- Annonse -
HjemElbilerNy elbil priset godt under Model 3

Ny elbil priset godt under Model 3

Vi er spente på den nye kinesiske elbilen Xpeng G3, og vi var også spente på prisen. Den vet vi nå, og kanskje ikke overraskende blir den hakket billigere enn Tesla Model 3.

Tesla har på mange måter blitt referansepunktet for nye elbiler, og blant annet har Polestar sagt rett ut at deres Polestar 2 skal bli en direkte konkurrent til den rimeligste modellen til Tesla.

- Annonse -

Og svenskene har fulgt opp med å prise Polestar 2 i samme landskap som Model 3, og den starter på 469.000 kroner. Det er noe over standardutgave til Model 3, men også litt under Long Range-versjonen av den populære elbilen.

En annen som nok ser fjorårets klart mest solgte bil her i Norge som en rival er kinesiske Xpeng, som nå utvider satsingen til også å gjelde Europa.

Dette inkluderer selvsagt også Norge, hvor Zero Emission Mobility (ZEM) blir importører av merket.

Smart nok tar de sats med en SUV-modell, og denne er kalt G3 og er en ganske så avansert bil.

- Annonse -

Merket selv sier at systemet kalt Xpilot 2.5 «kanskje er verdens mest avanserte førerassistent», og dette systemet inkluderer 20 sensorer ‒ 12 ultrasoniske radarer, 3 millimeter bølge-radarer og fem HD-kameraer som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren.

Xpeng G3 har en netto batterikapasitet på 66,5 kWt, og dette skal gi rekkevidder på mellom 450- og 460 kilometer. Bilen er også klargjort for hurtiglading, og fyller 30-80 prosent på 41 minutter.

G3 kommer med forhjulstrekk, og elmotoren yter 194 hk og klarer 0-100 km/t på 8,6 sekunder.

Bilene som kommer til Norge er også godt utstyrt som standard, med blant annet skinnseter og setevarmere i både for- og baksetene.

- Annonse -

‒ I motsetning til andre bilmerker velger vi å legge tilnærmet alt utstyr som standard. Det er ingen liste med dyrt tilleggsutstyr, sier Espen Strømme, daglig leder i ZEM.

Norske kunder kan velge mellom to versjoner, en kalt Smart og en kalt Premium.

Og Xpeng G3 går altså til angrep på Model 3, iallfall når det kommer til prisene.

‒ Prisene er 398.000 kroner for Smart og 419.000 kroner for Premium, sier Strømme.

Toppmodellen kan også by på en interessant parkeringsassistent. På taket til Premium-versjonen finner vi nemlig et 360 graders kamera, og denne kan faktisk styres med håndbevegelser fra førersetet. Dermed åpner det for å ta bilder av video av omgivelsene.

Xpeng håper selvsagt slike ting skal lokke kunder til G3, som jo har ganske flotte SUV-linjer også.

‒ Mulighet for å melde sin interesse åpnet i dag på nettsidene våre, sier Strømme.

‒ Alle som bestiller bil innen 15. juni er garantert levering i 2020, og bilen bli levert hjem til deg på døren. Vi har allerede fått mange henvendelser fra bilkjøpere om mulighetene for bestilling.

Xpeng G3 er 4,45 meter lang, 1,82 meter bred og 1,6 meter høy, og har en akselavstand på 2,62 meter.

Tesla Model 3 er hakket større med en lengde på 4,69 meter, mens Polestar 2 er 4,60 meter lang.

Her er flere bilder av Xpeng G3:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

2 KOMMENTARER

  1. Ønsker å prøvekjøre bilen ved anledning – har en BMW X 3 diesel gått 120000 km. topp stand
    Vennlig hilsen
    Ole H. Sætrang

  2. Hvordan i himmelens navn kan denne sammenlignes med TESLA mod.3? 0-100 på 8,2 vs 4,6, topphastighet, manglende mulighet for tilhengerfeste og takstativ, mindre rekkevidde osv. Sammenligningen er nærmere Niro tenker jeg både når det gjelder pris og rekkevidde.Ladehastighet på 50 kw/time vs 250 kw/time, chademo som er utdatert. Nesten en fornærmelse mot Niro også.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her