Tidenes raskeste Land Rover Defender

Land Rover gir gass rundt Defenderen med en ny V8-utgave med 525 hk, samt to andre nye versjoner og et oppgradert infotainment.


Land Rover viste fram en ny utgave av klassikeren Defender tilbake i 2019, og nå er det på tide å hente fram det ypperste fra modellen.

Det betyr en V8-motor, en Land Rover-tradisjon som går tilbake til 1970-tallet. Nå handler det om det nye V8 Supercharged-motoren, tilgjengelig både til 90- og 110-versjonen av Defender. Og denne er et beist.

Mer eksakt bor det 525 hk i den 5-liters store V8-motoren, som også byr på det dreiemoment på formidable 625 Nm koblet til en 8-trinns automatkasse. Dette gjør at minstemann, Defender V8 90, akselererer fra 0–100 km/t på 5,2 sekunder og har en på 240 km/t. Her er forbruket oppgitt til 1,45 liter på mila.

V8-utgavene kan også skilte med unik fjæring som inkluderer skreddersydde fjær- og demperinnstillinger og en ny Electronic Active Rear differensial, noe som bør gi enda bedre kjøreegenskaper med bedre krengningskontroll.

På innsiden finner vi et nytt Dynamic program i Terrain Response-systemet, kun laget for denne V8-utgaven. Den bidrar ifølge Land Rover til at førerne kan utnytte karakteren og kjøreegenskapene til modellen med 525 hk enda bedre, både på asfalt og løse underlag.

‒ 5.0-liters V8 Supercharged gjør de unike egenskapene til Defender enda bedre. Lydbildet er fantastisk, og bilen leverer utrolig ytelse og enda bedre førerengasjement, sier Iain Gray hos Jaguar Land Rover.

‒ Vårt tekniske fokus har vært å optimalisere kalibrering av drivlinjen på Defender for å levere responsvillig ytelse på veien og enda bedre kontroll under terrengkjøring, uten at det går på bekostning av bilens ustoppelige terrengegenskaper og vadekapasitet.

Defender V8 bør være ganske enkel å spotte ettersom den har fått en rekke unike eksteriørforbedringer, inkludert V8-logo, fire særpregede eksosrør og unike 22-tommers aluminiumsfelger. Defender V8 er også utstyrt med Xenon Blue bremsekalipere og 20-tommers bremseskiver.

Også innvendig skiller den seg fra andre versjoner, og Land Rover byr på ting skinnseter i unikt Ebony Windsor-skinn, ratteiker med Alcantara-detaljer og girvelgere i Satin Chrome som er unikt for V8-modellene.

Men det er altså ikke alt Land Rover kan friste med, og de byr også på en ny utgave kalt Defender V8 Carpathian Edition. Dette er det engelske navnet til Karpatene, denne store fjellkjeden som strekker 1.500 kilometer langs Sentral-Europa. Og der trives nok Defender V8 Carpathian Edition veldig godt.

Denne er også litt norsk-inspirert, ettersom den leveres i en eksklusiv Carpathian Grey hvor kontrasttak, panser og bakluke er i «norske» Narvik Black. Også denne har en egen logo og kommer blant annet med særpregede bremsekalipere i Xenon Blue.

En annen kul utvendig greie er at Land Rover har utstyrt med en Satin beskyttelsesfilm, som i tillegg i gi en halvmatt finish også beskytter mot alt fra riper på parkeringsplassen til slitasje fra busker og trær etter terrengkjøring.

På innsiden kan by på de samme oppgraderingene som V8, med seter i Miko Suedecloth og Robustec-detaljer, Alcantara-ratt og opplyste innstegslister.

Men alle gode ting er som kjent tre, så Land Rover kliner også med en tredje nyhet.

En ny utgave kalt XS Edition erstatter First Edition-utgaven, og denne spesialutgaven er plassert over SE-modellene med unikt eksteriør og interiør og er tilgjengelig både som 90 og 110.

Blant de tekniske oppgraderingene nevner Land Rover ting som elektronisk luftfjæring og Adaptive Dynamics og Configurable Terrain Response. XS Edition kommer også som standard med Matrix LED-hovedlys og ClearSight ryggekamerateknologi.

XS Edition er tilgjengelig med en rekke kraftige og effektive drivlinjer, inkludert P400 bensin, P400e Plug-In hybrid og D250 mild hybrid diesel.

Men tre nye utgaver er ikke nok for Land Rover, som også har en litt annen nyhet på lager.

På innsiden har de nemlig oppgradert Pivi Pro, hvor den fysiske endringen er en ny 11,4-tommers berøringsskjerm som erstatter den på 10 tommer. Her har de også gjort om menystrukturen, slik at det skal være enklere å finne fram til de mest brukte funksjonene.

Det er også en ny avansert navigasjon som også bruker algoritmer når rutene kalkuleres, og nytt av året er at det også er mulig å få Defender med trådløs lading og signalforsterker for optimalisert nettverksmottak og Wi-Fi-signal.

Vi startet denne saken med å fortelle om at Land Rovers V8 strakk seg tilbake til 1970-tallet, så hva er det bedre enn å sjekke ut noen bilder av de gamle modellene sammen med de moderne Defender-utgavene anno 2021.

Les også:

Les mer om:

Nyheter