Vi har testet Volvo EX30 Twin Motor, og slet med rekkevidden.
(Fotos: Nybiltester)
Test av Volvo EX30 Twin Motor
Vi har truffet Volvo EX30 noen ganger, og kjørt den i Barcelona, og endelig ble det mulig å få ta en kort helgetest med den her i Norge… men… skal den ikke gå litt lenger da?
Vi fikk i midten av februar hentet en Volvo EX30 med fargen Crystal White og Indigo interiør fra Autostrada i Arendal for å teste denne. Utstyrsnivå Ultra, noe som betyr en bil med «alt utstyr». Det du kan velge i tillegg er bilens lakkfarge, mørke ruter bak, hengerfeste og vinterhjul.
-->
Vinterhjulene var i dimensjon 245/45 R19, og dersom man har mulighet til å velge en mindre dimensjon på vinterhjulene så ville nok det vært et aldri så lite sjakktrekk, for dekk i denne dimensjonen gir mer rullemotstand.
Ta gjerne en kikk på videoklippet fra da vi så bilen første gang i Oslo:
Vi laget også en video fra prøveturen i Barcelona:
Og denne helgens testvideo:
Vår landeveistest er en fast løype på 205 kilometer alle elbiler kjøres gjennom, her er maksimal fartsgrense 80 km/t og vi kjører så langt det er mulig og forsvarlig med cruisekontrollen i fartsgrensa.
Start og stopp er på samme punkt i Grimstad, slik at høydeforskjeller i ruten utjevnes, og turen går via Froland, Evje, Mosby og Sørlandsparken.
Det var i all hovedsak 3-5 plussgrader fra Grimstad til Evje, og svært våte veier, men der ramlet temperaturen til 1 grad, noe som holdt seg helt til Mosby, og etterhvert som vi kom nærmere Kristiansand så gikk veienes tilstand fra våt til fuktig og temperaturen opp til 2-4 grader.
63 prosent av bilens batteri ble brukt på denne landeveistesten på 205 kilometer, noe som gir en beregnet rekkevidde på 325 kilometer. Det er 125 kilometer under WLTP-rekkevidden.
Vi startet med 75 prosent på batteriet og kom fram med 12 prosent, så det var et lite ladebehov før natten og jeg trodde jeg dro på litt i overkant da jeg ladet til 41 prosent.
Det tok 11 minutter denne kvelden å lade 9-41 prosent på 150kW lader fra Mer. Tydelig at dagens lange tur hadde gitt noe driftsvarme til batteriene, for hastigheten kom ganske raskt oppover.
Etter omlag 5 minutters lading gikk hastigheten markant opp, vi hadde kun en 5 minutters navigasjon til ladestasjonen før lading.
Neste dag var det om lag 2 grader ute, og regnvær, noe som gav svært våte veier, såpass våte at man måtte manøvrere unna hjulspor på vår 50/50-test som består av om lag 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei.
Her startet vi med 37 prosent på batteriet, og kom fram etter 71 kilometer med 8 prosent på batteriet. Det gir en beregnet rekkevidde på 244 kilometer som vel nærmest er på kanten til litt sjokkerende lavt!
206 kilometer unna WLTP-testens tall er det ikke ofte vi opplever i vår 50/50-test.
Det skal nevnes at bilen ikke ladet over natten, og det skal også nevnes at vi ikke hadde tilgang til app, men vi bruker ikke å kjøre forvarming på elbiler før vår 50/50-test.
Vi undret seg en del over det noe dårlige resultatet på vår 50/50-test, og onsdagen etter lånte vi samme bil en gang til. Denne gang med oppvarmet batteri og 79 prosent på batteriet ved teststart.
Denne dagen var det 6-8 plussgrader og sol, og selv om landeveiene var cirka like våte som sist, så var motorveien noe mellom fuktig og nesten tørr. Beregnet rekkevidde landet på 355 kilometer.
Vi får forske litt mer på om det er batterivarme, om det er SOC, eller om det er vær/føreforhold som er den mest sentrale årsaken til den store forskjellen i resultat på vår 50/50-test.
På grunn av så lav batteriprosent ved avslutning av 50/50-testen, ble det heller ikke på søndagen forvarmet noe batterier, kun 75 kilometer kjøring i 2 grader før ladetesten.
Her ser vi ladekurven fra 7 til 80 prosent, og vi ser at det tok nesten 10 minutter før ladehastigheten steg noe og litt over 12 minutter før den steg betraktelig. Vi brukte samme lader som kvelden i forveien.
