Her er årets resultat fra hjelmtesten 2024. (Foto: Trond-Ole Husebø, Tryg Forsikring / Trygg Trafikk)

Test: De beste sykkelhjelmene

Trygg Trafikk og Tryg Forsiking har nok en gang testet sykkelhjelmer, og igjen anbefaler de slike med Mips-løsnigen.


Man må selvsagt til Sverige når man skal kjøre en norsk sykkelhjelm-test, for der har RISE (Research Institutes of Sweden) full kontroll på hva som må testes av funksjoner. De har altså fått oppdraget fra Trygg Trafikk og Tryg Forsiking.

Og den gode nyheten er at det lages ganske mange gode sykkelhjelmer, men også noen som ikke scorer fullt så bra i testen.

– Det er heldigvis et bredt utvalg av ulike sykkelhjelmer på det norske markedet, men derfor er det viktig at det både produseres og selges sykkelhjelmer som kan forhindre alvorlige hodeskader, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.

‒ Vi ser at altfor mange hjelmer på markedet ikke er tilfredsstillende nok når det gjelder å beskytte hodet. På bakgrunn av dette har Tryg Forsikring og vi i Trygg Trafikk for tredje år på rad valgt å teste hjelmene for det som faktisk er viktigst – beskyttelsen.

Jobben med å teste sykkelhjelmer er viktig, for det er skummelt å sykle uten beskyttelse på hodet. Ifølge data fra traumesenteret på Oslo universitetssykehus behandles syklister uten sykkelhjelm oftere for hodeskader enn de som bruker en slik.

– Alvorlige hodeskader som følge av sykkelulykker er dessverre altfor utbredt, sier Hansen.

‒ Som oftest skyldes dette eneulykker hvor syklisten rett og slett faller av sykkelen og slår hodet i bakken. Det skjer oftere enn man kanskje skulle tro, og da er en god og trygg sykkelhjelm et veldig rimelig valg som gir hodet en ekstra beskyttelse.

Ok, la oss ta det litt dårlige først. Som i Euro NCAP som kollisjonstester nye biler er det mulig å oppnå 5 stjerner også i hjelmtesten, men det klarte dessverre ingen av de 11 sykkelhjelmene som nå er testet.

Men på den andre enden var det heller ingen som kun fikk 1 stjerne, så samtlige hjelmer lå mellom 2 og 4 stjerner. Nesten halvparten, fem hjelmer, kom ut av testen med 4 stjerner.

– Skal du kjøpe ny hjelm, bør den ha oppnådd fire stjerner eller høyere, fastslår kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

‒ De som gjennomgående gjør det best i våre tester, er hjelmer med Mips (Multi-directional Impact Protection System). Rotasjonsbeskyttelsen i Mips-hjelmer er i praksis et ekstra lag inni hjelmen som ved sammenstøt gjør at bevegelsesenergien ledes bort fra hodet og inn i hjelmen. Vi har i år også testet en annen form for rotasjonsbeskyttelse som kalles Wavecel, men den kom ikke like godt ut i testen som Mips i år.

De to selskapene slår fast at det å bruke sykkelhjelm er like viktig som å bruke sikkerhetsbelte i bilen.

– Det er politisk besluttet at flere skal sykle eller gå fremfor å bruke bilen. Det er fint for folkehelsa og miljøet, og vi bør beskytte de myke i trafikken etter beste evne, sier Brandeggen.

‒ Bedre infrastruktur og hyppig vedlikehold av sykkelveinettet er viktig, men å bruke sykkelhjelm er den rimeligste og mest effektive forsikringen mot hodeskader du kan få.

Ok, la oss ta resultatene av årets sykkelhjelm-test. 11 hjelmer ble altså testet, og slik scoret de:

Fakta om rotasjonsbeskyttelse:

  • WaveCel-systemet er en cellestruktur av plast i hjelmskallet. WaveCel-laget skal beskytte mot både støt og rotasjonkrefter.  
  • Mips-systemet er et tolagssystem i hjelmer. Mips er et tynt skall inni hjelmen som beskytter mot rotasjonskrefter.
  • Når hjelmen kan rotere og energien fra sammenstøtet er ledet bort fra hodet, slipper man at hjernen roterer inni hodet. Det er når hjernen beveger seg inni hodeskallen, at alvorlig hodeskade oppstår ved fall.
Om testen:

Trygg Trafikk og Tryg Forsikring har etablert den norske hjelmtesten for å hjelpe forbrukere med å velge en trygg hjelm og for å påvirke hjelmprodusenter til å lage sikrere hjelmer.  

Alle hjelmene som inngår i den norske hjelmtesten, selges på det norske markedet og er allerede testet og godkjent etter CE-standarder. I den norske hjelmtesten utsettes sykkelhjelmene for flere og tøffere slagtester enn hva CE-sertifiseringen krever.  

I den norske hjelmtesten blir hjelmene utsatt for fem tester per hjelm for å avdekke beskyttelsesevnen ved en sykkelulykke. Testene gjennomføres av Research Institutes of Sweden (RISE) på oppdrag av Trygg Trafikk og Tryg forsikring.

  • De to første testene samsvarer med lovkravene for sykkelhjelm og involverer to rette støt i 20 km/t, i likhet med sertifiseringstestene som evaluerer hjelmenes støtdempingsevne.   
  • De siste tre testene reflekterer skrå støt med ulike treffpunkter og rotasjonsretninger (X-, Y- og Z-aksen), henholdsvis skrå støt mot toppen av hjelmen, mot siden og foran på hjelmen. Testene ble utført med en treffhastighet på 22 km/t.   
Videre er det utført datasimuleringer, basert på måleverdier fra de fysiske testene. Datasimuleringen bruker en modell av menneskehjernen utviklet av forskere ved Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Siden modellen er basert på hvilken belastning hjernen tåler, blir denne brukt for å finne ut om de målte verdiene er skadelige og hvilken hjelm som reduserer kreftene på hjernen best.

Les også:

Debatt