Lamborghini først med utvidet virkelighet

Med sosial avstand må bilprodusentene tenke nytt når de lanserer en ny bil. Lamborghini parkerer nå sin nye modell i din stue.


Det er ikke bare idretten og kulturen som har fått avlyst
sine arrangementer på grunn av korona-spredningen, for i bilverden har alle fysiske
bilutstillinger og nylanseringer enten blitt avlyst eller utsatt.

Noen har også tenkt nytt, og det finnes nå en rekke bilmuseer
som har flyttet sine utstillinger over på nett og flere produsenter har gjennomført
digitale premierer for nye biler.

Lamborghini tar dette enda et skritt.

Som den aller første bilprodusenten tar de nå i bruk utvidet
virkelighet når de lanserer den nye Lamborghini Huracán Evo RWD Spyder.

Utvidet virkelighet, kalt Augmented Reality (AR) på engelsk,
er noe som har kommet for fullt de senere årene, og man trenger ikke lenger en
masse ekstrautstyr for å kunne benytte dette. Det holder gjerne med en mobil.

For Lambos del må brukerne være i eie av en relativt ny iPhone
eller iPad, så de med Android-telefoner blir foreløpig snytt for denne kule
funksjonen fra sportsbilsmerket.

AR-funksjonen er så enkel at de aller fleste bør finne ut av
dette. Bare gå til Lamborghinis nettside, og klikk på «See in AR» og den nye toppløse
modellen dukker opp.

Den virtuelle opplevelsen skal gjøre det mulig for brukerne å
rotere og utvide størrelsen på bilen, inkludert i en 1:1-skala, sjekke ut både
utvendige og interiørdetaljer og ta bilder av den nye bilen med høy
fotorealisme.

Nye Huracán Evo RWD Spyder blir altså den første modellen som blir presentert med AR, men denne funksjonaliteten skal også bli tilgjengelig for resten av Lamborghini-serien.

‒ I en tid med store utfordringer, utforsker Lamborghini nok
en gang nye kommunikasjonsmetoder, sier styreleder og administrerende direktør Stefano
Domenicali.

‒ I en tid hvor det er en global nødsituasjon har
utviklingen akselerert, og Lamborghini bryter grenser når det kommer til spennende
nye muligheter. Fra nå kan Lamborghini være i alles hjem takket være Apples
AR-teknologi, som er tilgjengelig på hundrevis av millioner AR-aktiverte
enheter rundt om i verden.

Den italienske oksen brøyter altså vei, men for alle de som foretrekker å se den nye bilen på god, gammeldags måte, skal selvsagt få det. For vi kommer med en sak når den har fått premiere, og den kan du også lese hjemme i stua.

Les også:

Les mer om:

Nyheter