Fra 10-80 prosent tok 37 minutter uten forvarming/navigasjon til lader.
Det undrer meg litt at ladehastigheten skal begynne å «dale» allerede ved SOC litt over 40 prosent, er ikke det «litt tidlig»? Under mer optimale forhold vil ladehastigheten mest sannsynlig krype under 30 minutter.
Når du lader kan du se på YouTube, eller eventuelt Netflix om du har det, så da fyker ladetiden raskt unna.
Skjermen har klare og gode bilder, også på ryggekameraet, og som du ser litt nede til venstre i bildet over her, så kan man få assistanse til parkeringen, altså at bilen parkerer for deg.
Dersom du ser på teksten der beregnet rekkevidde eller utetemperaturen står, så er ikke den skriften hverken stor eller fet, så når lyset faller på skjermen er det ikke nødvendigvis veldig enkelt å se disse sentrale tallene raskt nok til at ikke bilen klager på at du ser på skjermen og ikke på veien.
Ettersom du ikke har informasjonen noen annen plass enn i denne midtplasserte skjermen så må du nok regne med at kaffekoppen/varselet om at du ikke ser på veien, dukker opp litt oftere enn det som er komfortabelt.
Spaken bakom rattet på venstre side er ikke bare til blinklys og fjernlys/autolys, men også en «rulleløsning» for vindusviskerstyring, og et par knapper på enden.
Den øverste holder du inne for å spyle på frontruta. Den nederste trykker du kjapt på for å slå på bakruteviskeren i intervall, eller holder inne for å spyle på bakruta. Merkelig nok noe jeg ikke fikk bruk for i solskinnet i Barcelona under første prøvekjøring der.
En siste test vi tok før Volvo EX30 skulle leveres tilbake søndag kveld var hvordan bilens lys opplevdes, men før jeg går inn i lysenes verden, litt om selve bilen.
Ja, Volvo EX30 er liten, noe som gir begrenset bakseteplass, dermed må man prøve en bil som dette så man er sikker på at plassen dekker de behov man måtte ha.
Når man kjører bilen merker man at bilen er liten når man skal over fartsdumper, da blir fjæringen litt stump på en måte, ellers er bilen ganske så komfortabel og stillegående til å være en liten bil.
Den er også usedvanlig sprek, ikke noe man merker til under kjøring med cruisekontroll i fartsgrensa, men om man slipper løs høyrefoten så er det lett å smile og le av denne vesle raketten som gjør unna 0-100 km/t på 3,6 sekunder.
Dersom man kjører mange ulike biler før man setter seg inn i Volvo EX30 så vil man kanskje oppleve rattet som noe tynt.
Mellom setene er det et rom, der man kan «åpne gulvet», og det er nedi der man finner et par USB-C plugger for de som sitter foran.
Man har også en ladeplate til venstre på den skråstilte mobilholderen.
Legg merke til gummimatta… den var det ikke så lett å «feste»… har sett bedre festeløsninger for slike matter.
Dersom du vil ha varme i bakruta eller sidespeilene så er det et viftesymbol på skjermen du må inn på. Litt fiffig med knapp i taket for å dra i gang maks varmluft på frontruta, den finner du forøvrig også bakom vifteknappen i skjermen.
Lysene får et godkjent, men de som bor i mørklagte områder vil som regel alltid ha mer lys. Kanskje ikke like rå lys som i XC40, men det hadde man kanskje heller ikke forventet?
For sånne rare folk som meg som bare en gang innimellom kjører på helt mørk vei så opplevdes lys ved kjøring framover og bakover som bra.
Selv om infotainmentskjermen går over i «mørkt modus» når det blir mørkt ute, så er den kanskje noe lys fortsatt, noe som betyr at man kanskje vil inn på menyen for å stille litt på skjermens lysstyrke.
Volvo EX30 er stilig, knallsterk, har AWD og inntil 1.600 kilo på hengerfestet, men vi ble ikke imponert over bilens beregnede rekkevidde, for den har tross alt et batteri på 69 kWh.
Så kommer jo det essensielle spørsmålet – hvor mye rekkevidde må du ha i en Volvo EX30 vinterstid? Kan det komme noen flere softwareoppgraderinger som gir bedre rekkevidde?
Man kan lett se for seg tøffere vinterforhold enn det vi opplevde denne helgen i februar. Hva skjer da med forbruket og rekkevidden?
Vi skal teste i nær framtid teste Volvo EX30 med bakhjulstrekk og AWD-utgaven, så da får vi se hvilke resultater vi får med det været som dukker opp under testen av den vesle raketten fra Volvo.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: