- Annonse -
HjemHydrogenIneos bekrefter hydrogen-utgave

Ineos bekrefter hydrogen-utgave

De har allerede globale ambisjoner med sin kommende 4×4. Nå skal også Ineos bidra til overgangen til hydrogen i bilverden.

Mange nordmenn kjenner til Ineos, men da er det to hjul som gjelder. For giganten innenfor felter som kjemikaler og gass tok nemlig over laget som tidligere var sponset av Sky, ja de som har vunnet Tour de France sju ganger.

- Annonse -

Ineos ble grunnlagt av sir Jim Ratcliffe, som også er svært så bilinteressert. Så i 2017 bestemte han seg for at konsernet også skulle satse på biler ‒ mer bestemt retrobaserte terrengbiler.

Siden konsernet hører hjemme i Storbritannia hvor vi finner erke-terrengbilen Land Rover, så gikk bilselskapet døpt Ineos Automotive for et design som minner om de tidligere Land Rover-bilene.

Og for å sikre seg for at bilene faktisk blir like driftssikre som de gamle terrengkjempene innledet de også et samarbeid med Magna Steyr, og disse er virkelig legender innenfor terreng-segmentet.

For det var nemlig de Daimler banket på døra til når Mercedes skulle lage sin første G-klasse på 1970-tallet, og Magna Steyr er fortsatt svært sentral når tyskerne utvikler nye G-klasse-utgaver.

- Annonse -

Ineos Automotive har store ambisjoner, og i forbindelse med at leveringene av den første bilen kalt Grenadier 4X4 planlagt til juli neste år skal britene å opprette 200 internasjonale utsalg. De skal også få hjelp av motorpartner BMW og tyske Bosch, som har en rekke servicepunkter rundt om i verden.

Men de som også kjenner konsernet Ineos, ikke bare sykkellaget, vet kanskje at disse også har et selskap kalt Inovyn. Disse er ledende her i Europa på elektrolyse, den primære teknologien som gjør at man kan omdanne hydrogen til elektrisk kraft.

Og Ineos har tidligere bekreftet at det vil komme en Grenadier også med hydrogendrift en gang i framtiden, men da ble det tolket som mange år framover. Men den kommer lenge før det.

‒ Vi tror at hydrogen er framtidens drivstoff, og Ineos er fast bestemt på å ta en ledende rolle i utviklingen. Når det brukes i en brenselcelle, produserer hydrogen bare vann og er Storbritannias beste sjanse til å nå sine karbonreduksjonsmål, sier Ratcliffe.

- Annonse -

Utfordringen med hydrogen er todelt. For det første finnes det ikke noe infrastruktur for hydrogenfylling, og det går også CO2 i luften både ved produksjon og frakt.

Ineos vet selvsagt alt om dette, og sier at de produserer og bruker allerede 400.000 tonn lavkarbon-hydrogen hvert år, noe som ifølge selskapet tilsvarende å erstatte opptil 2 milliarder liter diesel. De sier videre at de vet hvordan hydrogen skal produseres, transporteres, lagres og brukes.

Og det er ikke bare store ord.

De skal nemlig investere 2 milliarder euro i produksjon av grønn hydrogen rundt i Europa, og investerer også i produksjon av blått hydrogen når det produserte karbonet trygt kan fanges opp og lagres under jorden.

En annen utfordring med hydrogenbiler er brenselscellene, som er dyre å utvikle. Dette er ikke Ineos spesialister på, så de har like godt knyttet kontakt med Hyundai Motor Group.

Det koreanske selskapet kom allerede i 2013 med sin første hydrogenbil, som vi i dag kjenner som Hyundai Nexo. Dette er altså eksperter, og Hyundai skal altså levere hydrogenløsningen som skal monteres inn i Grenadier.

Ineos-sjefen mener ikke overraskende at hydrogenbiler kan bidra til å senke utslippene i transportsektoren slik at tøffe klimamål nås.

‒ Elbiler er ideelle for bysentre og korte reiser. Men hydrogen er mye bedre for lengre reiser og tyngre belastninger, men det krever umiddelbare investeringer i hydrogendistribusjon og tankstasjoner for hydrogen, påpeker Ratcliffe.

Utviklingen av hydrogen-konseptet av den klassiske terrengbilen starter så snart den ordinære Grenadier 4×4 er på plass over sommeren, så om alt går etter planen bør den ikke være så altfor langt unna.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her