Du er kanskje litt forvirret? For senest i forrige skrev vi at Tesla dominerte krasjtestene til Euro NCAP, som kåret de sikreste bilene i fem forskjellige kategorier.
Men det var kun basert på resultatene av kollisjonstestene til Euro NCAP, så her var det kun testresultatene som telte inn.
-->
Disse scoret best hos Euro NCAP i 2022:
Sikrest stor familiebil: Hyundai Ioniq 6
Sikrest liten familiebil: Ora Funky Cat
Sikrest executive bil: Tesla Model S
Sikrest elbil: Tesla Model S
Sikrest mindre offroad: Tesla Model Y
Sikrest stor offroad: Wey Coffee 01
Men en av partnere til Euro NCAP, britiske Thatcham Research, er også med på en annen sikkerhetskåring.
Her ser de sammen med det britiske forbrukermagasinet What Car? på de sikreste bilene i 2022, og i tillegg til Euro NCAPs testresultater spiller andre sikkerhetskriterier som teknologiinnovasjon, massemarkedsappell og førerassistenter inn.
Og fra et finalefelt på 10 biler har de nå valgt de aller beste, og har klar en pall som toppes av en bil som er svært så populær her i Norge.
For vinneren ble Tesla Model Y, Norges aller mest registrert nybil i 2022. Da ble det registrert over 17.000 slike elbiler her hjemme i fjor, og totalt ruller det rundt 25.000 slike med norske skilt.
Da er det særdeles gode nyheter at denne er kåret til årets sikreste nye bil i 2022.
Teslas crossover SUV hadde den høyeste totale poengsummen av alle biler som er testet under Euro NCAPs siste og mest krevende protokoller.
Model Y oppnådde nesten perfekte 98 prosent for sikkerhetsassistentene som jobber med de kollisjonsforebyggende systemene, noe som er det høyeste noensinne registrert av det europeiske kollisjonsbyrået.
‒ Tesla Model Y er en imponerende utfører. Bilens «Safety Assist»-poengsum er den beste vi noen gang har registrert, og dens «Adult Occupant Protection»-poengsum på 97 prosent er den beste i 2022, sier Matthew Avery, Thatcham Researchs forskningsstrategisjef.
‒ Tesla har kommet med noen dristige påstander om å være supertrygge tidligere, og de holder virkelig det løftet. Når det gjelder den passive og aktive sikkerhetsytelsen til Tesla Model Y, er det ikke noe tryggere sted å plassere familien din. Takk til Tesla for det.
Model Y fikk full pott i Euro NCAP-testing for filassistanse, det samme gjorde antikollisjonssystemet (Collision Avoidance Driver Monitoring) som bruker kamerabasert overvåking for å oppdage en distrahert sjåfør og automatisk endrer følsomheten til «Forward Collision Warning System» slik at bilen ble mer reaktiv.
En av de store trafikksikkerhetsutfordringene i dag er som kjent distraherte førere, for både mobilen og store berøringsskjermer i bilene tar mye fokus fra selve kjøringen.
‒ Sjåførovervåking har en sentral rolle å spille for å forbedre trafikksikkerheten. Faktisk tror vi at det er en av de mest fordelaktige teknologiske framskritt i nyere tid, sier Avery.
‒ Den er ikke en «spion i bilen» og registrerer eller logger ikke sjåføraktivitet. Dens innvirkning som en «skytsengel»-teknologi på kort sikt er dyp, og forhindrer tretthet fra å drepe mennesker, samtidig som den sikrer at bilistene forblir engasjert og ikke distrahert av håndholdte enheter.
Model Y bruker kun kamera i sitt Vision-system, og dette høstet også ros fra dommere når det kommer til å forhindre kollisjoner med andre biler og fotgjengere under Euro NCAP-testene. Her fikk bilens system som skal respondere på syklister maksimale poeng.
Model Ys «over-the-air»-oppdateringsevne imponerte også, noe som gir førerne trygghet i at bilen som står parkert i oppkjørselen også vil dra nytte av stadig forbedrede kjøretøyegenskaper og ytelse som Tesla utvikler selv etter at bilen er levert til kunden.
‒ Model Y er en veldig imponerende bil. Som dommere er vi skuffet over at vi ikke kunne teste bilens «Assisted Driving Grading» ettersom Teslas system ikke er gjort tilgjengelig for testing, sier Avery.
‒ Men Model Ys utrolige ytelse i kollisjonsbeskyttelse og for å unngå kollisjon betydde at den var grunnleggende uslåelig. Dette er et faktum som understrekes av at bilen også tar Euro NCAPs «Best in Class»-utmerkelse for kategorien små terrengkjøretøy.
Slik scoret Tesla Model Y over hos Euro NCAP:
Det er What Car? som tester det av nye biler som kommer på markedet som står bak kåringen, og forbrukerredaktør Claire Evans er også full av lovord.
