HjemNyheterMercedes C-klasse med 100 km elektrisk rekkevidde

Mercedes C-klasse med 100 km elektrisk rekkevidde

Glem 50 kilometer. Nå hever Mercedes lista for ladbare hybrider til 100 kilometer elektrisk rekkevidde.

I dag leverer de fleste ladehybridene en plass rundt 50 kilometer med elektrisk rekkevidde, et lite stykke over det snittet kjører hver dag, Men dette tallet er sterkt økende, og Toyota Rav4 som var Norges mest registrerte bil i januar byr for eksempel på 75 km el-rekkevidde for sin ladbare versjon.

- Annonse -

Mercedes kaster seg mer enn gjerne inn i dette kappløpet, og hever lista til 100 kilometer når de nå lanserer nye versjon av C-klasse. Bilene vil dermed kunne fungere som en ren elbil i de aller fleste situasjonene.

‒ Vi gleder oss veldig til å ønske nye C-klasse velkommen til Norge, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Spesielt spennende er det at 4. generasjons ladbar hybrid får en imponerende rekkevidde på rundt 100 kilometer etter WLTP-standarden. Det gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, samtidig som du har den ekstra rekkevidden fra forbrenningsmotoren når du trenger den.

Nye C-klasse har forventet lansering til sommeren, og kommer da både som sedan og stasjonsvogn. Men den ladbare hybriden er ventet inn noe senere.

- Annonse -

Mercedes har strukket ut rekkevidden for ladehybriden ved å utvikle en enda mer effektiv batteripakke som har en totalkapasitet på 25,4 kWh.

Nye C-Klasse plug-in hybrid støtter hurtiglading hvor et utladet batteri kan lades fullstendig opp på rundt 30 minutter, mens en standard 11 kW-lader er tilgjengelig for trefaselading via Wallbox som er koblet til AC-strømnettet.

Nye hybridløsninger kommer også til syne i bagasjerommet, som får et flatere gulv en tidligere. Dette kommer spesielt til syne i stasjonsvognen, hvor bagasjerommet øker med 45 liter opp til 360 liter. Om seteryggene legges ned er det 1.375 liter med plass, opp 40 liter fra forrige generasjon.

I tillegg har lengden på bagasjeromsgulvet økt til 1.043 mm, opp 63 mm, og høyden med 150 mm til 732 mm. Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn.

- Annonse -

Den ladbare hybriden er heller ikke en sinke, og kombinerer en 2-liters bensinmotor med en 129 hk sterk elmotor. Totalt byr ladehybriden på 308 hk og et dreiemoment på 550 Nm, og senere kommer det også ladbare hybrider med dieselmotor.

Allerede med den nye A-klasse presentert i 2018 begynte Mercedes å tette gapet opp mot S-klassen, og denne jobben videreføres med nye C-klasse.

Dette kommer godt til syne på innsiden, som har interiør som slektes på flaggskipet. Bilene er selvsagt digitalisert så det holder, hvor den sentrale multimediaskjermen ser ut til å flyte på utsiden av listverket.

Skjermen er som standard på 9,5 tommer (24,1 cm), men kan også oppgraderes til en større versjon som måler 11,9 tommer (30,2 cm).

Mercedes forklarer at dashbordet er delt inn i en øvre og en nedre seksjon i et vingelignende design med nye, flate og runde luftdyser som trekker paralleller mot flymotorer. Det førersentrerte interiøret øker graden av sportslighet hvor dashbordet og multimediaskjermen er vippet seks grader mot førerplassen.

Det er også mulig å velge mellom to størrelser for det digitale instrumentpanelet, en 10,25 tommer (26,0 cm) eller en 12,3 tommer (31,2 cm).

Det på innsiden styres selvsagt av MBUX-systemet, mer bestemt 2. generasjon av dette. Her er det mulig å vise førerskjermen og multimediaskjermen i tre visningsstiler (diskret, sporty og klassisk) og tre moduser (navigasjon, assistanse og service).

  • I «Klassisk» blir føreren ønsket velkommen med et kjent instrumentpanel med to runde skiver og valgfritt innhold mellom dem som gir all informasjon som er relevant for føreren.
  • I «Sporty» er rødfargen dominerende med dynamisk design i den sentralen turtelleren.
  • I «Diskret» reduseres innholdet til kun det som er essensielt. Begge skjermene kan vises i syv fargevalg kombinert med Ambient Lighting. Dette gir en imponerende fargeopplevelse i interiøret.

