Annonse
Hjem Nyheter Fortsatt krisetilstander rundt nybilsalget

Fortsatt krisetilstander rundt nybilsalget

Mens enkelte bruktbilforhandlere rapportere at salget er i ferd med å normalisere seg noe, sliter de som selger nybiler under korona-krisen. I april falt nybilsalget med -34 prosent.

Allerede i mars var korona-viruset i ferd med å slå knockt-out på nybilsalget, som da falt med -32,2 prosent. Dette følges nå opp med et fall på hele -34 prosent i april, og en tredjedel av salget er altså barbert bort.

I rene tall betyr dette en nedgang på 9.753 nybiler på bare to måneder, eller 160 færre nybiler per dag i de to månedene. Det er mye.

Tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) bekymrer selvsagt bransjen, og Bilimportørenes Landsforening (BIL) ber nå myndighetene komme med tiltak for å sikre arbeidsplasser.

‒ Med en så kraftig nedgang som vi nå opplever, må tiltak komme som sikrer at bransjen ikke går ytterligere ned, sier Erik Andresen i BIL til eget nettsted.

Saken fortsetter under Annonsen

– Vi må få tiltak som kan stimulere for fortgang i bilsalget, sier han.

Hverdagen er i ferd med å normalisere seg noe etter to måneder med strenge korona-tiltak, og vi har blant annet snakket med bruktbilforhandlere som sier at dette markedet er i ferd med å ta seg opp igjen.

Men det er selvsagt også store lokale forskjeller, så mange forhandlerne går tunge tider i møte.

Og nybilsalget treffes altså spesielt hardt, ettersom disse selger biler som i utgangspunktet koster mer enn en bruktbil.

April-tallene fra OFV viser at det ble registrert 7.426 nybiler i forrige måned, mot 12.451 i april 2019.

Av disse var det 3.671 som var nullutslippsbiler, og også antall elbiler synker i forhold til fjoråret. Totalt viser OFV-tallene at det er registrert 20.018 nullutslippsbiler så langt i år, noe som er 3.099 færre (-13,4 %) enn under de fire første månedene i 2019.

Men noen nybiler selges det er altså, og den store vinneren er fortsatt Audis elektriske SUV-modell.

I april ble det registrert 832 Audi e-tron, mens Volkswagen Golf var den nest mest populære med 517 biler og Nissan Leaf nummer tre med 349 registreringer.

Hittil i år har e-tron tatt en solid ledelse med 4.586 registeringer, fulgt av Golf med 2.476 og Leaf med 1.717 nybiler.

Blant merkene er det nå en kamp mellom konsernkusinene Volkswagen og Audi, hvor førstnevnte har en knapp ledelse med 4.950 mot Audis 4.948. Det skiller altså fattige to biler mellom de to som hører hjemme i samme konsern.

Toyota er så langt en klar treer med 3.405 registreringer, mens BMW er på fjerdeplass med 2.956 biler.

Så hva med Tesla?

Jo, fjorårets klart mest populære bil, Tesla Model 3, ble kun registrert 44 ganger i april, noe som skjøv den helt ned på 19. plass på OFV-listen. Totalt ble det registrert 74 Tesla-modeller i forrige måned, og så langt i 2020 er det registrert 1.482 nye Tesla-modeller i Norge.

Det sender det amerikanske elbilmerket helt ned på 10. plass blant merkene, og nedgangen er på stygge -81,1 prosent.

Til sammenligning har Audi en oppgang på 176,4 prosent takket være e-tron, og det i et korona-sykt nybilmarked som nå trenger medisin.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker