Bilenes enorme spa-senter

Vi mennesker besøker et spa-senter for å bli vakre, og det samme gjør nybilene.


Varme basseng, spesialdusjer, sauna, renseprosesser og terapibehandlig.
Hvilket imponerende spa tenker vi på? Jo, det som alle nye Seat-biler er innom.

For det er ikke bare mennesker som får en skikkelig spa-behandling,
men også biler.

Det Seat har i den moderne Martorell-fabrikken i Barcelona
overgår det meste som mennesker kan besøke, for her er det ikke mindre enn
1.100 ansatte og 200 roboter som tar hånd om kundene.

De, altså bilene, går gjennom en seks timers lang behandling
som inkluderer ni basseng.

Her er behandlingen som gjør Seat-bilene vakre.

Det hele starter i nedsenkingsbassengene, et anlegg som
dekker mer enn 51.500 kvadratmeter hvor 314 ansatte og 32 roboter står til
tjeneste for hver eneste bil.

Her vaskes de ni ganger og skylles ytterligere fem ganger
gjennom et sprinklersystem, og hvor fugemasse påføres.

‒ Slik beskytter vi karosseriet mot korrosjon og eliminerer risikoen for vanninfiltrasjon og av til for støy ved å bruke lydisolasjonsspray, forklarer Javier Pérez, leder for lakkeringen i Seat.

Så venter badstuen. For alle behandlingene i dette unike
spaet blir fulgt av tørke- og settelses-prosesser. Det er seks slike i lakkeringsfasen.

‒ Hvert trinn krever en temperatur på mellom 45 og 180
grader, og varer mellom 30- og 35 minutter, forklarer Pérez.

Så er det fargeritualet. Bilene føres inn til et 119.500 kvadratmeter
stort verksted, hvor 587 medarbeidere og 175 roboter er satt til å gjøre karosseriet
vakkert. Det første som skjer er at de finner en nyanse fra et bredt fargespekter.

‒ Farger blir mer sofistikerte, og egne tilpasninger er en
klar trend, sier Jordi Font fra fargeavdelingen.

‒ Arona har for eksempel mer enn 68 mulige kombinasjoner, og
det er vanskelig å bestemme seg for fargen på den nye Leon med eksklusive
nyanser som Magnetic Grey, Desire eller Emotion Red, Nevada White, Mystery Blue
eller Midnight Black.

Så er det lakkeringsterapien. Mens kraften til
trykkvannstråler i andre spa brukes som terapi, brukes de her til å lakkere.
Konkret 2,5 kilo per bil. Bilen sprayes i en bås som er laget for dette, med et
ventilasjonssystem som forhindrer at selv det minste støvflaket kommer inn og
ved en temperatur på mellom 21 og 25 grader.

84 roboter gjør all sprayingen. De påfører totalt syv lag,
hvert tynt som et hårstrå, men samtidig hard som en stein.

‒ Vi tar sikte på å oppnå et utmerket visuelt utseende som
også er holdbart over tid, konstaterer Pérez.

Så er tiden kommet til kromoterapi mot urenheter. Dette er
den siste av behandlingene, den som skal bekrefte at alle de andre avdelingene leverte
plettfrie resultater.

Under et rødt lys glir kjøretøyet gjennom en skanner der hele
50.568 bilder blir tatt i løpet av 43 sekunder. Det er 28 kameraer som tar 42
bilder i sekundet.

Dette gjøres for å sjekke hver millimeter av karosseriet,
slik at det ikke er noen feil eller mangler.

Etter spa-besøket er de klare til veien, skinnende vakre
akkurat som vi mennesker er at vårt spa-besøk.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter