- Annonse -
HjemNyheterEn Niki Lauda-bil!

En Niki Lauda-bil!

Gordon Murray T.50 Niki Lauda er en av de villeste bilene ‒ noensinne.

En av de mest kjente formel 1-førerne i historien er utvilsomt Niki Lauda, denne østerrikske føreren som vant tre VM-gull og som fikk vansiret ansiktet sitt etter en voldsom krasj på fryktede Nordschleife på Nürburgring i 1976. Etter Laudas ulykke har ikke banestrekket døpt «det grønne helvete» blitt brukt i formel 1, for det var rett og slett for farlig.

- Annonse -

Mannen med det kule navnet er også det eneste føreren som har vunnet VM for de to største lagene gjennom historien, Ferrari og McLaren.

Og sistnevnte tar oss til Gordon Murray.

Han var nemlig med på å designe formel 1-bilene til McLaren på slutten av 1980-tallet, før han gikk videre til å designe den elleville gatebilen McLaren F1 ‒ verdens raskeste bil på begynnelsen av 1990-tallet.

Murray som er født i Sør-Afrika har også hjulpet Daimler med å utvikle den hypersterke Mercedes-Benz SLR McLaren, og er en så stor stjerne i bilindustrien at han kunne fått de oppgavene han ville.

- Annonse -

Men så var det denne McLaren F1 da. Murray var selvsagt fornøyd med beistet, men har hele tiden tenkt at den kunne vært gjort bedre.

Så han har trommet sammen et team, og har laget en forbedret og ganske så mer moderne utgave av F1 som er kalt Gordon Murray T.50. Denne skal han skal lage 100 eksemplarer av, og prisen er vel en eller annen plass rundt 30 millioner kroner.

Dette er en gatelovlig hyperbil, men det bor enda mer i T.50. Så Murray skal like godt lage en baneutgave i Niki Laudas navn, og her snakker vi virkelig noe ganske så spinnvilt.

Murray og ingeniørene har presset enda flere hestekrefter ut av den 3.9-liters store V12 Cosworth-motoren, og den i T.50 Niki Lauda overgår faktisk den kjente Cosworth DFV-motoren i formel 1. Totalt er det 720 hk ved 11.500 r/min, mens motoren takler et turtall helt opp til 12.100 r/min.

- Annonse -

Både motoren og bilen er lettere enn den originale T.50, og byr på en kraft-til-vekt-ratio på ekstraordinære 835 hk per tonn ‒ og veier hele 134 kilo mindre enn gateutgaven.

Gordon Murray har selvsagt spikket på alt det andre også, og de har byttet ut hundrevis av komponenter for å gjøre denne om til den ultimate banemaskinen.

Dette inkluderer nye aerodynamiske deler som totalt genererer 1.500 kilo med marktrykk, og dekkene er ikke mindre enn 25 centimeter brede foran og 30 centimeter brede bak. Det er digert, som du skal få se av bildene helt nederst.

Helt bakerst har Murray selvsagt beholdt den spesielle vifta som skal sørge for marktrykk som også T.50 har, men på baneutgaven snurrer den rundt med 7.000 omdreininger hele tiden.

På innsiden har Lauda-versjonen selvsagt også fått seg et racingløft, men morsomt nok har Murray beholdt passasjersetet på venstre side som også den originale utgaven har. Så her er det mulig å få seg en heisann-runde som man sent glemmer i passasjersetet.

Murray skal lage 25 eksemplarer av den ekstreme bilen, som altså hyller legenden Niki Lauda som han jobbet sammen med i Brabham i en kort periode.

Lauda som døde i 2019 ville fylt 72 år 22. februar, og hadde garantert nikket anerkjennende til racerbilen som bærer hans navn ‒ Gordon Murray T.50 Niki Lauda:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her