Lamborghini har like godt bygget en kopi av den historiske bilen som pløyde vei for plakatbilen Countach, og den fungerer eksellent også på bane. Se bilder.
Alle gjør noe de angrer på. Lamborghini gjorde noe slikt tilbake i 1974, men det var også en god grunn til akkurat det. Vel, halvgod.
Sportsbilmerket hadde under Genève Motor Show i 1971, altså ganske så nøyaktig 50 år siden, vist fram arvtakeren til den flotte Mirua-modellen som satte de for alvor på kartet tilbake i 1966.
-->
Den nye sportsbilen hadde fått et ganske så spesielt navn, Countach, og mer eksakt het bilen Countach LP 500.
Folket i Genève var fra seg av begeistring, for Lamborghini hadde gått bort de litt mer rundene kantene som for eksempel Mirua hadde, og presenterte en sportsbil med et knivskarpt design.
Men en ting er et konsept, en annen ting er å lage en utgave som faktisk kan masseproduseres.
Så okse-merket jobbet videre med å lage en utgave som folket faktisk kunne kjøpe, og i 1974 var de på oppløpssiden.
En av tingene de måtte teste var kollisjonsegenskapene, og de var åpenbart ikke villig til å ofre en av de nye bilene som begynte å nærme seg. Så de tok et ganske så idiotisk valg.
De brukte like godt konseptbilen LP 500 til dette, og den endte dermed sitt liv som et vrak.
Dette var også den eneste utgaven som het LP 500, for da Lamborghini presenterte sin første produksjonsmodell hadde den en 4-liters motor og het dermed LP 400.
Men: Kongen er død, leve kongen!
Countach LP 500 har nemlig gjenoppstått:
For en åpenbart god kunde banket på døren i 2017, og vedkommende lurte rett og slett på om Lamborghini kunne lage en kopi av LP 500 til han. Og Lamborghini, som har spesialavdelinger som Polo Storico og Centro Stile for slike jobber, svarte umiddelbart ja.
Den nye LP 500 ble vist fram under Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Italia for noen uker siden, og nå er den også testet på bane.
‒ Testene og marktrykket ute på banen bekreftet at Countach LP 500, i tillegg til at den er vakker, også er funksjonell, og at dekkene er større enn de på standard LP 400 (40 mm større foran og 50 mm bak) gir bilen en attraktiv og velproporsjonert estetikk, sier Giuliano Cassataro hos Polo Storico.
‒ Dette gjør den fortsatt veldig moderne, selv et halvt århundre etter den opprinnelige debuten. Vi følte at det var viktig å feire det sammen med kunden, og dele spenningen ved å se den i bevegelse sammen med leverandørene som investerte så mange timers arbeid i prosjektet.
Begge Lambo-avdelingene har selvsagt vært involvert, i tillegg til Pirelli og en drøss med andre som har laget identiske deler og brukt materialer som kan minne om 1971-modellen.
Det tok rundt 25.000 arbeidstimer å sette den sammen, men det er det verd. (Nei, Lambo har ikke opplyst hva dette kostet kunden, og det er nok like greit.)
For ikke er den en svært så viktig historisk modell for Lamborghini, men den er også vakker som få.
Så skal du bla deg igjennom et sett med bilder i dag, bør det være denne.
Kos deg!
Les også: