanlig småbarnsfamilie, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge.

‒ Det er det vi kommer til markedet med nå, i en klasse hvor alternativene primært er kostbare modeller fra premium-orienterte merker som Mercedes og etter hvert også Volvo, legger han til.

En av suksessfaktorene for Skoda har altså vært en relativt aggressiv prissetting, og Meiner nærmest lover dette også når Vision iV kommer som produksjonsmodell.

– Vanlige norske barnefamilier kjører i relativt liten grad fullelektrisk i dag, ganske enkelt fordi alternativene mangler. Mangel på alternativer for dette segmentet er en vesentlig utfordring, og denne skal vi være med å løse. Vårt første bidrag er vår elektriske familiebil, som kombinerer alle de egenskapene målgruppen er på jakt etter med en pris som gjør at elbilfordelene kan komme familier over hele landet til gode, sier Meiner.

Ettersom Vision iV er 4WD kommer den med to elmotorer, og de yter totalt 306 hestekrefter.

0-100 km/t tar 5,9 sekunder, mens toppfarten er satt til 180 km/t. Forbikjørings-akselerasjonen fra 80- til 120 km/t tar under 4 sekunder, noe som jo er greit å få med seg.

Batteripakken er på 83 kWh, og den skal klare å rulle hele 500 kilometer før den må plugges til en lader. Og om det skjer skal det kun ta en halvtime for å lade den opp til 80 prosent.

De utvendige målene kan sammenlignes med en Skoda Kodiqa, eller om vi ser på elbiler Jaguar I-Pace.

Vision iV er 4,66 meter lang, 1,92 meter bred og 1,61 meter høy, og ettersom den er basert på MEB-plattformen bør det også være rikelig med plass på innsiden.

Den norske importøren bekrefter altså at den produksjonsklare modellen vil komme med hengerfeste, en viktig ting for mange familier.

Skoda åpnet allerede for reserveringer av bilen i juni, og responsen har ikke latt vente på seg.

– Interessen for bilen er enorm, og jeg kan love at vi får et voksent volum til det norske markedet. Vi starter vår elektriske reise for Skoda med elbilen Skoda Citigo iV, før vi snart lanserer Vision iV, en fullblods familiebil med alle de egenskapene markedet har etterspurt på vei mot 2025 hvor hele markedet skal kunne velge fullelektrisk, sier Meiner.

Den tsjekkiske produsenten lover full elektrisk gass i årene framover, og skal investere rundt to milliarder euro i alternative drivlinjer og ny mobilitet de neste fire årene.

I tillegg kommer altså synergieffekten av Volkswagen-gruppens enorme elbilsatsing.

Målet for Skoda er å introdusere mer enn 10 elektrifiserte modeller innen utgangen av 2022.

En av disse er altså Vision iV ‒ denne elektriske familie-SUVen med slepekrok og forhåpentligvis en relativt billig prislapp.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker