Tesla Model Y fortsetter der den slapp etter å ha blitt årets mest populære nybil i 2023. (Fotos: Nybiltester)

Tesla fosser fra i nybilsalget

Tesla har ingen planer om å slippe gassen, og drar skikkelig fra resten av konkurrentene når det kommer til det norske nybilsalget.


Fjorårets ubestridte ener når det kommer til nybilsalget var Tesla, som sto for hver femte nyregistrerte i Norge. Totalt ble det registrert over 25.000 nye biler med Tesla-merket, og nærmere 10.000 flere enn nærmest konkurrent ‒ Volkswagen. 

Suksessen kan tilskrives en bil, nemlig Tesla Model Y. Den sto for over 23.000 av de nyregistrerte Teslaene i fjor, og var nærmere fire ganger mer populær enn den nest mest registrerte nybilen ‒ Volkswagen ID.4. 

Etter årets første måned var det ingenting som tilsa at Model Y skulle slakke av, for nok en gang var det knock-out på rivalene. Det ble registrert nærmere tusen nye Tesla Y i januar, og nærmere hver femte nye bil som fikk skilt i januar var en slik. 

Nå har Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) klar tallene for februar, og ingen overraskelse ‒ Tesla Model Y er soleklart best også denne måneden. 

Det ble registrert 1.749 nye Tesla Y i februar, noe som tar det totale antallet opp til 2.711 så langt i 2024. Y’en sto nesten for hver fjerde nybil i forrige måned, det er utklassing.

Nærmest kom Toyota bZ4X, men nær var den ikke ‒ 389 nye slik kom til i februar. Faktisk kom det til flere hundre flere Volkswagen ID. Buzz Cargo enn dette, men Cargo viser at dette er en varebilutgave som ikke er inkludert i personbilstatistikken til OFV. 

Det var kun disse som kom over 300 registreringer i februar.

Topp-5 bilmodeller februar:

  1. Tesla Model Y: 1.749 biler (2.711 så langt i år)
  2. Toyota bZ4X: 389 (524)
  3. Volkswagen ID.4: 267 (493)
  4. Volvo EX30: 235 (330)
  5. Nissan Leaf: 230 (493)
*Kilde: OFV

Når det gjelder merkene er selvsagt også Tesla i en klasse for seg:

Topp-5 2024:

  1. Tesla: 2.887 biler
  2. Toyota: 1.064
  3. Volkswagen: 994
  4. Nissan: 903
  5. Hyundai: 783
*Kilde: OFV

Når det gjelder det totale nybilsalget i februar landet det på 7.380 biler, litt ned fra tilsvarende måned i fjor. Og med en skuffende januar ligger dermed nybilsalget langt under det som har vært normalt etter to måneder. Prisstigning og dyrtid demper åpenbart kjøpelysten. 

Elbilandelen holder seg naturligvis høy ettersom flere merker nå kun tilbyr elbiler, og hadde 90,1 prosent markedsandel. 

Både januar og februar har gitt oss unormalt mye snø og vanskelige føreforhold, og det vises også på nybilsalget. For hele 69 prosent av alle nybilene hadde faktisk firehjulsdrift, så nærmere 7 av 10 nye biler kom med trekk på alle hjulene. 

Så ja, mange er lei av å stå fast, noe som jo er fullt forståelig.

Les også:

Debatt