Ja, det er bare å ta inn over oss at vinteren nok en gang er
på vei, og det er allerede mulig å gå på ski enkelte steder i Norge.
For bilistene betyr dette at de må begynne å tenke på hjulskifte
‒ av med sommerdekkene og på med vinterhjulene.
Kravet for vinterdekk er minimum mønsterdybde på 3 mm, men
de fleste ekspertene råder bilistene til å kjøpe nye vinterdekk om mønsteret er
mindre enn 4 mm.
Men hva skal man kjøpe?
NAF via sitt magasin Motor tester hvert år nye vinterdekk, og resultatene fra årets test er klare.
De har testet sju piggdekk og sju piggfrie vinterdekk, og de
aller fleste leverte ganske gode resultater.
Årets store vinner er Continental, som hadde de beste
dekkene både med og uten pigger.
Se alle resultatene helt nederst.
Continental VikingContact 7 oppnådde totalt det aller beste
resultatet med 89 poeng, mens Continental IceContact 3 Flex Stud var det beste
med pigger med 88 poeng.
‒ Continental har som mål å levere de beste dekkene uansett
sesong, og da er det godt å få bekreftet det i denne testen, sier produktsjef
Knut Knudsen hos Continental Dekk Norge.
Foruten de to referansedekkene fikk 12 dekk mer enn 60 poeng, og dermed også et godkjent-stempel av NAF, men så var det to dekk fra Kina da.
Det piggfrie Leao Winter Defender Ice I-15 lokker med lav
pris, men det kommer også med en lav score. Kun 48 poeng oppnådde dette dekket,
som dermed ble det dårligste av de sju uten pigger.
Dekket fungerte stort sett greit, men mistet plutselig
grepet og dermed oppsto sladder som var vanskelig å rette opp.
‒ Å miste kontrollen går fint i kontrollerte former under en
test, men ute på veien har man bare en sjanse i en kritisk situasjon, sier Nils
Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Enda verre gikk det med piggdekket Sailun IceBlazer WST3, som
kun innkasserte 32 poeng.
Og Sødal er ikke nådig.
‒ Piggdekket fra Sailun er rett og slett rent lureri. Det
skulle ikke vært lov å kalle det et vinterdekk.
Men resultatet kom neppe som en overraskelse på testteamet,
for dekket klarte faktisk å miste pigger før selve testen startet. Godt gjort!
NAF sier at gummien i dekket er nesten like hard som for
sommerdekk, og da får du ikke grep på vinterføre.
‒ Dekket er så dårlig at det faktisk ikke kan måle seg med
et helårsdekk på snø og is. Det er bare å styre unna dette når du skal kjøpe
nye vinterdekk, mener Sødal.
Testen avslørte også at det ikke er noen dekk som passer
veldig godt til alle forhold, så det er smart å sjekke egenskapene til dekkene
før du eventuelt napper ut noen nye.
Og det er smart om vinterdekkene begynner å bli gamle.
For som Sødal sier:
‒ Det er en billig livsforsikring å investere i gode dekk.
Her er årets vinterdekk med lenke til de spesifikke testene.
Poeng | Piggfrie vinterdekk |
89 | Continental VikingContact 7 |
84 | Nokian Hakkapeliitta R3 |
80 | Goodyear Ultra Grip Ice2 Sound Comfort |
71 | Nordman RS2 |
66 | Sava Eskimo Ice |
61 | Yokohama IceGuard IG60 |
*56 | Kontinentalt referansedekk |
48 | Leao Winter Defender Ice I-15 |
Poeng | Piggdekk |
88 | Continental IceContact 3 FlexStud |
80 | Michelin X-Ice North 4 |
*76 | Piggfritt referansedekk |
75 | Nokian Hakkapeliitta 9 |
69 | Hankook Winter i*Pike RS2 |
67 | Goodyear UltraGrip IceArtic SoundComfort |
62 | Bridgestone Noranza 001 |
32 | Sailun IceBlazer WST3 |
Les også:
- Porsche feirer 10 år med spesialversjon
- Norge får verdens billigste Polestar 2
- Sjekk hva Suzuki har laget