Annonse
Hjem Elbiler Prisen på Seats lille elbil er klar

Prisen på Seats lille elbil er klar

Det blåser opp til en prisduell mellom konserntvillingene Seat Mii Electric, Skoda Citigo-e iV og den nye Volkswagen e-Up.

Det er lett å bli forvirret i dagens bilindustri, for produsentene lager stadig flere «like» modeller på tvers av merker.

Visste du for eksempel at de nye Toyota Supra nesten er den samme bilen som den helt nye BMW Z4? Jepp, modellene deler ting som chassis og motor, men nå er det enkelt å se forskjell på de to tvillingene også. Den ene er nemlig en coupé, og den andre en kabriolet.

Volkswagen-gruppen (VAG) består av åtte forskjellige bilmerker som nyter godt av hverandre, nemlig Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini og Bugatti.

Av disse har fem av merkene på gang nye elbiler, og tre kommer også snart med nye helelektriske bybiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er Volkswagen, Skoda og Seat, og modellene det er snakk om en ny Volkswagen e-Up, en ny Skoda Citigo-e iV og Seat Mii Electric.

Og de som hevder at dagens biler stadig blir mer like har åpenbart et poeng når det kommer til denne trioen, for de er ganske så like.

Nå er de kanskje ikke eneggede tvillinger, men det er jaggu ikke langt unna. Alle tre er rundt 3,6 meter, og kommer med den samme rekkevidden på 260 kilometer og ser ganske så like ut både utvendig og innvendig.

Likhetene stopper ikke der, for bilene lander nemlig rundt de samme prisene også.

Nå skulle VAG i utgangspunktet bruke Seat til å tiltrekke seg nye og unge kunder, og det skulle de gjøre med å tilby enda billigere biler enn det Volkswagen og Skoda kunne.

Men nå er muligens de tre kommende elbilene blitt så like at VAG ikke helt har turt å kjøre det prinsippet helt ut.

For det skiller under 10.000 kroner mellom de tre modellene.

  • Volkswagen e-Up starter på 179.900 kroner.
  • Skoda Citigo-e iV starter på 176.000 kroner.
  • Seat Mii Electric starter på 171.180 kroner.

Dette er grunnprisene uten frakt og levering, men viser med all tydelighet hvor like de tre modellene har blitt.

Den billigste av den elektriske trioen er altså Mii Electric, som også er den siste som har fått priser.

Inkludert frakt og levering sniker den seg akkurat under 180.000 kroner med en hundrelapp, noe som jo må sies er ganske så billig for en moderne elbil.

‒ Seats prisstrategi er aggressiv, noe det norske markedet blir ekstra oppmerksomme på når det understrekes gjennom en attraktiv elbil med god rekkevidde. Med denne prisen legger vi oss under de modellene det er naturlig å sammenligne oss direkte med, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Seat Norge i Harald A. Møller AS.

Vi vet ikke om han mener søstermodellene, men han har iallfall ordene i behold sammenlignet med de to.

I tillegg frister også Seat med en med en elektrisk kickscooter til en verdi av nærmere 7.000 kroner med på kjøpet for de 200 første kundene, så vær kjapp om du også ønsker en slik.

Mii Electric har den samme elektriske drivlinjen som e-Up og Citigo-e iV, noe som betyr et batteri på 36,8 kWh og en elmotor på 83 hestekrefter.

Rekkevidden er satt til 259 kilometer, én fattig kilometer under den tsjekkiske og tyske tvillingen.

Alle tre kan også lades på 40 kW, og da blir ladetiden opp til 80 prosent på rundt en time.

Mens Citigo-e iV kommer i to versjoner, hvor den dyreste Style starter på 193.000 kroner (ekskl. frakt og levering), nøyer spanjolene seg med en versjon av Mii Electric.

Men den er ikke helt ribbet for utstyr og teknologi, om noen trodde det.

Mii Electric kan blant annet by på oppvarmede seter, LED kjørelys, oppvarmet frontrute, oppvarmede elektriske speil og lys- og regnsensor.

Den kommer også med «Lane Assist» som standard.

Det spanske merket har også en ny modell som er enda litt mer spennende på gang, nemlig el-Born.

Denne er et søskenbarn til ID. 3, Volkswagen aller første elbil basert på den nye MEB-plattformen. El-Born blir altså en slags billigere søster av ID. 3, og skal etter planen introduseres til neste år.

Men først handler det om Mii Electric, og vi har en siste likhet mellom de tre kommende elektriske bybilene.

For, og neppe tilfeldig, blir alle tre bilene lansert her i Norge i januar.

Det kan fort blåse opp til litt av en tvillingkamp, eller skal vi kanskje si trillingkamp?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker