Du drar kjensel på denne? Og nå tar også DeLorean elbil-steget inn i framtiden. (Fotos: Electrogenic)

Filmlegenden som elbil

En av verdens aller mest kjente biler, selveste DeLorean, kan nå ganske enkelt gjøres om til en elbil. Jepp.


Folket hos britiske Electrogenic har gjort det igjen ‒ de har tatt for seg en legende og utviklet et elektrisk «drop in»-sett for denne. Og nå har de virkelig plukket fra øverste hylle. 

Bilen som nå får et slik sett er nemlig en av verdens aller mest kjente, filmlegenden DeLorean DMC-12. Jepp, bilen fra «Tilbake til fremtiden»-filmene, hvor den originale ifølge filmdatabase-nettstedet IMDb er historiens 24. mest sette film. 

DeLorean EV-konverteringspakken som selvsagt er reversibel som alle andre elbil-pakker fra Electrogenic, gir altså DMC-12 et elektrisk drivverk. Bonusen her er blant annet en halvering av 0-100 km/t-tiden, for dette er virkelig et svakt punkt hos den originale utgaven. 

‒ Siden grunnleggelsen av Electrogenic i 2018, har vi hatt en stor interesse fra hele verden for en DeLorean EV-konvertering, sier administrerende direktør Steve Drummond.

‒ Med sitt sci-fi-design – som fortsatt er overveldende 40 år senere – og underveldende (svake) motor, er den virkelig den perfekte kandidaten for konvertering til elektrisk drift. Vi er nå glade for å kunne avsløre vår «plug and play»-konverteringspakke til verden. Utviklet helt internt ved hjelp av vår proprietære teknologi, gir det DMC-12 den sportslige ytelsen dens futuristiske form alltid har fortjent.

Ok, la oss ta en kikk på historien til den originale bilen. 

DMC-12 var barnet til den tidligere General Motors-sjefen John DeLorean på slutten av 1970-tallet. Som en visjonær bilbygger var han opptatt av de nyeste teknologiene, og satt seg som mål om å bygge en ny type sportsbil som ikke kun var sportslig og fantastisk å se på ‒ men også ansvarlig og etisk produsert.

Jepp, litt som bilprodusentene tenker i 2024. 

For designet gikk han like godt til den beste, Giorgetto Giugiaro, italieneren som har den kanskje flotteste CV’en i bilindustrien. Den inkluderer biler som BMW M1, Lancia Delta og en annen fillegende, Lotus Esprit. Ja, Giugiaro tegnet også kjente modeller som Audi 80, Fiat Panda og Uno, Hyundai Pony, inspirasjonen til Ioniq 5, Saab 9000 og Volkswagens folkebiler Passat og Golf. Og en drøss med andre. 

Det var smart, for ut av det hele kom en DMC-12 med måkevingedører. Bilen skulle altså være bærekraftig, og det ble brukt en banebrytende kombinasjon av kompositter og paneler i rustfritt stål. Så denne skulle leve «for evig», og iallfall ikke ruste opp. 

I dag er faktisk tre fjerdedeler av alle DMC-12-er produsert på veiene, noe som er særs imponerende for en bil som er mer enn 40 år gammel bil.

For å sette sammen bilen fikk DeLorean hjelp av Lotus, før han selv startet opp på slutten av 1970-tallet i, ja, av alle plasser Belfast. 

Men eventyret tok relativt raskt slutt, for det var utfordringer fra alle kanter, selv en bombe rettet mot fabrikken. Likevel ble DMC-12 designet, bygget og sertifisert for salg i USA på bare 28 måneder, en rekord som ikke er enkel å slå.

Det var dog kompromisser som DeLorean helst ville unngått. V6-motoren, hentet fra Peugeot-Renault-Volvo (PRV), var et klart svakt punkt. Etter å ha tunet den for å tilfredsstille amerikanske utslippsregler produserte den kun 130 hk. 

Det hele tok slutt i 1982, og da hadde DeLorean rukket å sette sammen drøyt 9.000 biler. Svært få visste altså hva dette var for noe før «Tilbake til fremtiden» dukket opp 1985.

Nå vet de fleste hva en DeLorean er for noe, og bilen tar altså sats og hopper inn i framtiden med et elektrisk drivverk. 

Og ingen fare, bilen ser akkurat ut som før:

Settet fra Electrogenic inkluderer et batteri på 43 kWh plassert hvor bensintanken er og som kun tar matchvekten opp 40 kilo, og elmotoren er på 160 kW/218 hk og 310 Nm. Den originale med V6 og 130 hk kom seg opp til 100 km/t på rundt 10 sekunder, mens den elektriske versjonen klarer dette på rundt 5 sekunder. 

Rekkevidden er oppgitt til over 150 miles (241 km), og batteriet lades på en time via en hurtiglader. Ja, det er til og med V2L her, så du kan lade opp elsykkelen eller andre ting.

‒ Vi er fornøyd med resultatet av vårt «plug and play» DeLorean EV-konverteringspakke, som tar en DMC-12 fra å væte en amerikansk cruiser til en ekte sportsbil. Da John DeLorean satte i gang med å lage DMC-12 for over 40 år siden, var han fast bestemt på å lage en sportsbil som var bærekraftig og som ville tåle tidens tann, sier Drummond.

‒ En EV-konvertering gir derfor total mening og føles i tråd med etosen til det opprinnelige prosjektet. Jeg kan også bekrefte at bilens originale, Lotus-konstruerte, fjæring er mer enn opp til oppgaven med å håndtere det nyoppdagede dreiemomentet ‒ bilen er fantastisk å kjøre.

Og en ting er ganske sikkert, denne elbilen vil vekke oppsikt. 

‒ Under DeLoreans veitesting og kalibreringsprogram de siste månedene, har ingeniørteamet opplevd stor respons fra publikum; den skaper interesse og spenning som ingenting annet. Du blir stadig stoppet av DeLorean-fans som ber om bilder eller ønsker å se nærmere på bilen, forklarer Drummond.

‒ Det er tydelig å se at DMC-12 har en spesiell plass i hjertene til mange. Vi håper at vi, gjennom vårt EV-konverteringssett – tilgjengelig nå via vårt globale nettverk av partnere – vil være i stand til å bidra til å bevare dette ekte kulturelle ikonet for fremtidige generasjoner å nyte.

Tidligere har det britiske selskapet tatt for seg legender som Land Rover Defender, Jaguar E-Type, den klassiske Mini og Porsche 911. Ja, de har også elektrifiserte en Rolls-Royce Phantom II fra 1929, og den ble bestilt av Hollywood-stjernen Jason Momoa ‒ kanskje best kjent for sin rolle som Aquaman.

Så vi kan helt sikkert forvente oss nye legender som går gjennom forvandlingen og blir til en elbil, og her er det aller siste prosjektet ‒ den helelektriske DeLoran DMC-12:

Les også:

Debatt