De amerikanske delstatene har kjørt svært forskjellige strategier for å håndtere korona-spredningen, hvor noen allerede i slutten av april begynte å lette på restriksjonene. Nå har omtrent alle startet ferden mot en normalisering, men
noen er fortsatt langt mer restriktive enn andre.
tilfeller i USA, og de fortsatt usikre på hvor mye de skal lette på
restriksjonene. Men ifølge Tesla skal guvernøren i California ha sagt sist
torsdag at industrien snart kunne gjenåpne. Fylket hvor Tesla har sitt hovedsete er i Alameda, og der
har de satt en foreløpig startdato for ikke-nødvendig industri til 1. juni. Det har fått Tesla til å tenne på alle plugger. Elbilmerket var lite villig til å stenge ned produksjonen da
korona-bølgen skylte inn over USA, men måtte til slutt stenge ned produksjonen. De er med andre ord generelt lite imponert av fylkets
håndtering.
nå bli tvunget til å holde stengt helt til 1. juni. Det liker Tesla så dårlig at de saksøkte Alameda lørdag. De
hevder at fylket driver med «makt-misbruk», og at beslutning går både mot føderale
og californiske lover og rettigheter. Tesla har som mål å sette sammen en halv million biler i
Fremont i året, og korona-spredningen kom ekstra ubeleilig for Tesla ettersom
de akkurat var i gang med produksjonen av Model Y, en rimeligere SUV-modell som
kan bli en storselger. Tesla-leder Elon Musk er så provosert av Alameda at han truer
med å flytte hovedkvarteret ut av California og til Texas eller Nevada.
hadde erfaring med korona-smitten da den brøt ut, ettersom de også har en stor
fabrikk i Kina som allerede hadde håndtert krisen i flere måneder. Elbilmerket sier at de har laget en håndbok rundt
korona-smitten, og vil ta de forholdsreglene som trengs når de nå starter opp
den amerikanske produksjonen. For uansett hva fylket sier, så jobber nå Tesla med å starte
opp igjen i California. «Det jobber 10.000 på Fremont-fabrikken, og rundt 20.000 i California. Vi ser vårt ansvar rundt COVID-19, men vi har også et ansvar for våre ansatte», skriver Tesla på egen nettside. «Vår oppstart er et resultat av måneder med planlegging, og
vi har modellert dette etter hvordan vi gjenåpnet Shanghai Gigafactory som har
hatt en jevn og sunn drift de siste tre månedene.» Les også:
- Dette frykter MC-førerne mest
- Denne elbilen kommer nå til Norge
- Lamborghini først med utvidet virkelighet