Stemmeassistenten har også blitt mer interaktiv, og det er for eksempel mulig å spørre bilen om hvordan man kobler til en smarttelefon via Bluetooth eller hvor førstehjelpsutstyret finnes.

Et annet steg med S-klassen finner vi i et par løsninger som er på ekstrautstyr-listen.

«Augmented Video» er noe nytt hvor et kamera registrerer omgivelsene foran kjøretøyet, legger på virtuelle objekter, informasjon og markører på videobildet, og viser deg dette på multimediaskjermen.

Dette kan inkluderer for eksempel trafikkskilt, retningspiler, anbefaling av filskifte og husnummer. Dette kan gjøre navigering mye enklere, spesielt i urbane områder.

Det er også mulig å få bilen med et head-up-display i farger, og føreren vil se et virtuelt bilde på 9×3 tommer (ca. 23×8 cm) som flyter over panseret i en avstand på ca. 4,5 m. Her kan føreren få prosjektert informasjon som hastighet, men også få informasjon fra navigasjonen.

En annen kul funksjon er fingeravtrykkskanner, som lar brukerne logge på MBUX raskt, enkelt og sikkert. I tillegg ivaretar og beskytter systemet personlige innstillinger og data som favoritter, siste destinasjoner, atferdsbaserte anbefalinger, kalenderoppføringer og e-postadresser.

Mercedes byr også på lys fra flaggskipet i C-klassen. Som standard leveres riktignok C-klasse med LED High Performance lys, men det er mulig å oppgradere til Digital Light som S-klasse byr på. Og dette er imponerende greier.

Her er det en lysmodul med tre ekstremt kraftige LED-lys i hver lykt, hvor lyset blir reflektert og sendt videre av 1,3 millioner mikrospeil og totalt 2,6 millioner piksel pr bil. Dette gir ifølge Mercedes føreren optimalt med lys uten å blende andre kjøretøy, noe som gir økt sikt og dermed også sikkerhet. I tillegg kan Digital Light prosjektere ledelinjer og varselsymboler på veien, som for eksempel ved veiarbeid.

Vi finner selvsagt også en god mengde med førerassistenter i nye C-klasse, deriblant Active Steering Assist som hjelper til helt opp i 210 km/t. Traffic Sign Assist kjenner igjen flere skilt enn tidligere, slik som for eksempel veiarbeid. Nytt er at den også kjenner igjen stoppskilt og rødt lys som en del av kjørehjelpspakken.

Men det er selvsagt ikke bare på innsiden C-klasse er fornyet, hvor både sedanen og stasjonsvognen bilen måler 4,75 meter i lengden og 1,82 meter i bredden. Akselavstanden har økt med 25 mm i forhold til forgjengeren, noe som gir en akselavstand på 2,87 meter. Bagasjerommet i stasjonsvognen er 30 liter større enn tidligere modell, og har nå en kapasitet på mellom 490 og 1.510 liter.

Rent designmessig har Mercedes gått for kombinasjonen av kort frontoverheng, lang akselavstand og overhenget bak, og panseret viser sitt sportslige preg med såkalte «power domes» som skal fremheve den dynamiske bevegelsen i designet.

Stasjonsvognen har også fått et fallende tak som skal signalisere sportslighet, og det er også mulig å få 19-tommers felger som nesten fyller hjulbuen slik at sportsligheten øker enda et hakk.

Bak finner vi også en nyhet når det kommer til sedanutgaven, for her har Mercedes for første gang satt inn baklys med et todelt design i C-klasse.

På motorsiden har Mercedes gått for både en ny turbo og en ny integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48 volt system, noe som gjør bilen enda mer effektiv. De har også utviklet en ny 9-trinns girkasse som tar enda mer høyde for ISG-systemet, og totalt er forbruket opplyst til under 0,8 liter på mila uansett motorversjon.

Og det er sju slike å velge mellom, fem bensin og to diesel.

Minstemann er C 180 med en 1.5-liters motor som har 170 hk, mens den foreløpige toppversjonen heter C 300 og har den nye 2-liters motoren med 258 hk. Denne bruker 6,0 sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er på 250 km/t.

Dieselversjonen er C 200 d og C 300 d, hvor sistnevnte har 265 hk og 550 Nm, og klarer sprinten på solide 5,7 sekunder for sedanutgaven og 5,8 sekunder for stasjonsvognen.

Hva den som garantert kommer til å bli mest interessant for nordmenn, ladehybriden C 300e, kan by på, er foreløpig ikke klart.

Her er en masse bilder av den nye Mercedes C-klasse:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her