Audi dropper flaggskipets kjørerobot

Planen var at Audi A8 skulle bli selvkjørende på nivå 3. Det skjer ikke.


Tilbake i februar 2017 skjedde det store ting hos Audi. De
hadde nemlig en ny versjon av flaggskipet A8 på gang, denne gang 4. generasjon
av luksusbilen introdusert i 1994.

De var selvsagt svært så stolte av den nye versjonen, som
var, og fortsatt er, full av moderne teknologi.

Praten om selvkjørende biler var for lengst i gang også for
tre år siden, og Audi ville være i førersetet når det kom til slike
førerassistenter. Og selvsagt var det A8 som skulle være spydspissen og fanebærer
når det kom til selvkjørende biler.

Bilen med en hypermoderne berøringsskjerm var klargjort for nivå
3 på den selvkjørende skalaen som går til 5, noe som innebærer at den skal være
ganske så selvkjørende og du som fører kan trygt plukke opp mobilen bak rattet.

Planen var altså at Audi A8 skulle bli den første
serieproduserte modellen på dette nivået, og det var flere systemer som skulle
sørge for dette. En parkeringspilot, en garasjepilot og ikke minst førerassistentsystemet
kalt Traffic Jam Pilot.

Totalt hadde tyskerne bygd inn over 40 støttesystemer i
bilen, samt at den også hadde kontakt med omverden via trådløst nett.

Den nye A8 var også utstyrt med en rekke radarsensorer, kamera, ultrasensorer, ja, til og med laserskanner ‒ noe ingen andre kunne vise til.

Audi var altså på hugget, og meldte offensivt at de automatiserte
pilotsystemene skulle settes gradvis i gang fra 2018 og til slutt havne på nivå
3.

Men, dessverre for Audi, er det ikke bare de som bestemmer
når det kommer til selvkjørende biler. Myndighetene skal også si sitt, og så
langt har de ikke sagt veldig mye. Iallfall når det kommer til selvkjørende
biler.

Audi kommer med oppgradert versjon av A8 til neste år, men
slår å fra seg planene om en robotkjørende bil.

‒ Vi vil ikke se Traffic Jam Pilot på veien med den opprinnelig planlagte nivå 3-funksjonaliteten i den nåværende modellgenerasjonen, for denne har allerede har gjennomgått en betydelig del av sin livssyklus, sier Audi-sjef Hans -Joachim Rothenpieler til Automotive News Europe.

Den nåværende generasjonen har altså blitt for gammel, og det betyr også at de kan bli slått av sine tyske rivaler. Mercedes planlegger nemlig nivå 3 for sin nye S-klasse planlagt lansert senere år, noe også BMW gjør med den imponerende elbilen iNext forventet neste år.

‒ For øyeblikket er det ingen juridiske rammer for
automatisert kjøring på nivå 3, og det er ikke mulig å homologere slike
funksjoner noe sted i verden i en serieproduksjonsbil, sier Rothenpieler.

Stadig flere merker har kommet med biler som er på nivå 2+, deriblant Tesla som akkurat oppgraderte programvaren til å gjenkjenne trafikkskilt og lyssignaler og respondere automatisk til disse.

Men fortsatt må førerne følge med trafikken, og er ansvarlig
om bilen havner i en ulykke.

Tidligere har også flere produsenter vært skeptiske til nivå
3, som de har ment er for usikker. Blant disse finner vi både Volvo og Ford,
som begge tidligere har sagt at de vil vente på nivå 4 ‒ biler som kan kjøre av
seg selv i de fleste situasjonene.

Audi har på ingen måter gitt opp utviklingen av selvkjørende
biler, og har vist fram konsepter som er fullstendig selvkjørende.

Så slike biler kommer, det er ganske så sikkert.

Er du forvirret over de selvkjørende nivåene? Vel, her får
du en forklaring:

Nivå 0: Ingen automatikk

Du tenker umiddelbart 2CV eller Bobla. Ja, den gamle kjerra
bestefaren din rullet rundt i, den helt strippet for hjelpemidler.

