Det kinesiske merket BYD har skrevet import-avtale med RSA, og den første bilen som kommer er en elektrisk SUV med ganske god rekkevidde.
Kina har i likhet med Norge hatt til dels store og gode incentiver for elbiler, noe som har ført til en voldsom satsing på elbiler i vedens mest folkerike land.
Flere av disse ønsker nå å selge elektriske biler utenfor egne grenser, spesielt ettersom de kinesiske myndighetene stadig strammer inn på incentivene rundt elektriske biler.
Da blir gjerne Europa førstevalget.
En slik er BYD, et merke etablert i 2003 som nå ser til Europa. Og mer bestemt til Norge, som blir det første landet ut på det gamle kontinentet.
Norge er nemlig førstevalget når BYD nå tar skikkelig sats, og de har funnet seg noen riktig rutinerte partnere i RSA.
Det Drammen-baserte selskapet har lang erfaring med bilimport, og står får tiden bak merkene Suzuki, Isuzu og det elektriske varebilmerket Maxus, og har selvsagt infrastrukturen for å selge biler på plass.
Inn i det skal også BYD, og det hele starter med den helelektriske SUV-modellen kalt Tang. Deretter skal RSA ta inn en varebil, en 7,5 t lett lastebil, en 19 t lastebil og en terminal-traktor ‒ alle helelektriske.
‒ Vi er glade for å kunne annonsere starten på et spennende samarbeid mellom våre to selskaper, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.
‒ Historien til BYD er utrolig, og forskjellig fra alle andre produsenter. BYD er det eneste «ekte» mobilitetsselskapet på markedet som produserer innovativ batteriteknologi, så vel som batterielektriske kjøretøy som personbiler, varebiler, lastebiler, busser og Skyrail/monorail-løsninger.
Det har vært en lang prosess med BYD, og RSA har vært i dialog med de kinesiske produsentene siden 2014.
‒ Etter å ha hørt merkets ambisiøse planer for personbiler, varebiler og e-Trucks-utvalget, er det tydelig at BYD er et merke som perfekt møter den økende etterspørselen etter rene, null-utslippskjøretøy, sier Dunvold.
‒ Norge er verdens mest elektrifiserte bilmarked, BYD er et perfekt merke for oss, og vi ser fram til å utvikle dette spennende samarbeidet videre.
Isbrand Ho i BYD Europe peker på at RSA er en av de mest erfarne bilimportørene i regionen, og sier at de er glade for ha de med på laget.
‒ De har også infrastrukturen til å yte god kundeservice og gi kundene den beste merkevare-opplevelsen. Vår strategi er å tilby europeiske bilkjøpere et komplett tilbud av null-utslippskjøretøy. Vi vil etablere et godt rykte når det kommer til kvalitet og ytelse, og dette er en utrolig spennende tid i BYDs historie, sier Ho.
Så hva byr en BYD Tang så på?

Dette er en firehjulstrukket elektrisk SUV med en ganske så gavmild rekkevidde, nemlig 520 kilometer. Tang er allerede godt etablert som en av de mestselgende ladbare hybridene i verden, men det er altså den helelektriske versjonen som skal til Europa og Norge.
Senere på året kommer også de første helelektriske varebilene, og det er også helelektriske lastebiler på vei.
BYD er en ganske stor produsent globalt sett, og leverer normalt over 750.000 biler i året. De har også vært verdens største produsent av ladbare biler seks år på rad.
Les også: