Her er de fem bilene som scoret best under Euro NCAPs kollisjonstester i fjor. (Fotos: Euro NCAP)
Tesla dominerte kollisjonstestene
Seks kategorier, men kun fem vinnere. For Tesla Model S var best i to kategorier da Euro NCAP kollisjonstestet nybilene i fjor, mens Tesla Model Y også toppet en kategori.
Om man skulle kåret de mest kollisjonssikre bilene bare ved å bruke Euro NCAPs stjernesystem hadde man hatt et problem. Et stort et.
For av de 67 forskjellige bilene som ble kjørt gjennom testkverna i fjor, kom hele 53 ut med toppscoren 5 stjerner. Det var altså kun 14 biler som ikke oppnådde det aller beste resultatet, og alle disse ble tildelt 4 stjerner ‒ også det veldig bra.
-->
Så samtlige biler som ble testet av Euro NCAP i fjor var altså solide biler, noe som selvsagt er veldig lovende både for medtrafikanter og de myke trafikantene. For ja, bilene testes også opp mot de gående og syklende.
‒ 2022 har vært et av Euro NCAPs travleste år til nå, og vi har sett mange nye bilprodusenter og ny teknologi, sier Michiel van Ratingen, Euro NCAPs generalsekretær.
‒ Det er tydelig at en god Euro NCAP-vurdering blir sett på av bilprodusenter som avgjørende for suksess i Europa. Dette kan bare bety bedre sikkerhetsutstyr og sikrere biler for europeiske forbrukere.
Så hvordan kan man skille de 53 bilene som fikk 5 stjerner og toppscore i fjor? Vel, testprosedyren til Euro NCAP er delt opp i fire kategorier, og i hver kategori kan det scores opp mot 100 poeng. Disse fire er: Voksenpassasjer-beskyttelse. Barnepassasjer-beskyttelse. Sårbare veibruker-beskyttelse. Sikkerhetssystemer-teknologi.
Dermed er det fullt mulig å skille også bilene med 5 stjerner, og på den måten komme fram til de bilene som leverte best resultat i forskjellige bilsegmenter. Ingen har noensinne scoret 100 prosent i noen av kategoriene, men det har vært noen som har scoret nesten perfekte 97 og 98.
Euro NCAP har delt opp bilene i seks kategorier, og altså regnet seg fram til vinnerne i disse. Kategoriene er liten familiebil, stor familiebil, executive bil, liten offroader, stor offroader og til slutt elbil. Ettersom den siste kategorien er en slags samlekategori betyr det at en bil faktisk tok to priser.
Resultatene var ganske spesielle, ettersom to modeller fra Tesla og to kinesiske biler stakk av med fem av de seks prisene, og det var kun Hyundai som klarte å blande seg inn i denne miksen. Og resultatene var også ganske spesielle for oss nordmenn, for her gjemmer det seg noen ukjente biler.
Ok, la oss sjekke ut hvilke biler som var det aller sikreste når det kommer til Euro NCAPs viktige og grundige kollisjonstester som ble gjennomført i 2022. Rangeringen er i alfabetisk orden etter navnene på bilene som tok prisene.
Stor familiebil:
Hyundai Ioniq 6.
Den helt ferske Hyundai Ioniq 6 oppnådde et strålende resultat i voksenbeskyttelse med hele 97 prosent, noe kun Tesla Model Y har matchet. Dette er altså en elbil med de nyeste sikkerhetsteknologiene, og Euro NCAP sier at for beskyttelse av barnepassasjerer ga Ioniq 6 god beskyttelse på alle kritiske kroppsområder ved bruk av både 6- og 10-årsdukkene i frontalforskyvnings- og sidebarrieretestene. Her oppnådde Ioniq 6 faktisk maksimalpoeng.
Liten familiebil:
Ora Funky Cat.
Euro NCAP sier at kinesiske Ora Funky Cat er eksepsjonelt godt utstyrt til å befinne seg i kategorien liten bil, og leverte resultater helt i toppen av sin klasse ‒ og overgikk mange kjente merker.
Elbil og executive bil:
Tesla Model S.
Tesla Model S imponerte stort i krasjtestene til Euro NCAP, og var helt i toppnivå i alle fire kategoriene. Kun fire biler scoret høyere i voksenbeskyttelse, kun to var bedre i barnebeskyttelse, tre hadde bedre beskyttelse av myke trafikanter og i sikkerhetsteknologi var Model S best sammen med Model Y.
Om man slår sammen resultatene i de fire kategoriene var Model S den bilen som fikk den aller høyeste scoren i 2022.
Liten offroader:
Tesla Model Y.
Norges mest registrerte nybil i fjor er også sikker som banken om man er så uheldig og havner i en ulykke. Model Y toppet altså voksenbeskyttelsen sammen med Ioniq 6 og sikkerhetsteknologi-kategorien sammen med Model S, så denne bilen var best i to av fire kategorier.
Den var dog litt bak Model S i både barnebeskyttelse og beskyttelse av myke trafikanter, så dermed må Model Y nøye seg med en pris denne gang.
Stor offroader:
Wey Coffee 01.
Den siste prisen gikk til en annen ukjent bil her i Norge Wey Coffee 01. Ja, de kinesiske merkene har åpenbart en vei å gå når det gjelder navn på bilmodeller, men sikkerhet kan de.
Den andre kinesiske bilen på listen er i likhet med Funky Cat godt utstyrt og klarte seg bra i alle fire kategoriene, og kan slå seg panseret og skryte av at den slo selveste Lexus RX ‒ dog med liten margin. Men best er som kjent best.
Les også: