Tar adjø med klassiske Charger og Challenger

Dodge tar adjø med sine ultimate muskelbiler i nåværende form, for den elektriske tiden henter nå inn de klassiske utgavene.


Fælt barn har mange navn. Demon, Hellcat, Redeye, Scat Pack, Shaker og Jailbreak ‒ dette er illevarslende navn puttet på Dodge sine muskelbiler.

Både Charger og Challenger er blant de viktigste muskelbilene i bilhistorien og kom på 1960-tallet, men over 50 år senere er det altså slutt for duoen ‒ iallfall slik vi kjenner dem i dag. For at både Charger og Challenger dukker opp som rene elbiler i framtiden er det vel ganske mye som tyder på.

Dodge byr dog på en aller siste dans med dagens utgaver ved å komme med en rekke 2023-modeller av Charger og Challenger. Og de har ikke tenkt å gjennomføre en rolig vals ‒ her er det full rock’n’roll som gjelder.

De kjører nemlig på med hele sju utgaver som alle skal nikke tilbake til de historiske utgavene, og det er kanskje ikke så veldig rart.

For siden den moderne Charger ble introdusert i 2005 er det satt sammen over 3 millioner slike som representerer en milliard hestekrefter, mens Challenger like godt var den aller mest solgte muskelbilen i USA i fjor.

‒ Vi feirer slutten på en æra ‒ og starten på en lysende ny elektrifisert framtid ‒ ved å være tro mot merkevaren vår, sier Tim Kuniskis, administrerende direktør hos Dodge.

‒ Hos Dodge løfter vi aldri (gasspedalen), og merket vil markere det siste av våre ikoniske Charger og Challenger navneskilt i sin nåværende form på samme måte som førte oss hit ‒ med en lidenskap både for produktene våre og våre entusiaster som driver oss til å skape så mye unikt i muskelbilsamfunnet.

De seks ordinære samt den aller siste spesialutgaven som Dodge planlegger inkluderer den også ultrasterke Dodge Challenger SRT Super Stock med hele 807 hestekrefter.

Det samme vil en Dodge Charger SRT Redeye som byr på 797 hestekrefter, og som ifølge Dodge er den kraftigste og raskeste masseproduserte sedanen i verden.

Dodge har også den sterkeste serieproduserte SUV-modellen i bilverden, nemlig en Dodge Durango SRT 392 som også byr på tre seterader og vanvittige 710 hestekrefter. Den skal leve videre ‒ iallfall for nå.

Det skal altså ikke de to andre muskelbilene til Dodge i nåværende form, men det spørs om vi blir kvitt navn som Demon, Hellcat, Redeye, Scat Pack, Shaker og Jailbreak med det aller første.

For at det kan finnes elektriske demoner og helveteskatter er vi relativt sikre på, iallfall om vi snakker om Dodge-verden.

Her er de siste fanebærerne av den klassiske Dodge-æraen ‒ den med digre Hemi-motorer som i dagens samfunn kanskje byr på et litt for stort eksosutslipp til at de kan bli stuerene.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter