Teslas «Autopilot» i tysk trøbbel

En tysk domstol har bestemt at Tesla ikke lenger får lov å si at bilene er selvkjørende eller at de kommer med «autopilot».


Tesla har i flere år fått kritikk for å bruke ordet «Autopilot» på sitt førerassist-system, og grunnen er at mange knytter dette begrepet til at bilene er fullstendig selvkjørende. Og det er misvisende.

Det har vært en rekke ulykker som har involvert Tesla-biler som kjører på Autopilot, og senest tirsdag denne uka krasjet en Model S inn i en politibil(!) som hadde stoppet på veiskulderen i Arizona. Denne bilen kjørte ifølge politiet på Autopilot.

-->
Flere grupper, også amerikanske, har reagert på at Tesla bruker benevnelsen, og i fjor fikk den tyske forbrukervaktbikkja Wettbewerbszentrale nok. Disse skal ifølge dem selv passe på at det er like konkurransevilkår i tysk næringsliv, og som vi vet er tysk bilindustri en særdeles viktig del av den tyske økonomien.

De reagerte på at Tesla reklamerte med Model 3 kommer med «Autopilot inkludert», «har et potensial for fullstendig selvkjøring» og «innen året, selvkjøring i urbane strøk», og tok elbilmerket til retten.

Nå har domstolen bestemt at Tesla ikke lenger kan reklamere med de tre tingene, ettersom dommerne mener at dette er villende reklame.

Tesla-sjef Elon Musk er lite imponert over dommen, som kan ankes. Han sier Tesla kun har døpt systemet etter autopilot-uttrykket i flyindustrien, og lurer på om tyskerne skal gjøre noe med navet «autobahn».

Han gjør kanskje ikke seg selv en tjeneste med å dra inn autobahn, ettersom auto jo betyr biler og bahn betyr vei. Deler man opp ordet autopilot betyr det automatisk pilot.

Den tyske domstolen i München får støtte av kanskje de fremste ekserptene i Europa, britiske Thatcham Research.

Disse er partnere til kollisjonstest-senteret Euro NCAP, og forsker på ny teknologi knyttet til sikkerhet. De har jobbet sammen med internasjonale myndigheter for å komme opp med retningslinjer for selvkjørende biler, og i september i fjor kom de med 12 retningslinjer som myndighetene kan styre etter når det åpnes for selvkjørende biler.

For slike systemer er fortsatt ikke lov i noen europeiske land.

Thatcham støtter den tyske beslutning.

‒ Vi har lenge advart om fallgruvene til Autopilot-systemet. Den tilsynelatende kompetente teknologien kan oppmuntre bilistene til å overlate for mye kontroll til bilen, og miste kontrollen bak rattet, sier Matthew Avery, forskningssjef i Thatcham Research.

‒ Dette er en progressiv prosess som begynner når bilistene blir markedsført for «en selvkjørende opplevelse». Autopilot er ikke et selvkjørende system. Den er der for å gi sjåføren hjelp, ikke for å bli en usynlig sjåfør.

Han reagerer altså ikke på selve førerassistent-systemet, men navnet Tesla har gitt det.

‒ Hvor mange ganger har filmer skildret en flykaptein som kobler helt ut når autopilot blir slått på ‒ tilbakelent i stolen, tar en kopp kaffe eller til og med forlater cockpiten helt? spør han.

Men det er ikke kun navnet på systemet han reagerer på.

‒ Teslas markedsføring antyder ofte at bilen er i stand til «full selvkjøring». Nylig mottok noen britiske kunder en e-post som sa: «Våre registrer indikerer at du ikke har oppgradert Model S til full selvkjøringsevne. Du kan nå oppgradere til en redusert pris på 2.200 £».

Senest tirsdag krasjet altså en Tesla i Autopilot-modus med en politibil, og det har vært en rekke slike ulykker. En brite mistet lappen i 18 måneder etter at han skrudde på Autopilot og kløv inn i baksetet på motorveien, og i 2018 mistet en fører livet da han krasjet med han spilte et videospill bak rattet.

‒ Resultatene av at føreren stoler for mye på Autopilot-systemet kan være katastrofale. Rapporter om ulykker med Autopilot engasjert har blitt altfor vanlig. Mange er dødelige, men vi vet ikke om førere bare «tok en sjanse» eller enda verre, bokstavelig talt trodde på at Autopilot-systemet var fullt i stand til å kjøre bilen selv, sier Avery.

‒ Når det markedsføres og brukes på en fornuftig måte, vil systemer som dette til syvende og sist komme trafikksikkerheten til gode. Men uten et sikkerhets-først-prinsipp som er nedfelt i ny teknologi-adopsjon, vil veiene våre imidlertid bli farligere og det vil ta lengre tid før vi kan høste samfunnsfordelene som nye systemer har potensiale å gi.

Thatcham er i ferd med å gjennomføre en omfattende test av førerassistent-systemer, og resultatene av disse kommer senere i år. Her tar de også høyde for hvor aggressivt bilprodusentene markedsfører sine systemer.

‒ Selv om saken i Tyskland fokuserte på Teslas Autopilot, mener vi at den bør tjene som et skarpt blinkende varsellys mot villedende markedsføring fra alle bilprodusenter. Om de tar denne advarselen seriøst, kan vi se fram til en framtid der disse spennende teknologiene virkelig kan levere det de lover, sier Avery.

Tidligere denne måneden sa Tesla-sjef Elon Musk at de ikke er langt unna å gjøre bilene fullstendig autonome, det vil si at bilene kan kjøre av seg selv under de fleste forhold.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter