I mars åpnet Volkswagen Norge får bestillinger av ID.7 i Pro-versjonen, og startprisen var satt til drøyt 550.000. ID.7 GTX stasjonsvogn med 4Motion, altså firehjulsdrift, er ikke veldig mye dyrere.
Den starter nemlig på 579.400 kroner.
‒ Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil hos importør Harald A. Møller.
Denne utgaven åpner for en WLTP-rekkevidde på 581 kilometer, kan lades i opp mot 200 kW og kommer selvsagt med forvarming av batteriet.
GTX betyr også litt mer krefter, og den nye stasjonsvognen byr på 340 hestekrefter. Topputgaven kommer også med ting som keyless access, AR Head-up display, adaptiv cruise control og frontassist, side assist blindsonevarsel, ryggekamera, 20-tommers felger og LED Matrix frontlys med dynamisk lysassistent.
‒ Vi er stolte over å gå ut i markedet med en så attraktiv pris for ID.7 GTX stasjonsvogn. Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på, særlig med tanke på hvor godt utstyrt denne bilen er – det er rett og slett svært få utstyrstilvalg som kan gjøres, sier Kværn.
‒ Bilen har det største batteriet Volkswagen leverer, 4Motion firehjulsdrift og særdeles god plass – alle elementer vi vet norske kunder etterspør. Vi er sikre på at ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet, og sette stasjonsvognen på kartet igjen.
I tillegg til standardutstyret er det også mulig å velge en Exclusive-versjon som starter på 599.900 kroner, og her er utstyr som elektriske og ventilerte seter med massasje, adaptiv støtdemper-regulering, travel assist, metallic lakk, støyisolerte sideruter foran og Harman Kardon lydsystem med 12 høyttalere på plass.
Det bør heller ikke stå på de praktiske egenskapene, for bilen åpner for et bagasjerom på spandable 605 liter og altså firehjulsdrift.
‒ ID.7 GTX stasjonsvogn er den mest kraftfulle stasjonsvognen Volkswagen noensinne har produsert, og den første stasjonsvogn-utgaven av en GTX-modell, forklarer Kværn.
‒ I tillegg er det en av de første elektriske stasjonsvognene med firehjulstrekk på markedet.
Sikkerheten er også godt ivaretatt, for da fastbackutgaven av ID.7 ble testet av tyske ADAC i fjor oppnådde den historisk høy score innen sikkerhet, komfort og effekt. Stasjonsvognen har selvsagt det samme sikkerhetsutstyret.
Og nordmenn står langt framme i køen:
‒ Norge er et viktig marked for Volkswagen, noe som gjør at vi blir prioritert når det gjelder produksjon, sier Kværn.
‒ Vi tror bilen vil bite godt fra seg på registreringsstatistikken når utleveringene til kundene begynner allerede i høst, og kundene kan allerede nå prøvekjøre ID.7 hos alle landets Volkswagen-forhandlere.
I tillegg til den nye sjefen hos flaggskip-modellen åpnes det også for salg av ID.7 Pro S som har det samme batteriet som GTX-utgaven, og denne med bakhjulsdrift åpner for en WLTP-rekkevidde på 705 kilometer.
ID.7 Pro S som fastback starter på 554.100 kroner, mens ID.7 Pro S stasjonsvogn har en startpris på 563.600 kroner levert Oslo.
Les også: