En Niki Lauda-bil!

Gordon Murray T.50 Niki Lauda er en av de villeste bilene ‒ noensinne.


En av de mest kjente formel 1-førerne i historien er utvilsomt Niki Lauda, denne østerrikske føreren som vant tre VM-gull og som fikk vansiret ansiktet sitt etter en voldsom krasj på fryktede Nordschleife på Nürburgring i 1976. Etter Laudas ulykke har ikke banestrekket døpt «det grønne helvete» blitt brukt i formel 1, for det var rett og slett for farlig.

Mannen med det kule navnet er også det eneste føreren som har vunnet VM for de to største lagene gjennom historien, Ferrari og McLaren.

Og sistnevnte tar oss til Gordon Murray.

Han var nemlig med på å designe formel 1-bilene til McLaren på slutten av 1980-tallet, før han gikk videre til å designe den elleville gatebilen McLaren F1 ‒ verdens raskeste bil på begynnelsen av 1990-tallet.

Murray som er født i Sør-Afrika har også hjulpet Daimler med å utvikle den hypersterke Mercedes-Benz SLR McLaren, og er en så stor stjerne i bilindustrien at han kunne fått de oppgavene han ville.

Men så var det denne McLaren F1 da. Murray var selvsagt fornøyd med beistet, men har hele tiden tenkt at den kunne vært gjort bedre.

Så han har trommet sammen et team, og har laget en forbedret og ganske så mer moderne utgave av F1 som er kalt Gordon Murray T.50. Denne skal han skal lage 100 eksemplarer av, og prisen er vel en eller annen plass rundt 30 millioner kroner.

Dette er en gatelovlig hyperbil, men det bor enda mer i T.50. Så Murray skal like godt lage en baneutgave i Niki Laudas navn, og her snakker vi virkelig noe ganske så spinnvilt.

Murray og ingeniørene har presset enda flere hestekrefter ut av den 3.9-liters store V12 Cosworth-motoren, og den i T.50 Niki Lauda overgår faktisk den kjente Cosworth DFV-motoren i formel 1. Totalt er det 720 hk ved 11.500 r/min, mens motoren takler et turtall helt opp til 12.100 r/min.

Både motoren og bilen er lettere enn den originale T.50, og byr på en kraft-til-vekt-ratio på ekstraordinære 835 hk per tonn ‒ og veier hele 134 kilo mindre enn gateutgaven.

Gordon Murray har selvsagt spikket på alt det andre også, og de har byttet ut hundrevis av komponenter for å gjøre denne om til den ultimate banemaskinen.

Dette inkluderer nye aerodynamiske deler som totalt genererer 1.500 kilo med marktrykk, og dekkene er ikke mindre enn 25 centimeter brede foran og 30 centimeter brede bak. Det er digert, som du skal få se av bildene helt nederst.

Helt bakerst har Murray selvsagt beholdt den spesielle vifta som skal sørge for marktrykk som også T.50 har, men på baneutgaven snurrer den rundt med 7.000 omdreininger hele tiden.

På innsiden har Lauda-versjonen selvsagt også fått seg et racingløft, men morsomt nok har Murray beholdt passasjersetet på venstre side som også den originale utgaven har. Så her er det mulig å få seg en heisann-runde som man sent glemmer i passasjersetet.

Murray skal lage 25 eksemplarer av den ekstreme bilen, som altså hyller legenden Niki Lauda som han jobbet sammen med i Brabham i en kort periode.

Lauda som døde i 2019 ville fylt 72 år 22. februar, og hadde garantert nikket anerkjennende til racerbilen som bærer hans navn ‒ Gordon Murray T.50 Niki Lauda:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene