Ny elbil priset godt under Model 3

Vi er spente på den nye kinesiske elbilen Xpeng G3, og vi var også spente på prisen. Den vet vi nå, og kanskje ikke overraskende blir den hakket billigere enn Tesla Model 3.


Tesla har på mange måter blitt referansepunktet for nye
elbiler, og blant annet har Polestar sagt rett ut at deres Polestar 2 skal bli
en direkte konkurrent til den rimeligste modellen til Tesla.

Og svenskene har fulgt opp med å prise Polestar 2 i samme
landskap som Model 3, og den starter på 469.000 kroner. Det er noe over
standardutgave til Model 3, men også litt under Long Range-versjonen av den
populære elbilen.

En annen som nok ser fjorårets klart mest solgte bil her i Norge
som en rival er kinesiske Xpeng, som nå utvider satsingen til også å gjelde Europa.

Dette inkluderer selvsagt også Norge, hvor Zero Emission
Mobility (ZEM) blir importører av merket.

Smart nok tar de sats med en SUV-modell, og denne er kalt G3
og er en ganske så avansert bil.

Merket selv sier at systemet kalt Xpilot 2.5 «kanskje er verdens
mest avanserte førerassistent», og dette systemet inkluderer 20 sensorer ‒ 12
ultrasoniske radarer, 3 millimeter bølge-radarer og fem HD-kameraer som
kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren.

Xpeng G3 har en netto batterikapasitet på 66,5 kWt, og dette
skal gi rekkevidder på mellom 450- og 460 kilometer. Bilen er også klargjort
for hurtiglading, og fyller 30-80 prosent på 41 minutter.

G3 kommer med forhjulstrekk, og elmotoren yter 194 hk og
klarer 0-100 km/t på 8,6 sekunder.

Bilene som kommer til Norge er også godt utstyrt som standard,
med blant annet skinnseter og setevarmere i både for- og baksetene.

‒ I motsetning til andre bilmerker velger vi å legge
tilnærmet alt utstyr som standard. Det er ingen liste med dyrt tilleggsutstyr,
sier Espen Strømme, daglig leder i ZEM.

Norske kunder kan velge mellom to versjoner, en kalt Smart
og en kalt Premium.

Og Xpeng G3 går altså til angrep på Model 3, iallfall når
det kommer til prisene.

‒ Prisene er 398.000 kroner for Smart og 419.000 kroner for
Premium, sier Strømme.

Toppmodellen kan også by på en interessant parkeringsassistent.
På taket til Premium-versjonen finner vi nemlig et 360 graders kamera, og denne
kan faktisk styres med håndbevegelser fra førersetet. Dermed åpner det for å ta
bilder av video av omgivelsene.

Xpeng håper selvsagt slike ting skal lokke kunder til G3,
som jo har ganske flotte SUV-linjer også.

‒ Mulighet for å melde sin interesse åpnet i dag på
nettsidene våre, sier Strømme.

‒ Alle som bestiller bil innen 15. juni er garantert
levering i 2020, og bilen bli levert hjem til deg på døren. Vi har allerede
fått mange henvendelser fra bilkjøpere om mulighetene for bestilling.

Xpeng G3 er 4,45 meter lang, 1,82 meter bred og 1,6 meter
høy, og har en akselavstand på 2,62 meter.

Tesla Model 3 er hakket større med en lengde på 4,69 meter,
mens Polestar 2 er 4,60 meter lang.

Her er flere bilder av Xpeng G3:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter