Se opp for tohjulingene

14,5 prosent av de som omkom i trafikken i fjor var motorsyklister.


De på to hjul er mer utsatt når det skjer ulykker enn de i
biler, og dessverre mistet 16 motorsyklister livet i fjor. Det er selvsagt
altfor mange, så det gjelder å ta hensyn både som motorsyklist og bilist.

‒ Våren krever at både bilister og motorsyklister skjerper
sansene, følger godt med og gir tydelige tegn, sier Nils Sødal, senior
kommunikasjonsrådgiver i NAF.

14,5 prosent av de som utgjorde den triste dødsulykkestatistikken
for 2019 var altså motorsyklister, og totalt mistet 110 personer livet i
trafikken.

Dette til tross for at tunge motorsykler kun utgjør 5
prosent av kjøretøyparken, og regner man med lette motorsykler og mopeder
nærmer det seg 10 prosent. Men alle disse er kun på veiene i sommerhalvåret, så
de er overrepresentert i dødsulykkene.

‒ Du er utsatt når du kjører på to hjul, men med et bedre
samspill i trafikken, er det mulig å gjøre noe med den dystre statistikken,
mener Sødal.

‒ Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak
styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en
bilist, fortsetter han.

En ny MC-sesong krever ekstra oppmerksomhet fra førerne, og det gjelder både førere av tohjulinger og firehjulinger.

Motorsyklister må børste av seg kjørerusten og huske på at
de ikke alltid er så godt synlig, mens bilistene må være ekstra oppmerksomme i
veikryss, følge nøye med og sjekke speilene og blindsonene ofte.

‒ Sørg også for å være tydelig på hvor du skal. For mange
bilister slurver med å bruke blinklys. Bruk det aktivt, så andre i trafikken
vet hvor du skal, oppfordrer Sødal.

Han viser til at mopeden og motorsykkelen er mindre enn
biler og vogntog, og kan derfor være nærmere enn du tror. Samspill og
kommunikasjon blir dermed ekstra viktig.

De på to hjul kan også ta grep for å bli mer synlig i
trafikkbildet.

‒ La det være lett å oppdage deg når du er ute og kjører
motorsykkel. Gi tegn og bruk lys. Og selv om det er varmt, bruk refleksvest
eller klær med sterke farger, sier Sødal.

‒ Det er viktig at vi gir plass til alle, slik at hver og en
av oss kan føle seg trygge i trafikken.

Ta vårsjekken på motorsykkelen

  • Bremser: Sjekk at bremsene virker som de skal,
    se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger.
  • Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er
    skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i
    dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år
    gamle.
  • Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de
    er uten skader og rene.
  • Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul-
    eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal.
  • Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet
    er slitt eller om det er slakk.

Kilde: Trygg Trafikk

Skikk og bruk for motorsyklister

  • Gjør deg godt synlig for bilister
  • Bruk blinklys i god tid
  • Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det
  • Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har
    vært vant til å ha deg i veibanen på en stund

Skikk og bruk for bilførere

  • Sjekk blindsonen
  • Bruk speilene aktivt
  • Bruk blinklys i god tid
  • Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren
    kan være rusten etter vinterdvalen
  • Husk at en motorsyklist er langt mindre
    beskyttet enn deg i trafikkbildet

Les også:

Les mer om:

Nyheter