Familievennlig Taycan Cross Turismo nærmer seg

Porsche har fått en god elektrisk start med Taycan, og kjører nå på med en CUV-versjon som er hakket mer familievennlig. Se video.


CUV?! Vi mener kanskje SUV?

Nei, den nye Porsche Taycan Cross Turismo er ikke høyreist nok til å være en Sport Utility Vehicle, men tyskerne har løftet den litt mer fra bakkenivået enn den originale Taycan-modellen. Dermed har den fått litt flere SUV-lignende egenskaper, og døpt den til en Cross Utility Vehicle ‒ en CUV.

At Porsche har på gang en slik versjon er ikke et stort sjokk, for allerede i 2018 viste de fram et konsept av elbilen som den gang het Mission E som også hadde benevnelsen Cross Turismo.

Siden har altså elbilen som heter Taycan kommet, og Porsche har skuflet ut over 20.000 slike til kunder over hele verden.

Det er altså på tide å ta det neste steget, og nå viser de fram en Taycan Cross Turismo nesten uten kamuflasjemønster.

Porsche er altså i sluttfasen av testene, og som vi kan se av bildet under er dette en litt mer terrengbasert versjon av den sportslige elbilen.

Sjefen for Taycan-serien, Stefan Weckbach, avslører mer enn gjerne hva tankene bak CUV-versjonen er.

‒ Med Taycan Cross Turismo ønsket vi å tilby litt mer plass, litt mer fleksibilitet og allsidighet, sier han bak rattet på den kommende modellen.

‒ Vi utviklet en helt ny taklinje, utstyrt med takskinner, en mer sjenerøs 2. seterad og større bagasjerom, alt for å lage en bil som er perfekt for en aktiv livsstil. En bil som er perfekt for både bymiljø og landskap, sier han.

Siden Porsche viste den fram som et konsept har det meste handlet om den er sportslige versjonen, men for det tyske sportsbilmerket er Taycan Cross Turismo også en viktig modell.

‒ For å gjøre det mulig å håndtere lette terreng- og grusveier, økte vi bakkeklaringen. Og vi optimaliserte fjæringssystemet, slik at Cross Turismo kommer med en CUV-spesifikk kjøremodus. Dette sørger for at den klarer seg bra på grusveier når det gjelder stabilitet, ytelse og dynamikk, sier sjefen.

Her i Norge har Taycan vært en stor suksess med godt over 1.000 leveringer, og med en ny Taycan-versjon med et lengre tak, enda mer innvendig plass og egenskaper som er myntet på en «hytte-bil» kan nok bare Porsche Norge glede seg til denne kommer.

Når den eksakt det skjer har ikke Porsche sagt noe om, men som vi kan se av bilen Weckbach kjører i videoen bør den ikke være altfor langt unna.

Og den ser jo ganske så bra ut også, gjør den ikke?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter