Det finnes sikkert mange hundre årets bil-kåringer rundt om
i verden, og de fleste følger en fast oppskrift. Sett sammen en jury, lag en fem-seks kategorier og stem i vei.
halvt dusin kategori-vinnere, og et slikt oppsett fungerer selvsagt ganske så
bra. Men Top Gear er ikke som alle andre, og det kan vi takke de
tre tidligere programlederne for. Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May gjorde bilprogrammet til ren underholdning, og spesielt Clarkson tok det helt ut. Ryktene sier at han slaktet så mange biler at programmet til slutt måtte kjøpe bilene de skulle teste ‒ ingen produsenter ville nemlig låne de biler. De hadde fått mer enn nok av utskjellingen til den profilerte biljournalisten. Siden har trioen hoppet av, men underholdningen står
fortsatt i sentrum når Top Gear skal lage program. Og at TG som de kalles ikke er som alle andre, kommer også til syne når de skal kåre årets biler.
rett og slett de bilene de syns har utmerket seg gjennom årene. Og det er fair nok. De har nå kommet med sine favoritter for 2019, og her er det
noen kategorier vi ikke er så veldig vant med. For eksempel den fysiske leksjonen, noe de åpenbart fikk da de testet den ville Bugatti Super Sport 300+.
står i fokus når TG kårer en slik. Nei, de gikk for den ville stasjonsvognen Audi
RS6. Årers luksusbil måtte selvsagt bil en britisk en, og denne gang landet de
på Bentley Flying Spur. De liker også disse små, spreke halvkombiene, og har kåret
Ford Focus ST til årets bil blant disse. Muskelbil må selvsagt med på en TG-kåring, og her var det sikkert
aldri noe tvil. Ford kom med tidenes sterkeste Mustang tidligere i år, og Mustang
Shelby GT500 vant denne. Årets terrengbil er den mest uventede, for her gikk seieren
til sportsbilen Lamborghini Sterrato. Andre vinneren var Renault Megane RS Trophy-R som årets
ytelsesbil, Land Rover Defender som den de ser mest fram til, Porsche 935 som
årets racerbil, Tesla Model 3 som årets sedan, Porsche Taycan som årets «game
changers», Renault Zoe som årets bybil og Renault som årets produsent. Og så har vi årets bil. Det ble en som iallfall ikke Clarkson ville vært enig i, nemlig
en elbil ‒ disse bilene han misliker sterkt. Årets bil kåret av Top Gear ble Porsche Taycan, den aller første rene elbilmodellen fra den tyske sportsbilprodusenten. Vi gratulerer tyskerne med den store prisen. Her kan du sjekke hva Top Gear skriver om alle vinnerne, og se bilder av samtlige. Les også:
- Bugatti brøt magisk fartsgrense
- Karma SC2 med 0-100 km/t på 1,9 sek
- McLaren hyller 60-tallet med ny hyperbil