Ferrari gjør seg klar for en stor begivenhet 5. mai, for da har en ny begrenset spesialutgave av 812 Superfast premiere. Men før den tid byr italienerne på noen bilder og litt info, og vi skjønner godt at de ikke helt klarer å holde seg til neste måned.
812 Superfast var den raskeste serieproduserte modellen Ferrari noensinne hadde satt sammen da den ble vist fram i 2017, og grunnen til det finner vi i navnet. Her var det 800 steilende hester og en motor med 12 sylindre under panseret, og for å gjøre den superrask brukte de selvsagt nye og lette materialer.
-->
Resultatet var en superbil som brukte under 3 sekunder på 0-100 km/t, mens den doble distansen fløy unna på 7,9 sekunder. Toppfarten var det heller ikke noe i veien med, nåla stoppet på 340 km/t.
Men den er ikke lenger raskest.
Faktisk må den bite i støvet av en ny søster.
For Ferrari har nå øst ut av erfaringene etter 70 år i motorsport, fiklet enda mer med motoren og designet, og kommet opp med noe enda mer spesielt.
Nemlig tidenes sterkeste gatelovlige Ferrari-modell med hele 830 hk, og V12-motoren har blitt så imponerende at turtallssperren nå befinner seg på ultraville 9.500 r/min. Det er rett og slett sjuke greier.
For å holde kontroll på de brutale kreftene har Ferrari utviklet en rekke dynamiske kontrollere, og gått så ekstremt til verks at spesialutgaven av 812 Superfast har uavhengig styring på alle fire hjulene. Det sørger ifølge Ferrari for at bilen «har uovertruffen respons på styringsinngangene».
De italienske ingeniørene har også gått løs på vekten, som er trimmet ned i forhold til standardutgaven ved omfattende bruk av karbonfiber ‒ både på utsiden og i cockpiten.
Til slutt har de også gitt den nye modellen versjon 7.0 av det anerkjente dynamiske Side Slip Control- systemet, slik at det faktisk er mulig å holde seg på banen når gassfoten blir ekstra tung.
Og ja, så har de gått løs på bilens aerodynamikk.
I samarbeid med Ferrari Styling Center har de redesignet de aerodynamiske linjene i jakten på ytterligere marktrykk, for spesialutgaven skal åpenbart limes til asfalten.
Spesialutgaven av kan blant annet skilte med nye luftinntak foran, mens de har satt på en ny diffusor bak og fiklet med bakskjermene og eksosuttakene.
Den har også fått en egen styling, som for eksempel et dekkende aluminiumspanel der hvor det originalt var en bakrute og et panser med et karbon-blad.
Ferrari melder at innsiden er ganske lik den originale bilen, men at de selvsagt har tatt noen grep også der. Blant annet er dørpanelene byttet ut for å spare vekt, og midtkonsollen har fått et mer racinginspirert preg.
Spesialversjonen skal altså vises fram 5. mai, men før den tid kan vi sjekke ut noen bilder av tidenes sterkeste gatelovlige Ferrari-modell.
Les også: