Bugatti Mistral er et toppløst monster. (Fotos: Bugatti)

Toppløst Bugatti-monster med vanvittig toppfart

Bugatti tar nå adjø med Chiron-æra og starter en ny med Tourbillon, men først skal de levere superbilene Bolide og W16 Mistral. Og sistnevnte skiller seg ut i Bugatti-familien.


Nå høres det kanskje ikke som at det er en så stort forskjell på Chiron og framtidens Tourbillon, ettersom den ene har W16 og den andre V16. Men Tourbillon er et kvantesprang, og denne hybriden byr på den første nye kraftenheten fra det franske merket på 20 år.

Men først venter Bolide og Mistral, og sistnevnte har for sikkerhets skyld W16 før navnet. Og denne er litt spesiell selv i Bugatti-målestokk, for dette blir den første åpne bilen som forlater Molsheim siden 2015.

‒ Vi er inne i siste del av testprogrammet – vi nærmer oss mål. Fra de innledende valideringsstadiene til de intensive utholdenhetstestene, er hvert aspekt av Mistrals utvikling nøyaktig planlagt og utført. Mistral er det ultimate eksemplet på vår dedikasjon til å sette nye standarder innen roadsterdesign, sier Emilio Scervo, CTO hos Bugatti Rimac.

Roadsteren har allerede lagt bak seg tøffe kollisjonstester slik de på innsiden er best mulig sikret, og her spiller en ny monocoque en viktig rolle slik at den toppløse superbilen innfrir alle krav i ulike markeder.

W16 Mistral har også gjennomført aerodynamiske tester, og nå handler det om ytelse og girkasse ‒ for det er enorme krefter som skal sendes videre til hjulene. Disse testene ser på sikkerhet, utslipp, utholdenhet og kjøreegenskaper.

Nå har prototyper av Bugatti Mistral allerede tilbakelagt hele 32.000 kilometer på ute på ekte veier, og under forskjellige forhold i store høyder i fjellet, på havnivå og til og med gjennom tunge trafikkforhold.

I tillegg skal superbilen tilbakelegge 5.000 kilometer på bane, og når alt av veitester er unnagjort har protypen tilbakelagt 40.000 kilometer ‒ faktisk mer enn de fleste av de knapt 1.200 Bugattiene som ruller rundt om i verden i dag.

På banen kan også toppfarten testes, noe som blir litt mer spennende enn normalt ettersom det er en toppløs utgave. Målet er å finne balansen slik at den lar seg kjøre i over 420 kilometer på en trygg måte. Ja, 420 km/t. 

‒ Vi planlegger å kjøre den siste høyhastighetstesten i en av de svært få banene rundt om i verden som lar oss kjøre testen under trygge forhold. I det øyeblikket vi har tilgang til den banen, vil det imidlertid ikke lenger være et problem å oppnå topphastigheten, sier Scervo.

Dette er altså noe så unik som en hypersports-roadster, og som en Bugatti skal den selvsagt også tilby luksus på toppen av alle kreftene.

Med en testfase i sluttfasen nærmer den seg produksjon, og Bugatti forventer at denne starter opp i løpet av året.

Og det bør det ikke stå på kjøreegenskapene, og om Bugatti får det som de vil iallfall ikke på toppfarten.

Les også:

Debatt