Det er duket for et historisk Norges-år denne sommeren, for
med stengte grenser er det ferie i eget land som gjelder i 2020. Men de med elbiler må planlegge godt om de tenker seg lengst
nord i landet, for mens alle fylkene hadde passert 50 hurtigladere da vi gikk
inn i 2020 var det et unntak ‒ Troms og Finnmark.
hurtiglading på 50 kW ‒ i Alta, Hammerfest og Kirkenes bare et steinkast fra
grensen til Russland. Og bare slik at folk skal forstå avstandene i Finnmark, fra
Kirkenes til Hammerfest er det nærmere 500 kilometer om man kjører i Norge. Mon tro hva folket litt lenger sør hadde sagt om det ikke
var hurtiglading mellom Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim, begge omtrent den
samme avstanden som det Kirkenes-Hammerfest byr på. Ja, det hadde selvsagt ikke gått. Bakdelen med å bygge og drifte hurtigladere lengst nord er at det er lite trafikk, og dermed lite kunder og et langt mer usikkert økonomisk grunnlag. Men det er fortsatt viktig infrastruktur, og det er bare mulig å begrave hodet i sanden og overse dette en viss periode. Og denne er nå over. Klima- og miljødepartementet tar nå grep gjennom sitt heleide selskap Enova, som nå gir støtte til 25 ladeplasser i Troms og Finnmark.
Norge, og gir en sammenhengende infrastruktur for elbilene gjennom hele vårt
langstrakte land. Før påske ga Enova jobben lengst vest i Finnmark til Alta
Kraftlag, som skal sette opp sju ladesteder. Nå har Enova også gitt støtte Varanger KraftEntreprenør
lengst øst og Repvåg Kraftlag i den midtre delen av Finnmark. Varanger Kraft
skal bygge 11 ladesteder, mens Repvåg Kraftlag setter opp stasjoner på sju
steder. ‒ Dette danner et grunnleggende ladetilbud i en landsdel som
fram til nå har manglet dette, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova. ‒ Vi er veldig glade for at kraftlagene i regionen har gått
sammen for å realisere denne ambisjonen. Nå blir det langt mer attraktivt å
være elbilist i Nord-Norge. Repvåg Kraftlag skal etablere ladesteder i Honningsvåg,
Skaidi, Olderfjord, Lakselv, Karasjok, Hammerfest og Havøysund.
Varangerbotn, Tana Bru, Vadsø, Vardø, Roavvegieddi (Utsjok), Båtsfjord,
Berlevåg, Mehamn, Kjøllefjord og Ifjord. Totalt er investeringsstøtten fra Enova på litt over 48
millioner kroner. Hvert ladested får én lader på minimum 150 kW, én på 50 kW
og to ladere på 22 kW. Kabler dimensjoneres for oppgradering til 300 kW på
sikt. Miljøministeren er svært godt fornøyd med at de nå klarer å
tette det siste hullet i lade-infrastrukturen. – Norge er verdensledende på elbiler, og vi ligger godt an
til å nå målet vårt om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler
innen 2025. Dessverre har vi ligget etter i Troms og Finnmark fylke på grunn av
manglende lademuligheter, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. ‒ Jeg har vært opptatt av at vi skal ha støtteordninger som
legger til rette for miljøvennlig transport også i nord, og er veldig glad for
den støtten Enova deler ut i dag. Nå blir det enklere å kjøre elektrisk også i
Troms og Finnmark, og det vil føles tryggere for mange å investere i en elbil, påpeker
Venstre-politikeren. Men de som har aller størst grunn til å være fornøyd er folket
lengst oppe i nord, hvor det altså er formidable avstander. – Våre ingeniører har lagt mye arbeid i prosjektsøknaden og
vi er svært glade for tilsagnet fra Enova. Nå ser vi fram til å levere framtidsrettet
infrastruktur for elbiler helt lengst nordøst i landet sammen med lokale
samarbeidspartnere, sier daglig leder Arnfinn Mentyjervi i Varanger
KraftEntreprenør. Her er kartet som viser hvor de nye ladestedene skal etableres. Les også:
- Kunsten å kamuflere
- Corona gjør jobben sikrere
- Markerte Monaco GP og kultfilm med en 1.000 hk sterk Ferrari