Kina kuttet subsidier for dyre elbiler

Tesla blir rammet nå som de kinesiske myndighetene har kuttet subsidier for dyrere elbiler.


Kina som er verdens desidert største elbilnasjon har slitt
med bilsalget den siste tiden, og korona-utbruddet har ikke akkurat hjulpet på
‒ for å si det mildt.

Faktisk ble det kun registrert dobbelt som mange nye elbiler
i Kina i februar sammenlignet med lille Norge. Ja, det høres utrolig ut for et
land med nesten 250 ganger så mange innbyggere som Norge.

Nå slo heldigvis salget tilbake etter unntaks-måneden februar,
den verste måneden med tanke på det kinesiske korona-utbruddet. I mars ble det
solgt rundt 40.000 elbiler i Kina.

De kinesiske myndighetene har åpenbart vært usikre på hva de
skal gjøre rundt elbilene, for de har vinglet når det kommer til virkemidler. Bilindustrien
og bilsalget har nemlig store innvirkninger på den kinesiske økonomien

Men elbiler har som kjent også store innvirkninger på de lokale
utslippene, som de mange storbyene i Kina sliter voldsomt med.

Nå virker det som at de har landet på en plan, for blant
annet rapporterer nyhetsbyrået Reuters at de har bestemt seg for likevel å
gjennomføre et tidligere signalisert kutt i subsidiene knyttet til ladbare
biler.

Senest i forrige måned sa de kinesiske myndighetene at de ville
fortsette med å gi biler under samlebenevnelsen «nye energibiler» (NEV)
rabatter, på grunn av usikkerheten knyttet til konsekvensene rundt
korona-utbruddet.

Nå har de bestemt seg for å forlenge disse til 2022, men
ikke for alle.

De har satt en grense på biler opp til 300.000 yuan, som i
skrivende stund er 450.000 kroner. Disse får et kutt på 10 prosent i subsidiene
i år, 20 prosent i 2021 og 30 prosent kutt i 2022.

Og grensen rammer Tesla og andre produsenter av litt dyrere elbiler hardt.

Tesla Model 3 har fått et prishopp.

Teslas rimeligste bil er Model 3, en bil som også produseres
i Kina. Den rimeligste av denne starter dog på oversiden av 300.000 yuan, og
dermed får denne et prishopp. Ifølge Reuters kostet den tidligere 299.050 yuan
inkludert subsidier, og denne har nå økt til 303.550 yuan. Dette er litt i
underkant av 7.000 kroner.

Langdistanseversjoen av Model 3 kostet tidligere 339.050
yuan, og denne er nå justert til 344.050 ‒ opp med rundt 7.500 kroner.

Beslutningen om å kutte subsidiene går selvsagt ikke kun utover
Tesla, men alle som tilbyr litt dyrere NEV-biler som også inkluderer ladbare
hybrider.

Oppgangen i bilsalget siden 1990-tallet stoppet for første
gang opp da kinesiske myndigheter kuttet ut subsidier knyttet til biler med små
motorer i midten av 2018, og siden har myndighetene slitt med å få fart på
salget igjen.

Kina er verdens største bilmarkedet, og det ble solgt over
25 millioner nye biler der i 2019. Rundt 1,2 millioner av disse var NEV-modeller.

Tesla ser nå på Kina som et av de viktigste markedene, og i
januar åpnet de en ny Gigafactory der som etter planen skal produsere 250.000
biler i året allerede fra 2021.

Det amerikanske elbil-merket har også mistet subsidier på
hjemmebane, nemlig i California hvor Tesla første og enorme fabrikk ligger.

Staten har bestemt seg for å kutte ned på rabattene for de
med god råd, og har kuttet subsidiene på elbiler over 60.000 dollar samt
hybrider som har en rekkevidde på mindre enn 56 kilometer. Disse blir dermed
2.000 dollar dyrere i solstaten.

Billigere elbiler får 2.000 dollar i rabatt, mens ladbare
hybrider får et fratrekk på 1.000 dollar.

California har også bestemt seg for å satse på familier med
litt mindre inntekt, og har et system hvor de regner ut inntekten for husholdninger
og gir deretter rabatter om disse kjøper ladbare biler.

Også svenske Polestar treffes av subsidiekuttet i Kina,
ettersom den kommende elbilen Polestar 2 starter på 418.00 yuan. Dette er i
skrivende stund 626.000 kroner.

Norge får faktisk verdens billigste Polestar 2, og her
hjemme starter prisen på bilen som produseres i Kina på 469.000 kroner. I Polestars
andre hjemland, Sverige, har bilen fått en startpris på 659.000 kronor.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter