- Annonse -
HjemNyheterHer er historiens første Countach gjenskapt

Her er historiens første Countach gjenskapt

25.000 timer. Det er tiden Lamborghinis Polo Storico brukte på å gjenskape tidenes aller første Countach, LP 500.

Mange har fått med seg at Lamborghini nå skal børste støvet av den aller største legenden, selveste Countach.

- Annonse -

Dette kunne de stolt kunngjøre tidligere i år, og da var det 50 år siden de presentere den aller første utgaven av sportsbilen som trollbandt folket.

Det skjedde under Genève Motor Show i mars 1971, og den aller første utgaven hadde serienavnet LP 500. LP siden Lamborghini hadde tatt det drastiske valget om å gå fra tverrstilt til langstilt motor, på italiensk kalt longitudinale posteriore. 500 på grunn av det var en 5-liters motor.

Sportsbilen ble altså en formidabel suksess, og Lamborghini satte ikke sluttstrek for den oppsiktsvekkende sportsbilen før i 1990.

‒ Countach gjenoppfant høyytelsesbiler, sier Stephan Winkelmann, styreleder og administrerende direktør i Automobili Lamborghini.

- Annonse -

‒ Og den ble et ikon når det gjelder stilspråk som selv i dag, etter flere tiår, fortsatt inspirerer moderne Lamborghini.

Hvor mye fikk besøkende under skjønnhetskonkurransen Concorso d’Eleganza Villa d’Este i Italia for et par uker siden selv se, for der fikk de et gjensyn med den. Eller mer eksakt en kopi av Countach LP 500 satt sammen av Polo Storico.

‒ Dette er noe ekstraordinært, fordi det gjør at vi kan beundre den legendariske LP 500 fra 1971 personlig for første gang på så mange år, sier Winkelmann.

Under bilutstillingen i Genève i 1971 presenterte altså Lamborghini sin «idébil» kalt LP 500 Countach. Bilen ble umiddelbart stjernen, og bildene gikk viralt og ble publisert i alle de store magasinene rundt om i verden.

- Annonse -

Denne nye modellen var utviklet for å erstatte den legendariske Miura, og var et helt nytt kapitel i merkets historie ‒ både når det gjaldt teknologi og design.

Men.

Etter tre års utvikling ble LP 500 like godt ofret i kollisjonstester i mars 1974, og deretter forsvant den som cowboy-helten i solnedgangen.

Den første historiske bilen ble derimot ikke helt glemt, og en kunde av Polo Storico spurte på slutten av 2017 om det var mulig å lage en ny LP 500. Altså denne bilen kun kjent sett på fotografier.

De første månedene ble brukt på å skaffe alt tilgjengelig materiale, for Polo Storico tok ikke lett på denne oppgaven. Hele fortiden skulle analysere, slik at den nye utgaven ble mest mulig identisk.

‒ Innsamlingen av dokumenter var helt avgjørende, sier Giuliano Cassataro, en av lederne hos Polo Storico.

‒ Det var så mye oppmerksomhet rundt alle detaljene til bilen, hva de besto av og de tekniske spesifikasjonene.

Bilder, dokumenter, møterapporter og originale tegninger ble gransket, og datidens hovedpersoner måtte også gjennom lange «avhør». Målet var at form og funksjon av hver eneste detalj ble så eksakt lik som mulig.

Støtten fra Fondazione Pirelli var også helt avgjørende, for disse kunne tilby historisk arkivmateriale rundt dekkene som var montert på den originale LP 500-modellen.

Arbeidet begynte på plattformchassiset, totalt annerledes enn den rørformede rammen til Countach-modellene som skulle følge etter konseptet.

I tillegg til det fysiske designet, måtte Polo Storico også bestemme hvilket arbeidssystem som skulle benyttes for å respektere datidens produksjonsmetoder.

Den samme prosedyren ble brukt for karosseriet, med forskjellige moderne teknologiske instrumenter brukt for analyse og definisjon. Når metallplatene var klare, gikk en «battilastra» løs med hammeren for å forme metallet riktig.

En lignende prosess ble fulgt for interiøret, som inkluderte de opplyste diagnostiske instrumentene, som vist på prototypen fra 1971.

For alle de mekaniske komponentene ble originale Lamborghini-reservedeler eller datidens restaurerte komponenter brukt, og om de ikke fantes ble de fullstendig ombygd.

Det utvendige designet måtte selvsagt var pinlig nøyaktige, det òg.

Polo Storico henvendte seg til Lamborghini Centro Stile, som umiddelbart begynte å jobbe med et veldig utfordrende prosjekt.

‒ LP 500 er av største betydning for Lamborghini fordi det ga opphav til design-DNA for alle påfølgende modeller, sier Mitja Borkert i den avdelingen.

‒ For å komme fram til bilen som debuterte i Genève i 1971, ble det utviklet en 1:1-modell for styling, som sammen med selve bilen gikk tapt over tid. Men det er omfattende fotografisk bevis. Med utgangspunkt i datidens publikasjoner, fra bilder på homologeringsark og annet materiale hentet fra Polo Storico, var vi i stand til å rekonstruere matematikken som var nødvendig for å lage den første 1:1-modellen.

‒ Den største utfordringen var å finne det eksakte volumet på bilen, og for dette brukte vi muligheten til å ta en 3D-skanning av LP 400 (chassis 001), som var en enorm informasjonskilde. Det tok oss totalt 2.000 timers arbeid å komme fram til den endelige modellen, med linjer som tilfredsstilte oss. Den nøyaktige samme prosedyren ble fulgt for interiøret, forklarer Borkert.

Sammen med Pirelli, en partner fra helt tilbake i Lamborghinis begynnelse i 1963, klarte de også å rekonstruere dekkene til prototypen. Takket være bilder og annen materiale bevart i arkivene til Fondazione Pirelli, var det mulig å bruke de originale planene til Cinturato CN12-dekket som var montert på LP 500 i Genève.

Fra disse dokumentene tok det milanesiske selskapet fatt på jobben, som de faktisk har en del erfaring med. De har nemlig en serie kalt Pirelli Collezione hvor de bruker dagens teknologi og materialer til å lage dekk til de mest ikoniske bilene bygget mellom 1930 og 2000.

Her gjelder det å bevare gummiens originalitet ved å kombinere et vintage-utseende med moderne teknologi, og mer spesifikt ble Pirelli Cinturato CN12-dekkene til Lamborghini Countach LP 500 levert i størrelsene 245/60 R14 foran og 265/60 R14 bak.

Og ja, utstyrt med samme mønster og estetikk som på 1970-tallet, men med en moderne sammensetning og struktur.

Når det gjaldt valg av farge, viste arkiver fra lakkekspertene hos PPG å være avgjørende, noe som gjorde det mulig å identifisere den eksakte sammensetningen for å produsere den gule fargen som ble brukt.

Fargen er identifisert som «Giallo Fly Speciale».

Totalt brukte Lamborghinis Polo Storico mer enn 25.000 timer på jobben med å kopiere den historiske prototypen som ikke lenger eksisterer, og det hele krevde altså en lidenskapelig rekonstruksjon.

Resultatet er tidenes andre Lamborghini LP 500, 50 år etter at den første sendte sjokkbølger gjennom hele bilverden.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her