- Annonse -
HjemElbilerNorge får verdens billigste Polestar 2

Norge får verdens billigste Polestar 2

Ok, nå skriver vi virkelig historie. Svenske Polestar 2 koster betraktelig mer i hjemlandet enn i Norge. Faktisk får vi Europas billigste Polestar 2. Ja, til og med verdens rimeligste.

Vi nordmenn er vant til å bli flådd når det kommer til bilavgifter, noe som etter hvert ga oss en av de eldste bilparkene i Vest-Europa.

- Annonse -

Norske politikere har heller vært ikke villig til å ta særlig grep rundt avgiftene, til tross for at resultatet av dette var at nordmenn kjørte rundt i unødvendige usikre biler med høye utslipp.

Slik er det fortsatt, selv om noen andre land har kommet etter med høyere avgifter de og.

Men så kom elbilene, og disse ville norske politikerne satse på. Og det skikkelig.

Elbilene slapp blant annet unna avgiftene, og dermed er Norge blitt elbilnasjonen nummer én.

- Annonse -

Og med lanseringen av svenske Polestar 2 har vi kommet til et virkelig historisk veiskille.

Sverige har hatt en ganske så mye vennligere skattepolitikk rundt bilene, og det har gitt store utslag spesielt når det kommer til svenske biler. Altså Volvo.

I Sverige starter for eksempel en Volvo XC40 på 294.000 kronor, mens den starter på 448.897 kroner i Norge.

Den mellomstore SUV-modellen XC60 starter på 363.900 kronor, mens nordmenn må ut med minimum 622.900 kroner.

- Annonse -

Spranget i rene kroner blir enda større om vi sammenligner den største SUV-modellen, XC90, som starter på 619.000 kronor i Sverige ‒ og 930.900 her hjemme.

Det er mange kroner i forksjell.

Men nye tider er på vei.

Polestar 2 fikk sin debut under Genève Motor Show, og det er åpnet for reserveringer også i Norge. (Foto: Polestar)
Polestar 2 fikk sin debut under Genève Motor Show, og det er åpnet for reserveringer også i Norge. (Foto: Polestar)

Volvo Cars står sammen med eierne Geely bak det nye eksklusive elbilmerket Polestar, som har hovedkvarter i Sverige.

Den første modellen Polestar kommer med er en hybrid kalt Polestar 1, før de går over til rene elbiler med Polestar 2.

Denne er bygd på Volvo-plattformen CMA, kommer med et batteri på 78 kWh, har firehjulstrekk og byr på 408 hestekrefter med et dreiemoment på 660 Nm.

Dette skal sende bilen fra 0-100 km/t på under 5 sekunder, mens rekkevidden skal ligge på rundt 500 kilometer.

Og Polestar har åpnet sagt at Tesla er den store rivalen, og at de skulle styre prisen til Polestar 2 etter langdistanseversjonen til Tesla Model 3.

Og jaggu holder de ikke ord.

Nå starter riktignok Model 3 på 384.000 kroner, med dette er versjonen med bakhjulstrekk og en rekkevidde på 409 kilometer.

Velger man firehjulstrekk og en rekkevidde på 560 kilometer spretter prisen opp 459.900 kroner.

Den har svenskene fått med seg, noe som gir et ganske så uvanlig internasjonalt resultat rundt prisen på en helt ny bilmodell.

For Norge blir nå det landet som en Polestar 2 blir aller billigst, og et godt stykke over 100.000 kroner billigere enn hva de må ut med i hjemlandet Sverige.

Det er historisk det.

Sjekk selv:

Norge 469.000 kroner
Sverige 659.000 kronor
Tyskland 58.800 euro
Storbritannia 49.900 pund
Nederland 59.800 euro
Belgia 59.800 euro

Nå svinger selvsagt kronekursen noe mot den svenske, og i skrivende stund er den norske ganske så sterk. Så 659.000 kronor blir dermed 610.000 kroner, men det likevel 141.000 kroner i forskjell ‒ fordel Norge!

Den veiledende prisen i USA er på 63.000 dollar (573.000 kr) og i Kina 460.000 yen (586.000 kr), så ikke får vi bare Europas billigste Polestar 2 ‒ Norge får verdens rimeligste.

‒ Vi har sett at det er stor interesse rundt Polestar 2 helt siden vi viste den fram tidligere i år. Ved å bekrefte de europeiske prisene viser vi enestående verdi med de høye spesifikasjonene denne representerer, sier Polestar-sjefen Thomas Ingenlath.

At Norge er et særs viktig marked viser ikke bare den aggressive norske prisen på Polestar 2, men også det faktum at det aller første Polestar Space skal åpne i Oslo.

Det skal skje i løpet av året, og vil få følge av Polestar Space både i Bergen, Stavanger og Trondheim.

Og de får litt av et trekkplaster.

Nemlig verdens billigste Polestar 2.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

5 KOMMENTARER

  1. Husk at i de andre landene er moms inkludert i salgsprisen og som kjent betaler vi ikke moms på el-biler.
    Så den svenske prisen omgjort til norske kroner og fratrukket moms blir ca. det samme som norsk pris.
    Det samme gjelder de andre landene, så bilen koster omtrent det samme i alle land. Så Norge får ikke verdens billigste Polestar 2. Det er bare det at vi slipper å betale moms.

    • Nå tar artikkelen for seg norske avgifter i starten som begrunnelse for høye priser. Og fortsetter med en sammenligning av pris til forbruker i hvert land. Så forfatteren har sine ord i behold.

      • Lurer på hvordan de skal få kjørt bilene til og fra butikken, da Mdg Lan og Kong Raymond har stengt Oslo sentrum for trafikk, med flittig bruk av skiltet, innkjøring forbudt? 😂

  2. Dette er en fornuftig politikk DT går i riktig retning.Med fossil biler vi bli flod alt som gjelder bil kostet 3 ganger prisen i Norge en i andre land 👍👍👍

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her