Det har kun vært en Mr. Rallycross, og det var Martin Schanche. Tanaværingen var kjent for sin særs aggressive kjørestil, og temperament, og tok den prestigetunge EM-tittelen hele fem ganger. Schanche kjørte kun Ford-biler, og det kanskje aller villeste av disse var den ekstreme Ford RS2000. Nordmannen var også kjent for sine magiske ferdigheter når det kom til motorer, og ifølge ryktene skal Mr. Rallycross ha klart å tune sin RS2000 til opp mot 900 hestekrefter. Men selv ikke en topptunet RS2000 hadde hengt med de nye bilene som rallycross-VM nå har avduket, selv om de riktignok har færre hester. For den elektriske tiden har også innhentet det offisielle verdensmesterskapet i rallycross, og når helgens runde på Hell i Stjørdal vinkes i gang er det med elbiler på startstreken også i den grommeste RX-klassen. Bilene ble avduket torsdag, og nå må Johan Kristoffersson og de andre virkelig holde seg godt fast i rattet. De elektriske monstrene skal visstnok nå 100 km/t raskere enn formel 1-bilene, noe to elmotorer på totalt 680 hestekrefter sørge for. Dreiemomentet som kommer umiddelbart er ikke ille det heller, nemlig 880 Nm. Så førerne får litt av en oppgave å holde disse bilene på banen som er delvis grus og delvis asfalt. ‒ Det er fantastisk å endelig starte World RXs elektriske æra denne helgen, sier Kristofferson, fire ganger verdensmester, til den offisielle nettsiden. ‒ Jeg kjørte bilen for første gang for noen dager siden, og jeg tror fansen kommer til å bli overrasket over ytelsen og hastigheten. Jeg har sjelden følt meg så pumpet å gå inn i en ny sesong – det kommer absolutt til å bli en å huske. Mesterskapet starter på en ny sesong med runden på Lånkebanen, og det norske håpet i RX1e-klassen blir Kristoffersons norske lagkamerat Ole Christian Veiby.