Men du blir muligens overrasket, for de fleste bilene på de
norske veiene (vi har en snittalder på rundt 10 år) hører hjemme i bunnivået.
Trist, men sant.

Og nei, du kan ikke skryte på deg automatgir for å komme deg
ut av nivå 0. Så lenge fart, styring og bremsing må gjøres fullstendig manuelt
av føreren blir det en nuller.

Nivå 1: Førerassistenter

Nå begynner det å hjelpe litt, men vi er fortsatt ikke der
hvor de fleste av dagens mer avanserte biler befinner seg. Her kan vi putte inn
ting som intelligent cruisekontroll som kan avpasse farten, og for eksempel
bremseassistent som hindrer deg til å kjøre inn i bilen foran.

Men her snakker ikke systemene sammen, og biler på dette
nivået har altså enten fartskontroll eller styring ‒ ikke begge i samspill.

Nå begynner vi å nærmere oss 2010-tallet med tanke på når de
første kom, og mange biler har i da hjelpeassistenter som sørger for at bilen
er bittelitt selvkjørende.

Men det gir ingen skryterettigheter.

Nivå 2: Delvis automatikk

Nå begynner vi å snakke butikk, og teknologien i disse
finner vi vanligvis i de mest moderne av dagens biler. De fleste av nåværende
avanserte førersystemer faller inn under nivå 2 på skalaen.

For å havne på dette nivået må bilene være utstyrt med minst
et system som kan håndtere både styring og fart, som for eksempel adaptiv
cruise-kontroll sammen med filassistent. Fartsholderen vil automatisk slakke av
om den tar igjen et kjøretøy, og vil akselerere opp til den gitte hastigheten
når det er klar bane. Filassistenten holder bilen automatisk i filen, og vil
altså styre automatisk for å klare dette.

Dette kom for fullt for noen år siden, og vi finner systemer som dette i mange av de nyere modellene fra en del av de store produsentene.

Nivå 3: Betinget automatikk

Fortsatt er vi på et nivå der man trenger førere i bilen, og
nivå 3-biler er altså i teorien allerede i svingen. Mens man minst trenger å ha
en finger på rattet i nivå 2-bilene, kan du bare glemme det i gitte perioder på
nivå 3. Her kan du faktisk drive med noe helt annet, så lenge du er noenlunde
klar til å overta rattet.

Audi A8 skulle altså være en slik.

Flere har vært kritisk til dette nivået, ettersom de mener det kan skape farlige situasjoner ved at føreren kan bli så ukonsentrert at de ikke rekker å ta over kontrollen tidsnok.

Nivå 4: Høy automatikk

Ford og Volvo kan altså gå fra 2 til 4, og nå snakker vi om
fullstendig selvkjørende biler. Du kan med andre ord se favorittserien din,
holde et jobbmøte, lese en bok eller sjekke sosial media mer inngående mens du
sitter bak «rattet». Bilen tar seg av alt, fra start til mål.

Men litt oppmerksom må førerne være. Om bilen sier fra om at
føreren må ta over mange nok ganger uten respons, vil den stoppe ved den første
sikre parkeringsplassen tilgjengelig. Dette kan skje om forholdene er for
dårlig eller bilen er i ukjent terreng (klarer ikke å navigere via kartet).

Nivå 4 var tidligere ventet allerede i 2021, men myndighetene
er altså bremsen. Waymo hadde allerede biler med slike systemer på veiene i
2018, men slike robottaxier er fortsatt på prøvestadiet.

Vi her oppe i nord kan oppleve at bilen ikke er selvkjørende på nivå 4 under for eksempel i snøstormer på snødekte veier, noe som kan skape trøbbel for sensorer og teknologien.

Nivå 5: Full automatikk

Dette har vi sett i mange framtidsfilmer. Biler som kjører
helt av seg selv. Nå trenger bilene verken ratt eller pedaler, og du sitter
rett og slett på.

Her snakker vi for eksempel om kjerreveien opp til hytta ‒ i full snøstorm. Nivå 5-bilene takler det og alt annet, og kan kjøre barna til og fra treningen helt av seg selv.

Akkurat det ser nok mange fram til.

Les også:

Les mer om:

Nyheter