‒ Tenk på Model Y som en opppumpet versjon av Model 3-sedanen, noe som gjør den flott for familier som trenger mer innvendig plass. Enda bedre, Tesla tar ikke mye (ekstra betalt) for en premium (bil) av Model 3 for denne modellens ekstra funksjonalitet, sier hun.
‒ Med en rekkevidde i den virkelige verden på 250-300 miles (402-483 kilometer), går Model Y lenger mellom ladinger enn rivalene, og eiere kan fylle på batteriene ved å bruke det raske, godt vedlikeholdte Tesla Supercharger-nettverket.
Den tredje dommeren var Euro NCAPs generalsekretær, Michiel van Ratingen.
‒ Vi må gratulere Tesla og Model Y for å ha oppnådd en virkelig enestående, nesten perfekt sikkerhetsvurdering i Euro NCAPs tester, sier han.
‒ Tesla har forpliktet seg til et svært høyt sikkerhetsnivå innen krasjforebygging og beskyttelse, og vi håper å se dem fortsette å strebe etter dette målet i framtiden.
Smart #1
Nummer to i kåringen var en overraskelse, for generelt er store biler mer kollisjonssikre enn små. Eller, de brukte å være det.
Men det er kanskje ikke noe grunn til å tro at den nye Smart-bilen ikke er like sikker som større biler, for bak denne står to giganter, Mercedes og Geely. Sistnevnte er eieren til et merke som Volvo, kjent for sin store satsing på trygge biler.
Den lille elbilen er først og fremst rettet mot de litt yngre førerne og har en prislapp på rundt 35.000 pund i England, og dommerne mente at Smart #1 har potensialet til å bringe avanserte sikkerhetsfunksjoner til massemarkedet.
‒ Den er designet for den yngre kjøperen, og vi vet fra vår forskning at unge bilister ikke prioriterer sikkerhet på samme måte som eldre sjåfører med familier. Men Smart har ikke gått på akkord på grunn av det, sier Avery.
‒ For eksempel scoret #1 utrolige 96 prosent for sin ytelse for (sikring av) voksne. Dette er spesielt imponerende for en kompakt bil med en mindre krøllesone for å absorbere energi under en kollisjon.
Som alle bilene som er nominert til Safety Award, har Smart #1 senterkollisjonsputer, en relativt ny teknologi som bidrar til å forhindre livstruende interaksjon mellom passasjerer i bilen under en sidekollisjon.
Den byr også på et avansert eCall-system som varsler nødetatene i tilfelle en kollisjon, og «post-impact braking»-teknologi som automatisk setter på bilens bremser for å forhindre sekundære kollisjoner.
Slik scoret Smart #1 under Euro NCAPs kollisjonstester.
Mercedes EQE
Mercedes selv lager også sikre biler, og faktisk er EQE så sikker at den tok den tredje pallplassen under Safety Award.
Det tyske stjernemerket har alltid brøytet vei for nytt og mer trafikksikkert utstyr, og EQE – den dyreste bilen av de tre bilene på pallen –fortsetter denne trenden.
‒ Merket var det første som introduserte anti-låse bremsesystemer og elektronisk stabilitetskontroll. Med EQE er Mercedes nå den første til å utvikle et automatisert nødfeltkontrollsystem, som de kaller «Active Emergency Stop Assist», sier Avery.
Dette systemet reagerer om ikke føreren selv reagerer når bilen er i assistert kjøring-modus, og den aktive nødstoppassistenten griper inn og stanser bilen på en mer sikker plass langs veien.
De aller fleste landene tillater fortsatt kun et begrenset bruk av slike førerassistentsystemer ute på veiene og ikke fullstendig selvkjøring, men ekspertene er enige om at denne teknologien vil være sentral for sikker og vellykket bruk av «Automated Driving»-teknologi i framtiden.
‒ EQE har alle sikkerhetsfunksjonene du kan forvente av en toppmodell fra en bilprodusent med et rykte for god sikkerhet. Den fortsetter å flytte grensene for innovasjon – om enn på en bil med en prislapp der du forventer det aller høyeste sikkerhetsnivået, konkluderer Avery.
Slik scoret Mercedes EQE under Euro NCAPs tester:
De syv andre bilene som hadde tatt seg til finalen i What Car? Safety Award var Lexus NX, Ora Funky Cat, Toyota bZ4X, Hyundai Ioniq 6, Mazda CX-60, Nissan Ariya og BMW X1 med forbrenningsmotoren.
Kåringen avrunder et svært godt år når det kommer til bilsikkerhet, for alle de 67 bilene som Euro NCAP testet i 2022 oppnådde enten 4 eller 5 stjerner.
Av disse klarte hele 80 prosent toppscoren med 5 stjerner, noe som er ny rekord for Euro NCAP.
Og den aller beste av dem, ifølge What Car?, var altså Tesla Model Y.
Les også: