Fortsatt krisetilstander rundt nybilsalget

Mens enkelte bruktbilforhandlere rapportere at salget er i ferd med å normalisere seg noe, sliter de som selger nybiler under korona-krisen. I april falt nybilsalget med -34 prosent.


Allerede i mars var korona-viruset i ferd med å slå knockt-out
på nybilsalget, som da falt med -32,2 prosent. Dette følges nå opp med et fall
på hele -34 prosent i april, og en tredjedel av salget er altså barbert bort.

I rene tall betyr dette en nedgang på 9.753 nybiler på bare
to måneder, eller 160 færre nybiler per dag i de to månedene. Det er mye.

Tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) bekymrer
selvsagt bransjen, og Bilimportørenes Landsforening (BIL) ber nå myndighetene
komme med tiltak for å sikre arbeidsplasser.

‒ Med en så kraftig nedgang som vi nå opplever, må tiltak komme som sikrer at bransjen ikke går ytterligere ned, sier Erik Andresen i BIL til eget nettsted.

– Vi må få tiltak som kan stimulere for fortgang i
bilsalget, sier han.

Hverdagen er i ferd med å normalisere seg noe etter to
måneder med strenge korona-tiltak, og vi har blant annet snakket med bruktbilforhandlere
som sier at dette markedet er i ferd med å ta seg opp igjen.

Men det er selvsagt også store lokale forskjeller, så mange forhandlerne
går tunge tider i møte.

Og nybilsalget treffes altså spesielt hardt, ettersom disse selger
biler som i utgangspunktet koster mer enn en bruktbil.

April-tallene fra OFV viser at det ble registrert 7.426 nybiler
i forrige måned, mot 12.451 i april 2019.

Av disse var det 3.671 som var nullutslippsbiler, og også
antall elbiler synker i forhold til fjoråret. Totalt viser OFV-tallene at det
er registrert 20.018 nullutslippsbiler så langt i år, noe som er 3.099 færre
(-13,4 %) enn under de fire første månedene i 2019.

Men noen nybiler selges det er altså, og den store vinneren er fortsatt Audis elektriske SUV-modell.

I april ble det registrert 832 Audi e-tron, mens Volkswagen
Golf var den nest mest populære med 517 biler og Nissan Leaf nummer tre med 349
registreringer.

Hittil i år har e-tron tatt en solid ledelse med 4.586
registeringer, fulgt av Golf med 2.476 og Leaf med 1.717 nybiler.

Blant merkene er det nå en kamp mellom konsernkusinene Volkswagen
og Audi, hvor førstnevnte har en knapp ledelse med 4.950 mot Audis 4.948. Det
skiller altså fattige to biler mellom de to som hører hjemme i samme konsern.

Toyota er så langt en klar treer med 3.405 registreringer, mens
BMW er på fjerdeplass med 2.956 biler.

Så hva med Tesla?

Jo, fjorårets klart mest populære bil, Tesla Model 3, ble
kun registrert 44 ganger i april, noe som skjøv den helt ned på 19. plass på
OFV-listen. Totalt ble det registrert 74 Tesla-modeller i forrige måned, og så
langt i 2020 er det registrert 1.482 nye Tesla-modeller i Norge.

Det sender det amerikanske elbilmerket helt ned på 10. plass
blant merkene, og nedgangen er på stygge -81,1 prosent.

Til sammenligning har Audi en oppgang på 176,4 prosent
takket være e-tron, og det i et korona-sykt nybilmarked som nå trenger medisin.

Les også:

Les mer om:

Nyheter